رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

۱۰۷۱۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ۵۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

نگاهی به زندگی علامه محمد رضا حکیمی در رادیو ایران

همزمان با سالروز در گذشت دانشمند متفکر و برجسته مرحوم محمدرضا حکیمی رادیو ایران ویژه برنامه «ژرفا» را تقدیم می کند. به گزارش سینماخانه و به نقل از شبکه رادیویی ایران، محمدرضا حکیمی به عنوان فقیه، مجتهد شیعه، فیلسوف، متفکر و نویسنده شناخته می‌شود؛ مجاهدی خستگی‌ناشناس و مدافع آرمان‌ها و تعالیم مکتب وحی که زندگی‌اش […]


رادیو ایران در سوگ امام سجاد(ع)

۲۵محرم به روایتی شهادت امام سجاد(ع) است. به گزارش سینماخانه و به نقل از شبکه رادیویی ایران، ویژه برنامه های «باغ ارغوان»، «خانه دوست اینجاست»،«دور عاشقان» ،«حرفی از نام تو» و«به افق نور» برای سالروز شهادت امام سجاد(ع) آماده شده است. «باغ ارغوان»۳۱ مرداد و اول شهریور، نوا‌ها و آیین‌های مناسبتی را با اجرای مریم […]


رادیو ایران در روز پزشک میزبان شاگرد دکتر قریب می شود

به روایت تقویم اول شهریورزاد روز حکیم فرزانه ابوعلی سینا روز پزشک نامگذاری شده است به گزارش سینماخانه و به نقل از شبکه رادیویی ایران، زینب برومند تهیه کننده برنامه «خانه و خانواده» رادیو ایران بیان کرد: به مناسبت روز پزشک سه شنبه اول شهریور میزبان دکتر منصور بهرامی یکی از شاگردان دکتر قریب خواهیم […]


«بی مادر» آماده اکران می‌شود

سیدمرتضی فاطمی کارگردان فیلم «بی مادر» از آماده شدن این فیلم برای اکران خبر داد. سیدمرتضی فاطمی کارگردان فیلم «بی مادر» در صفحه مجازی خود از آماده شدن این فیلم برای اکران خبر داد. فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و علی اوجی در چهلمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت. امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، بیتا […]


مرد هزارصدای دوبله ایران درگذشت

منوچهر اسماعیلی دوبلور هنرمند، پیشکسوت و معروف به مرد هزار صدای دوبله ایران درگذشت. منوچهر اسماعیلی دوبلور مطرح و مرد هزار صدای ایران شب گذشته دوشنبه ۳۱ مردادماه دار فانی را وداع گفت. مجتبی نقی یی مدیر دوبلاژ سیما در تایید این خبر بیان کرد: متاسفانه منوچهر اسماعیلی شب گذشته بر اثر ایست قلبی در منزل خود […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...