رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳
  • السبت ۵ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Saturday 7 December

«سه برادر» با نگاهی به فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین در مرکز پویانمایی صبا تولید و پخش می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مرکز پویانمایی صبا که به دنبال تولید مجموعه های فاخر و ماندگاراست در خلاقیت های فناورانه و ساماندهی امور مبتنی بر یک تمدن اسلامی  این […]

«سه برادر» با نگاهی به فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین در مرکز پویانمایی صبا تولید و پخش می شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مرکز پویانمایی صبا که به دنبال تولید مجموعه های فاخر و ماندگاراست در خلاقیت های فناورانه و ساماندهی امور مبتنی بر یک تمدن اسلامی  این روزها با تولید مجموعه انیمیشن «سه برادر» سعی دارد در بستر روایت قصه در کالبد شخصیت‌های تاریخی و دانشمندان تاثیرگذار ترسیم گر بخشی از فرهنگ و هنر اقوام و تداوم مسیرپیشرفت این مرزو بوم باشد و در کنار پرداختن به نقش اقوام در سربلندی کشور از عملکرد آنها پیرامون دفاع از حریم و استقلال ایران زمین به نوبه خود تجلیل و تقدیر کند.محمدحسین علمدار تهیه کننده مجموعه انیمیشن «سه برادر» گفت: قصه «سه برادر» در بستر روایتی تاریخی به موضوع ظهور و درخشش سه برادر ماهیگیر از خطه قهرمان پرور گیلان می پردازد که در طی یک ماجراجویی شگفت انگیز موفق می شوند حکومت مقتدر و شیعه ی مذهب ال بویه را در نیمه غربی ایران یا کشورعراق فعلی و سواحل جنوبی خلیج فارس تاسیس کرده و دوره ای درخشان در فرهنگ، ادب و علم سرزمین ایران و سایر کشورهای مسلمان خلق کنند.

وی افزود: این اثر، اقتباسی از یک ماجرای تاریخی و واقعی است به عبارتی خط سیر و شاهراه اصلی داستان برگرفته از اتفاقاتی شکل گرفته که تواریخ متقن آنها را روایت کرده اند همچنین از انجایی که در تاریخ، همه زوایای زندگی شخصیت های برجسته و حوادث دوران حیات آنان  روایت نشده از این رو دست به کار شدیم و سعی کردیم برای ترسیم و مصور سازی این فضاهای خالی از شاخ و برگ های دراماتیکی بهره ببریم و قصه را به درختی تناور و جذاب تبدیل کنیم. البته با این شرط که این افزوده ها تناقضی با منش واقعی شخصیت ها و حوادث تاریخی نداشته باشند و حتی  شبیه به مبحثی باشند که ما در ادبیات با عنوان رمان تاریخی از آنها نام می بریم.
ایشان ادامه داد: این اثر پیچیدگی روایی خاصی دارد از این جهت که شخصیت های متعددی در داستان وجود دارند که در پیشبرد مسیر تاریخ و سرنوشت سه برادر نقش داشته اند به گونه ای که غیر قابل حذف هستند و ماکان کاکی، داعی صغیر، مرداویج زیاری و دانشمندانی چون ابوحاتم رازی، ابونصر فارابی و امیر نصر سامانی و …از جمله این افراد به شمار می روند . از طرف دیگر بازه تاریخی ای که داستان ما در آن روایت می شود، اوایل قرن چهارم هجری است که با دوران حکومت های متقارن، موازی بوده یعنی برخلاف دوران قبل از اسلام و یا صفویه به بعد ما با یک حکومت واحد در سراسر ایران روبرو نیستم و همین امر به پیچیدگی ماجرا می افزاید که برای حل این مشکل، محور اصلی داستان را حول سه برادر در نظر گرفته ایم به این صورت که داستان از دیدگاه آنها روایت می شود و حوادث و شخصیت های فرعی، زمانی به تصویر کشیده می شوند که مرتبط با سه برادر باشند در کل داستان از نگاه این سه کاراکتر که برادر هستند روایت می شود.
وی گفت: مجموعه‌ «سه برادر» در بطن خود به صفاتی ممدوح که ریشه در فرهنگ کهن ایران دارد از جمله راستی و درستی، وفاداری، رعایت عدل و داد با رعایا و نیز نکوهش موضوعاتی چون ستمگری و بیداد سردمداران خواهد پرداخت.
وی افزود: «سه برادر» یک داستان پر ماجرا و پر ریتم است وتلاش ما در مسیر تولید آن، این بوده که علاوه بر جذابیت داستانی به شخصیت ها هم توجه ویژه ای شود در واقع به عقیده بنده آنچه که موجب ماندگاری یک اثر می شود جذابیت و مقدار کشش شخصیت ها است و این که چقدر کاراکترها این کشش را دارند که مخاطب را با خود همراه کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مجموعه دنباله دار و بلند مدت است برای همزاد پنداری بیشتر مخاطب، خط سیر داستان را به گونه ای ترسیم کردیم که از دوران کودکی تا بزرگسالی شخصیت ها و نقش افرینی انها در رخدادهای تاریخی را شامل شود همچنین مراحل رشد شخصیت به سبب اتفاقاتی که در مسیر زندگیشان رخ می‌دهد به تفصیل روایت شده و تلاش شده تا منش رفتاری و عملکرد کاراکترها با خصوصیت روانی و شخصیتی آنها مطابقت داشته باشد تا مخاطب بهتر بتواند قهرمانان داستان را باور کرده و حکایت آنها را دنبال کند همچنین لازم به ذکر است که در دیالوگ های این مجموعه سعی کردیم لحن ها را از گفتار کهن دور کرده و گویش ها را بر پایه لحن های امروزی نزدیک کنیم.

محمدحسین علمداردر پاسخ به این سوال که «سه‌ برادر» به نوبه خود تا چه حد خواهد توانست پاسخگوی برخی سوالات و نیازهای اجتماعی و شخصیتی مخاطبان خود باشد اظهار داشت: با توجه به مفهوم هویت، این امر در داستان نقش پررنگی دارد البته باید گفت اگر چه پدیده گلوبالیسم و جهانی سازی  یک مبحث مزایای فراوانی برای بشر امروزی داشته اما از طرفی بعضی از نکات مثبت زندگی فردی و اجتماعی او را نیز از بین برده که مهمترین آنها مسئله هویت است، در واقع هویت فردی، مذهبی، قومی و ملی در حالی کمرنگ شده که هنوز جایگزین مناسبی برای آن رقم نخورده و حتی منتج به بحران هویت برای نسل امروز شده و در این میان فرآیند جهانی سازی سعی دارد مردم‌ را یکرنگ کرده و تفاوت‌ها را در جهت‌ منافع نظام سرمایه‌داری از بین ببرد که همه این موارد به تنهایی و سرگشتگی بشر منتهی می شود در کل سازندگان این مجموعه سعی کردند تا به نوبه خود مروج هویت کهن ملی مذهبی ایرانیان باشند که از گذشته تاکنون به یادگار مانده و در مدرنیته افسار گسیخته امروزی در حال  کم‌رنگ شدن است در کل منظور این مجموعه کهنه پرستی، ارتجاع ویا نفی دیگران در قالب فرقه گرایی، قوم پرستی و ناسیونالیسم افراطی نیست بلکه بزرگداشت ارزش‌هایی است که در گذشته وجود داشته و تباینی با مقتضیات دنیای امروز ندارد.

علمدار: در باره سهم موسیقی در این مجموعه گفت: هدف غایی ما استفاده از موسیقی به عنوان یک عنصر دراماتیک و ویژه است به خصوص در ملودی های حماسی و رزمی  که تاثیر فراوانی بر مخاطب دارند، همچنین بهره مندی از نواهای محلی و فورکلورکه برای فضا سازی بهتر اثر به کار گرفته خواهند شد، از این روی سعی شده از مقام های قدیمی و کهن ایرانی نیز استفاده شود. خوشبختانه بخش قابل توجهی از این نغمات از کوران حوادث  تاریخ جان سالم به در برده و سینه به سینه نقل شده تا به دست ما رسیده است که با اهتمام بزرگان در دوران معاصر در فرم کلی ردیف موسیقی سنتی و در قالب گوشه ها، دستگاه ها و آوازهای موسیقیایی ایران جای گرفته اند  به عنوان مثال گوشه دیلمان و گیلکی در اواز دشتی از زیر مجموعه دستگاه شور که مربوط به خطه شمال است و مرحوم صبا در سفری به گیلان گوشه دیلمان را از مردم محلی شنیده نت نویسی کرده و در موسیقی ردیفی ایران وارد نمود.
تعدادی از این مقام های کهن و اصیل نیز در اثار موسیقدان های قدیم چون عبدالقادر مراغه ای و صفی الدین ارموی در قالب نت نویسی ابجد باقی مانده اند که در حال تحقیق و بررسی بر روی  آنها هستیم.

او پیرامون مهمترین شاخصه و رویکرد این مجموعه ادامه داد: داستان سه «برادر» حول دو محور اصلی می گردد که آیین اسلام، به ویژه مکتب شیعه و ایده ایرانشهری، از مهم‌ترین این محورها هستند و داستان با تکیه بر این دو اصل مسیر تولید خود را پشت سر می گذارد در واقع این موضوع، دو اصلی هستند که در طول قرن های دراز وحدت ملی و مذهبی سرزمینی به نام ایران را در تندباد حودث روزگار حافظ و پابرجا نگاه داشته اند.

تهیه کننده این مجموعه تصریح کرد: «سه برادر» ترسیم گر و ترویج دهنده موضوعاتی همچون شجاعت، مقاومت، سخت کوشی، وفای به عهد، ستیز با ستمگران و ترحم بر ضعیفان و مظلومان است که از قدیم الایام در قالب فرهنگ فتوت و طریقت عیاری در میان مردم ایران طرفداران بسیار داشته و دارد. همچنین بزرگداشت خانواده و پیوندهای آن، احترام به سلسله مراتب به این صورت که کوچکترها احترام بزرگترها را نگاه داشته و بزرگترها هم در حق کوچکترها با مروت و مهربانی رفتار کنند از دیکر مباحث سه برادر است.

وی گفت: «سه برادر» در قالب انیمیشن سه بعدی رایانه ای تولید می شود و طبق برنامه ریزی قرار است این مجموعه در صد قسمت ۲۰ دقیقه ای تهیه و پخش گردد.
محمدحسین علمدار در پایان در ارتباط با همکاری و تعامل مرکز پویانمایی صبا در راستای تولید انیمیشن «سه برادر» گفت: بدون اغراق به عنوان گروه سازنده این مجموعه در شرایط بسیار خوبی به لحاظ ارتباط با مرکز صبا قرار داریم در واقع وقتی ترجیع‌بند مدیران صبا این است که با گروه تولید در یک تیم هستند و در عمل نیز به آن پایبند هستند باید گفت این موضوع موجبات دلگرمی بوده و اگر مساعدت مدیران مرکز پویانمایی صبا نبود بی شک پروژه تا این حد نمی توانست در مسیر تولید پیشرفت داشته باشد. امیدواریم بتوانیم اثری قابل توجه، ماندگار و جذابی را برای مخاطبان ارائه دهیم.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار