رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May

۹۱۴۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۳۰ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

ناهماهنگی در روز نخست جشنواره جهانی فجر

به گزارش سینماخانه ؛ در حالی که در جدول پخش فیلم ها برای ساعت ۱۴:۳۰ فیلم کنکور از کشور رومانی اعلام شده بود ولی فیلمی مستندی از کشور فرانسه به همین نام پخش شد که باعث اعتراض و ترک سالن توسط برخی از تماشاگران شد. سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ […]


نمایش «بی‌پدر» دو اجرایی شد

نمایش «بی‌پدر» به طراحی و کارگردانی سید محمد مساوات روز جمعه اول اردیبهشت در دو نوبت به صحنه می‌رود. نمایش «بی‌پدر» به طراحی و کارگردانی سید محمد مساوات که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته، روز جمعه اول اردیبهشت در دو نوبت ساعت‌های ۱۷:۳۰ و ۲۰ به صحنه می‌رود.  نمایش «بی‌پدر» […]


فروش آرشیو شخصی بازیگر «لاورنس عربستان»

دانشگاه تگزاس آرشیو شخصی متعلق به «پیتر اوتول» بازیگر سرشناس هالیوودی را ۴۰۰ هزار دلار خرید. به نقل از گاردین، این آرشیو شخصی شامل نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها منتشر نشده، عکس‌های «پیتر اوتول» بازیگر سرشناس هالیوودی است که از این پس در دانشگاه تگزاس در شهر «آستین» نگهداری می‌شود. «پیتر اوتول» که هشت نامزدی اسکار و کسب سه جایزه‌ی […]


نیوشا ضیغمی به «ما خیلی باحالیم» پیوست

نیوشا ضیغمی به گروه بازیگران فیلم سینمایی «ما خیلی باحالیم» پیوست. فیلمبرداری فیلم سینمایی «ما خیلی باحالیم» (بینوایان) به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه کنندگی رویا شریف از هفته گذشته در تهران آغاز شده و براساس برنامه ریزی های انجام گرفته تا اوایل خردادماه نیز به طول می انجامد. نیوشا ضیغمی یکی دیگر از بازیگرانی […]


سکوت معنادار چهره‌ها در سینمای ایران

نگارخانه هنر ایران میزبان نمایشگاهی نو از سکوت معنادار چهره ها در سینمای ایران شده است. مجموعه‌ای از  پرتره های اهالی هنر با عنوان «صدای سکوت سینمای ایران» در نگارخانه هنر ایران به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه آثاری از ٢٧ هنرمند که هر یک با تکنیک خاص خود دست به خلق این […]


شکایت کارگردان «عصبانی نیستم» / «فیلم زیرزمینی نساختم»

‏‎در پی انتشار غیرقانونی یک نسخه قاچاق از فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» با آرم «بازبینی ارشاد» رضا درمیشیان تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم، ضمن اعلام شکایت خود از انتشاردهندگان این نسخه قاچاق متنی را منتشر کرد. متن نامه رضا درمیشیان به شرح زیر است: «فیلم «عصبانی نیستم!» را با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد […]


برنامه نمایش فیلم‌ها در اولین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

بیش از ۲۰ فیلم در اولین روز جشنواره جهانی فیلم فجر در کاخ جشنواره نمایش داده می شود. به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین جشنواره جهانی، در سالن شماره یک چارسو فیلم‌های «سوفیچکا» به کارگردانی «کرا کاوالنکو» محصول روسیه ساعت ۱۴:۴۵ برای هیات‌داوران و اهالی رسانه، فیلم «دختر ناشناس» به کارگردانی« برادران داردن» ، محصول […]


پشت صحنه فیلم «سگ کشی» ۱۶ سال قبل + عکس

بهرام بیضایی کارگردان سرشناس کشور در اینستاگرامش عکسی دیده نشده از خودش در پشت صحنه فیلم «سگ کشی» منتشر کرد که دیدنش خالی از لطف نیست. سگ کشی ساخته ی بهرام بیضایی در ۱۳۸۰ به نمایش درآمد. این کارگردان در سال ۷۹ توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای این فیلم به خود اختصاص دهد. […]


فیلم‌های برادران داردن و کوروساوا به سانس فوق‌العاده رسید

استقبال مخاطبان باعث شد که فیلم‌های برادران داردن و کوروساوا در جشنواره جهانی فیلم فجر به سانس فوق‌العاده کشیده شوند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دبیر جشنواره به دلیل استقبال بالای مخاطبان از فیلم‌های «دختر ناشناس» به کارگردانی لوک و ژان پیر داردن از […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی