- چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 15:26
- کد خبر : 165144
- تئاتر

ابولفضل کریمزاده نایینی کارگردان «یک روز شلوغ در دربار» در یادداشتی درباره این نمایش عنوان کرد: در نمایشنامه و متن یک نمایش شادی آور ایرانی است که کاملاً سنتی و با تکیه بر فنون نمایش آیینی و سنتی نوشته شده و حتی نویسنده در نوشته نگاهی هم به تاریخ و وقایع زمانه قاجار دارد و […]
ابولفضل کریمزاده نایینی کارگردان «یک روز شلوغ در دربار» در یادداشتی درباره این نمایش عنوان کرد: در نمایشنامه و متن یک نمایش شادی آور ایرانی است که کاملاً سنتی و با تکیه بر فنون نمایش آیینی و سنتی نوشته شده و حتی نویسنده در نوشته نگاهی هم به تاریخ و وقایع زمانه قاجار دارد و بسیار ریز بینانه تاریخ را در متن قلم زده است اما در اجرا سعی بر این کرده ام که با یک تیم بسیار همراه و اغلب دانشجو به نمایش فرمی مدرن بدهم و پیشنهادهای جدیدی را به مخاطب در زمینه نمایش های شادی آور ارائه کنم و بسیار معتقد هستم ایده های گذشته در چارچوب امروزی نمایش های شادی آور کار نمیکنند و انگار تاریخ مصرف داشته اند. هرچند که مخالف نمایش صد در صد سنتی نیستم و آن هم مخاطب خاص خود را دارد اما به این باور رسیده ام که تئاتر امروز بیشتر به فرم می پردازد چرا که امروزه تمام داستان ها و قصه ها به نوعی تکراری شده اند.
در این نمایش رویکردها و تکنیک های سیاه بازی تنها یک ابزار برای پیشبرد نمایش قصه پردازی در فضای مدرن هستند و نمی توان صد در صد گفت اجرا یک اجرای سیاه بازی است و بهتر است بگویم یک بازی است. بازی با ابزارها و کلنجار رفتن با آنها در راستای مدرن شدن. در ساختار نمایش هیچ چیز سر جای خودش نیست و ما رو به رو هستیم با کاراکتر ها و عناصر نمایشی که قرار نیست شیوه ای را به نمایش بگذارند که زمینه تاریخی در نمایش های شادی آور دارد اما باز هم در این رویه تلاش کرده ام بنای اصلی نمایشنامه و روایت های تاریخی در متن فرو نریزد و همچنین نخواستم تاریخ سیاه بازی را تحریف کنم. تنها فرم را به قصه و نوع روایت قصه نزدیک کرده ام.
سعی بر این شده است که در طراحی ها هم از جمله طراحی گریم این فضای از هم گسیختگی مشهود باشد و به چشم تماشاگر فضایی غیر از فضای آئینی و سنتی را القا کند.
فرم پیشنهادی اجرا تقریباً میتوان گفت با متن نوشته شده در تضاد نیست و حتی شخص نویسنده هم در قسمت های از متن مدرن سازی و امروزی سازی را تا حد ممکن در لایه های اولیه متن انجام داده است.
امروزه کاری شادی آور انجام دادن بشدت سخت و طاقت فرسا شده است به دلیل اینکه جامعه به سمت سخت خندیدن رفته است و نمی توان با شوخی های لوده هم مخاطب را فریب داد و در همین راستا با تمام بازیگران سعی کرده ایم شوخی ها اندازه، متر و معیار داشته باشند و از یک چارچوبی خارج نشوند. هرچند که نمایشنامه هم کمدی محض نیست و به نظرم یک تلخند می باشد.
نظرات