رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۳ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 21 May

۱۳۹۶ | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 4

گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی آثار هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه

گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی کلی آثار هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه، با حضور صدرالدین زاهد، هوشنگ قوانلو، منتقدین، کارگردانان، خبرنگاران و مخاطبان، در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد. سینماخانه / عکاس: آلاله رستمی






روز پنجم اجراهای جشنواره تجربه

دهمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “دایجستیس یا دایجستیو”، “شرح”، “برف ها آب می‌شوند”، “کو!؟” و “در خلوت مزارع پنبه” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “نافرمانی”، “مده آ”، “هنوز از شب” و “بالانس” در بخش صحنه ای اجرا شدند. نمایش “برف ها آب می‌شوند” به نویسندگی و کارگردانی مرضیه آژینی و […]


کاریکاتوری از آخرالزمان

نمایش “هجوم” نوشته علی صفری و به کارگردانی رها حاجی زینل از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ در عمارت نوفل لوشاتو (ارغنون سابق) به روی صحنه رفته است. مهم ترین مشکل “هجوم” نمایشنامه ضعیف است؛ “هجوم” می کوشد کمدی- تراژدی باشد در صورتی که دیالوگ ها به زور مخاطبان را به خنده می اندازند و از […]


گزارش تصویری نمایش “دیش”

نمایش “دیش” به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا غیور از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۲۱ در تئاتر باران به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “رویای کتاب”

نمایش “رویای کتاب” به نویسندگی و کارگردانی مصطفی دلیری از ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۸ در تماشاخانه شانو به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


شانو میزبان تجربه های اخیر

تجربه های اخیر به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی پرژین علی محمدی پنجشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۹:۳۰در سالن شانو به روی صحنه می رود. محمد قائم مقامی،زهرا نامور،سوگل نواب صفوی،نگار چگنی،آرزو کریمی زند و امیر خاک دوست به عنوان بازیگر در نمایش تجربه های اخیر نقش آفرینی خواهند کرد. از دیگر عوامل این نمایش میتوان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی