رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۱۲۲۶۹۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

«تا باران چند پاییز مانده» به اهورا رفت

نمایش «تا باران چند پاییز مانده» تا ۱۲ خرداد در تماشاخانه اهورا روی صحنه است. به نقل از مشاور رسانه‌ای اثر، نمایش «تا باران چند پاییز مانده» نوشته عرفان پورمحمدی و به کارگردانی آویشن دودانگه از ۲۷ اردیبهشت، اجرای خود را در تماشاخانه اهورا آغاز کرده است. آویشن دودانگه، مهنوش شاهباز، مروارید معصومی، هادی استادعلی، […]


اکران ۵۳ اثر در سومین روز جشنواره فیلم و فیلمنامه «ایثار»

۲ نشست تخصصی و اکران ۵۳ فیلم برنامه‌های سومین روز نخستین جشنواره بین المللی فیلم و فیلمنامه ایثار را تشکیل می‌دهند. به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار»، دو نشست تخصصی و اکران ۵۳ فیلم در بخش‌های مختلف سینمایی، مستند، داستانی، نماهنگ و پویانمایی، برنامه‌های سومین روز نخستین جشنواره […]


فیلم کوتاه آزاده صمدی به تدوین رسید

با پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «دیروز» با بازی آزاده صمدی این فیلم وارد مراحل پس‌تولید شد. به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، با پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «دیروز» به کارگردانی کیوان اروندیان و با بازی آزاده صمدی این فیلم وارد مراحل پس‌تولید شد. فیلم کوتاه «دیروز» که تازه‌ترین اثر کیوان اروندیان در مقام کارگردان است […]


«زخم سایه» برنده جایزه ویژه جشنواره آمریکایی شد

فیلم نیمه بلند «زخم سایه» به کارگردانی راشل صفادل جایزه ویژه جشنواره بین المللی برایت لایت لس‌آنجلس را از آن خود کرد. به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم نیمه بلند «زخم سایه» به نویسندگی و کارگردانی راشل صفادل جایزه ویژه جشنواره بین المللی برایت لایت لس‌آنجلس را از آن خود کرد. «زخم سایه» که […]


محمدمهدی عسگرپور به‌عنوان نایب رییس «فیاپف» انتخاب شد

محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران برای هفتمین دوره پیاپی به‌عنوان نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم، انتخاب شد. به نقل از روابط عمومی خانه سینما، در نودمین سالگرد تاسیس فیاپف (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه کنندگان فیلم) و در جریان برگزاری تازه‌ترین مجمع عمومی فیاپف، روز شنبه ٢٠ می ٢٠٢٣ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) […]


«اخت الرضا» به نیت امام رضا(ع) در ۴ شهر روی پرده می‌رود

فیلم «اخت الرضا» ساخته سیدمجتبی طباطبایی در اولین روز نمایش فیلم‌های دهه کرامت با نام «۶۰ سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا(ع)» به روی پرده می‌رود. کارگردان این فیلم اعلام کرد: رونمایی و اکران رسمی فیلم در مهرماه مصادف با سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیه به قم برنامه ریزی […]


تمام دکور سریال «رهایم کن» از خاک ساخته شد

طراح صحنه سریال «رهایم کن» گفت: کل دکور این سریال را از صفر و از خاک ساختیم؛ طراحی این فضا حدود سه ماه طول کشید و دوماه تمام برای ساخت آن در جاجرود وقت صرف شد. سهیل دانش اشراقی در توضیح چگونگی طراحی صحنه سریال رهایم کن بیان کرد: اساسا این طراحی به دلیل تاریخ خاص و روزهایی […]


«پروانه و یوغ» در مجموعه تئاترشهر به روی صحنه می رود

همزمان با آغاز پیش فروش بلیت «پروانه و یوغ» به نویسندگی محمد چرمشیر با تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیرمحمد شهنی دشتگلی در سایت تیوال از پوستر این نمایش رونمایی شد. به گزارش سینمخانه و به نقل از مشاور رسانه ای، همزمان با آغاز پیش‌فروش بلیت نمایش «پروانه و یوغ» به نویسندگی محمد چرمشیر با تهیه‌کنندگی و […]


گزارش تصویری نمایش «کلردیازپوکساید»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «کلردیازپوکساید» به نویسندگی و کارگردانی حسین ‌میلانی و با بازی اتا حسینی، فرید گلریز، آذین فهیمی، مریم ‌سعیدی، حسین ‌میلانی، مارال ‌کریمی، هادی ‌رضایی، فاطمه محسنی، نازنین ‌زهرا ‌بزازی، علی قلیچ خانی، سید حسن عبادی مهر، محسن ‌نادری، سینا ‌منتظری، عسل خاکمردان و علیرضا ‌رسول ‌زاده از ۲۴ اردیبهشت تا ۱۰ […]


گزارش تصویری نمایش «مرگ در زمستان» (۲)

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «مرگ در زمستان» به نویسندگی و کارگردانی حامد ‌شیخی و با بازی حامد ‌شیخی، رضا نیلی، علی ‌اسدیان، ساغر ‌بهنام و ساناز خدایی از ۱۱ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ماه در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو ‌به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: پیام احمدی کاشانی


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...