سیروس مقدم: «پایتخت» حرف دل مردم را میزند
کارگردان «پایتخت» درباره حجم بالای تبلیغات در حین پخش این مجموعه تلویزیونی و همچنین مطالب و شوخیهایی که در اولین قسمت از این سریال نوروزی عنوان شد، توضیحاتی را مطرح کرد
سیروس مقدم، در پاسخ به این پرسش که حجم بالای تبلیغات در خلال پخش یک سریال چه تاثیرات منفیای میتواند داشته باشد، توضیح داد: نکتهای که وجود دارد و در همه جای دنیا روال است این است که همه سازندگان به دنبال این هستند سریالی بسازند که حجم بالایی از تبلیغات را به دنبال داشته باشد و این یعنی دیده شدن؛ اما به هر حال از سوی دیگر، تبلیغات بیش از حد هم قطعا تاثیر منفی خواهد گذاشت.
مقدم در عین حال پیشنهاد داد: حجم بالای تبلیغات در خلال برنامه، اگر در یک نوبت پخش شود، بهتر است تا ارتباط مخاطب با سریال قطع نشود؛ البته این چیزی نیست که مختص «پایتخت» باشد و در سریالهای دنیا هم حجم تبلیغات در خلال پخش همینگونه است.
او در بخش دیگری از این گفتوگو درباره جابهجایی خط قرمزهای تلویزیون توسط سریال «پایتخت» با اشاره به شوخیها و تحلیلهایی که در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی صورت میگیرد، گفت: در زمانهای که شما در فضای مجازی انواع و اقسام شوخیها و تحلیل از حوادث و وقایع روزمره را با لحنهای مختلف شاهد هستید، تلویزیون ما نمیتواند و نباید ارتباطش را با مخاطب میلیونیاش که به فضای مجازی هم دسترسی دارند قطع کند و یا از زمانه خود عقب بیفتد. تلویزیون میتواند خود را با شرایط واقعی روز جامعه همراه کند و با حفظ شئونات اخلاقی و ضوابط انسانی و اجتماعی و با تکیه بر قانون و شرع و عرف رایج، مهمترین موضوعات روزمره جامعه را مطرح کند.
این کارگردان در ادامه مطلب بالا متذکر شد: یکی از دلایل محبوبیت سریال «پایتخت» و کاراکترهایش نیز در همین مقام میگنجد. پایتختیها با تکیه بر مسائل روز مردم و جامعه و طرح انتقادات و دلخوریها، توانستهاند بخش وسیعی از جامعه را نمایندگی کنند و حرف دل مردم را با زبان طنز و شوخی و گاهای گزنده مطرح کنند، زیرا وظیفه طنز نیز همین است؛ طرح موضوعات و درد و رنجهای بشر با زبان شیرین و امیدبخش. اگر با همین دیدگاه به «پایتخت» و خطوط قرمز نگاه شود، «پایتخت» نه تنها مخرب و ویرانگر نیست که امیدبخش و آرامکننده روح و روان آدمهاست.
منبع: ایسنا