رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴
  • الخميس ۲۲ جماد أول ۱۴۴۷
  • 2025 Thursday 13 November

به گزارش سینماخانه؛ سیدمحمد حسینی، دستیار فیلمبردار و عضو انجمن دستیاران فیلمبردار ایران در یادداشتی درباره اصول فیلمبرداری در سینما به انواع حرکت دوربین در موقع فیلمبرداری و مقایسه آن هم‌اکنون با گذشته و همچنین جزئیاتی از وظایف دستیار فیلمبردار پرداخته است. در متن این یادداشت آمده است: «برای ساخت فیلم‌های سینمایی چند حرکت دوربین […]

به گزارش سینماخانه؛ سیدمحمد حسینی، دستیار فیلمبردار و عضو انجمن دستیاران فیلمبردار ایران در یادداشتی درباره اصول فیلمبرداری در سینما به انواع حرکت دوربین در موقع فیلمبرداری و مقایسه آن هم‌اکنون با گذشته و همچنین جزئیاتی از وظایف دستیار فیلمبردار پرداخته است.

در متن این یادداشت آمده است: «برای ساخت فیلم‌های سینمایی چند حرکت دوربین وجود دارد:
۱- حرکت دالی یا همان تراولینگ
۲- حرکت کرین یا تاورکرین
۳- حرکت دوربین با ماشین

در مورد حرکت دوربین در زمان قدیم از اسپایدر برای حرکت دوربین استفاده می‌شد. اسپایدر هم سنگین بود و هم آپشنی به جز جلو و عقب رفتن نداشت اما درحال حاضر در حرکت‌های دوربین از ابزاری جدید به اسم مینی کربن که روی وسیله حرکتی دالی نصب میشود و امکان بالا و پایین رفتن و چرخش همزمان ۳۶۰درجه دور زدن در حین فیلمبرداری از آن استفاده می‌شود و همچنین از وسیله ای به اسم استدی کم برای پلانهای تعقیب و گریز بهره می‌برند.
در گذشته برای پلان‌های تعقیب و گریز بیشتر از شولدر یا دوربین روی دست استفاده می‌شد و برای نشان دادن عظمت یک منظره یا جمعیت یک گروه از کرین یا تاورکرین استفاده میشد که امروزه ازهلی شات یا وسیله ای به اسم رونین استفاده می‌شود.
همچنین فیلمبرداران در سال‌های قبل برای ضبط پلان‌های ماشین از فیلمرو بهره می‌بردند که دوربین، فیلمبردار و چراغ های نورپردازی فیلمرو سوارمی‌شدند و یک یدک کش آنها را میکشید و فیلمبرداری انجام میشد اما امروز به دو طریق این عمل انجام میشود یا به صورت کروماکی (همان پرده سبز) یا به صورت کارمانت که در این روش دوربین از طریق ابزارهایی به ماشین چسبیده و نصب شده و فیلمبرداری انجام میشود.
در واقع امروزه اغلب به‌صورت کارمانت یعنی دوربین فیلمبرداری با ابزاری تخصصی پیشرفته و حرفه‌ای روی ماشین نصب می‌شود و باید مسئول دوربین از ایمنی و سلامت ماندن دوربین اطمینان حاصل کند و تأیید کند در غیر این صورت اجازه به ادامۀ کار تا زمانی که امنیت دوربین به‌طور کامل در حین فیلمبردار روی ماشین تامین نشود، داده نخواهد شد و این امر از وظایف دستیاران فیلمبردار به شمار می‌آید.
و امّا حرکت کرین یا تاورکرین معمولاً در این مورد کارگردان و فیلمبردار می‌خواهند یک نمای زیبا یک منظرۀ عظیم را نشان دهند که به زیبایی فیلم کمک می‌کند و معنی و هدف رساندن فحوای کامل کلام فیلم به مخاطب است.
و در دیگر حرکت دوربین که حرکت دالی یا تراولینگ نام دارد باید گفت که این حرکت به زیبایی فیلم و خلاقیت فیلمبردار و مانور دادن دوربین در زاویه‌های فیلم کمک می‌کند.
همچنین تجهیزات فیلمبرداری برای فیلم سینمایی ۲ روز قبل از فیلمبرداری تست و آزمایش می‌شوند تا برای روز فیلمبرداری آماده شوند.

۱- وسایل دوربین
۲- وسایل نورپردازی
۳- وسایل حرکت دوربین
۴- وسایل ساخت و ساز

معمولاً برای یک فیلم سینمایی یک گروه فیلمبرداری تشکیل شده از:

۱- مدیر فیلمبرداری
۲- فیلمبردار
۳- دستیار یک یا فوکوس
۴- نورپرداز
۵- مجری نور
۶- مسئول حرکت دوربین یا تراولینگ
۷- دستیار فنی یک
۸- دستیار حرکتی
۹- دستیار نور
۱۰- مسئول دوربین یا اپراتور

که هرکدام از سمت‌های نامبرده شده؛ تخصص و تجربه کافی برای کاری که انجام می‌دهند را دارا هستند ولی در زمان گذشته چون فیلم به صورت نگاتیو فیلمبرداری می‌شد قضیه فرق می‌کرد و یک نفر به‌عنوان کاست‌زن یا دستیار ۲ دوربین انتخاب می‌شد امّا امروزه این وظیفه به عهده مسئول دوربین یا اپراتور دوربین هست چون تنها کسی که بیشتر اوقات در کنار دوربین و فیلمبردار و دستیار فوکوس قرار دارد مسئول دوربین است. مسئول دوربین تخصص کار با دوربین را کسب کرده و از حساسیت‌های دوربین با خبر است. در ایران وقتی فیلمبرداری شروع می‌شود تقریباً همۀ دستیاران فیلمبردار به‌صورت تجربی تمام مراحل کار را به‌صورت پله و ترمی پاس کرده‌اند و تجربه خاص و منحصر به فرد را ایفا می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار