رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

۱۳۹۴ | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 6

«رستاخیز» برای اکران کوتاه می شود

مدیر پخش حوزه هنری از احتمال کاهش زمان فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش خبر داد. غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری  درباره فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در اکران عید فطر قطعی شده است. با توجه به اینکه اکران «رستاخیز» در عید فطر تا ایام محرم و صفر که ۲ […]


برنامه‌های رادیو ایران در نمایشگاه کتاب/ تست صدا بدهید

مدیر غرفه رادیو ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب برنامه ها و فعالیت های این شبکه رادیویی را اعلام کرد و از «چراغستان» و «بهار کتاب» به عنوان دو ویژه برنامه اصلی نام برد. یدالله گودرزی با اشاره به برنامه هایی که غرفه رادیو ایران در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تدارک دیده است، […]


عارف لرستانی : کار جدید مهران مدیری وارد پیش تولید شد

عارف لرستانی با حضور در برنامه «گلخانه» اعلام کرد مهران مدیری به تازگی کار تازه خود را وارد مرحله پیش تولید کرده است و همزمان پیش تولید فصل ۲ «در حاشیه» را نیز جلو می‌برد.  عارف لرستانی بازیگر تلویزیون شنبه ۱۲ اردیبهشت در برنامه «گلخانه» شبکه سه حاضر شد و به گفتگو با مسعود روشن […]


اجرای نمایش«رابینسون کروزوئه» تمدید شد

این نمایش که از ۹ فروردین ماه روی صحنه رفت به دلیل استقبال هنرمندان و مخاطبان تئاتر تا ۱۴ اردیبهشت ماه تمدید شد. نمایش «رابینسون کروزوئه» نوشته حمیدرضا نعیمی،  برداشت آزاد از رمانی است نوشته دانیل دفو که در اوایل قرن نوزدهم نوشته شده است  و روایت دریانوردی به نام رابینسون کروزوئه ، در یک […]


«پارادایس» به فجر می‌رود

تدوین فیلم سینمایی «پارادایس» ساخته علی عطشانی، توسط شاهین یارمحمدی به پایان رسید. علی عطشانی با اشاره به اینکه تدوین فیلم سینمایی «پارادایس» به پایان رسیده است  گفت: شاهین یارمحمدی به تازگی تدوین «پارادایس» را به پایان رسانده است و به زودی آهنگساز این فیلم نیز انتخاب می‌شود. وی بیان کرد: با توجه به اینکه […]


محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی،طی حکمی محمد حیدری را به عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منصوب کرد. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی حکمی محمد حیدری را که اکنون به عنوان مدیرعامل موزه سینما فعالیت می کند، به عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منصوب کرد. در متن حکم حجت […]


«جاده چالوس» به من بدهکار است/ شک دارم باز با تلویزیون کار کنم

بازیگر سریال «جاده چالوس» از اینکه هنوز دستمزدش برای بازی در این سریال که در سال ۹۳ تولید و پخش شد پرداخت نشده است، گله کرد. فاطمه گودرزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سریال «جاده چالوس» ساخته احمد معظمی که آبان ماه سال گذشته روی آنتن رفت، گفت: هنوز دستمزد بازی من در […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی