رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۷۲۶۲۴ تیر ۱۴۰۰ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

آثار بخش مسابقه دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند اعلام شد

دبیر دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه این رویداد را اعلام کرد. به نقل از روابط عمومی این رویداد، شهرام درخشان اظهار کرد: با پایان کار هیات انتخاب، ۴۳ فیلم، شامل ۱۰ مستند کوتاه، ۱۴ مستند نیمه بلند و ۱۹ مستند بلند، به بخش مسابقه دوازدهمین جشن مستند ایران راه یافتند. وی […]


صداگذاری «جستجو در تنگنا» آغاز شد

مستند بلند «جستجو در تنگنا» اثری از مهرشاد کارخانی به مرحله صداگذاری توسط علیرضا علویان رسید. مستند بلند «جستجو در تنگنا» به کارگردانی مهرشاد کارخانی که برشی از زندگی امیر نادری فیلمساز را به تصویر می‌کشد به مرحله صداگذاری رسید. مونتاژ این فیلم به تازگی توسط یاور تورنگ به پایان رسیده است و علیرضا علویان صداگذاری آن را برعهده دارد. مستند «جستجو در تنگنا» زندگینامه […]


آغاز پخش مینی سریال «اکستریم» در سامانه هاشور

پخش مینی سریال چهار قسمتی «اکستریم» به نویسندگی و کارگردانی محمد ابی‌زاده و تهیه‌کنندگی رکسانا قهقرایی از سه‌شنبه ۲۹ تیر در سامانه هاشور آغاز شد. به نقل از مشاور رسانه‌ای مینی سریال «اکستریم»، «اکستریم (به معنای افراط)» یک مینی سریال چهار قسمتی و اپیزودیک به نویسندگی و کارگردانی محمد ابی‌زاده و تهیه‌کنندگی رکسانا قهقرایی است […]


تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره فیلم کوتاه دانش‌آموزی «مدرسه»

مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی «مدرسه» با توجه به درخواست‌های فراوان دانش‌آموزان تا ۱۵ شهریور تمدید شد. به نقل از روابط عمومی رویداد، جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی «مدرسه»، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و سال گذشته نیز بیش از ۱۶۱۶ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است. […]


آرش ظلی پور با مسابقه «دریچه» روی آنتن شبکه سلامت رفت

مسابقه تلویزیونی «دریچه» با شعار «هر خانه یک پایگاه سلامت» از شب عید قربان روی آنتن شبکه سلامت رفت. به نقل از روابط عمومی برنامه، شبکه سلامت با مشارکت مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با شعار «هر خانه یک پایگاه سلامت» با افزایش سواد سلامت و فرهنگ سازی سلامت مسابقه‌ای را برای اولین بار […]


گزارش تصویری نمایش «در حضور باد (یک مضحکه‌ی بی‌معنی)»

به گزارش سینماخانه نمایش «در حضور باد (یک مضحکه‌ی بی‌معنی)» به کارگردانی علی جهانجونیا و با بازی رضا رشیدی اقدم، نشاط رازانی، علی جهانجونیا از ۶ تیر تا ۱۵ مردادماه در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: پیام احمدی کاشانی


گزارش تصویری نمایش «نئاندرتال ها»

به گزارش سینماخانه نمایش «نئاندرتال ها» به کارگردانی متین اوجانی و بازی وحید ‌الهویی، زهره ‌بختیاری، روناک ‌برخوردار، محمدمهدی ‌توکلی ‌زاده، امیر ‌مرشدزاده، محمدحسین رمضانی، ماهان ‌رهشناس و میلاد ایمانی از ۲۲ تیر تا ۱۸ مردادماه در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: پیام احمدی کاشانی  


پخش سکانس های فیلم «ابراهیم خلیل الله» از رادیو صبا

برنامه «صد و یک راه برای کتاب نخواندن» با پخش سکانس‌هایی از فیلم سینمایی «ابراهیم خلیل الله» مخاطبان را با زندگی نامه آن حضرت آشنا می‌کند. به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، برنامه «صد و یک راه برای کتاب نخواندن» روز پنجشنبه یکم مرداد به مناسبت عید قربان داستان زندگی حضرت ابراهیم را برای […]


انتشار نسخه ویژه نابینایان «آمادئوس» با صدای رضا یزدانی

رضا یزدانی فیلم سینمایی «آمادئوس» ساخته میلوش فورمن را برای نابینایان توضیح‌دار کرد. به نقل از روابط عمومی سوینا، گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی کلاسیک «آمادئوس» به کارگردانی میلوش فورمن را پنجشنبه ۳۱ تیر ماه منتشر می‌کند. این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی […]


مستند زندگی حرفه‌ای رادیویی ژاله علو تولید شد

تولید مستند «دختر خورشید» که پرتره ای از زندگی ژاله علو هنرمند پیشکسوت و مطرح ایرانی است به پایان رسید. به نقل از روابط عمومی مجموعه «استودیو هشت»، مستند «دختر خورشید» پرتره ای از ژاله علو بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و نمایش های رادیویی به زندگی حرفه ای و شخصی این هنرمند پیشکسوت و فعالیت […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...