رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

عکس | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 5

گزارش تصویری نمایش «اعتراف ها و دروغ ها»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «اعتراف ها و دروغ ها» به نویسندگی مهدی ‌میرباقری، طراحی و کارگردانی پیمان ‌محسنی و با بازی دنیا ‌مستعلمی، شهروز آقایی‌پور، سحر ‌آقاسی و سپهر ‌زمانی ‌از ۱۵ آذر تا ۸ دی ۱۴۰۲ ماه در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: پیام احمدی کاشانی


گزارش تصویری نمایش «معجون السلاطین»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «معجون السلاطین» به طراحی مهرنوش ‌بیانی و کارگردانی سعید ‌زارعی و با بازی صادق ‌برقعی، علی محمودی، نیما ‌سیاری، رشاد ‌معینی، عرفان محمدی، میثم ‌نوروزی، علیرضا ‌حق‌پرست و محمد ‌برهمنی ‌از ۱۲ آبان تا ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود. سینماخانه / […]


گزارش تصویری نمایش «ساسیزم»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «ساسیزم» به طراحی و کارگردانی عماد ‌سالکی و با بازی بابک ‌قادری، مهناز ‌نوروزی، میلاد ‌تاجیک، پانته ‌آ ‌مرزبانیان، بابک ‌بینش،ساناز ‌اقتصاد ‌راد، علی صحراگرد، بهداد ‌قادری، رز ‌ایزدی، امیرحسین ذوالقدر، علی ‌تیمورفامیان، محمد ‌صدیق، هلیا ‌کوشکی، روژین ‌فاطوری ‌فر، فاطمه ‌مصباحی، مائده ‌کریم ‌سرابی، روژین ‌بشیری و امیررضا ‌مرادی ‌فرد ‌ […]


گزارش تصویری نمایش «دختر یانکی»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «دختر یانکی» به کارگردانی علیرضا ‌تاجیک و مهدی ‌هاشم ‌آبادی و با بازی علیرضا ‌تاجیک، مهدی ‌هاشم ‌آبادی و فریده داداشی ‌ از ۱ تا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ماه در عمارت ‌ارغوان به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: پیام احمدی کاشانی


گزارش تصویری نمایش «خاله سوسکه»

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «خاله سوسکه» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد ‌قرآن ‌کیش و با بازی سامان ‌فرشید ‌نیا، زهرا ‌سماواتی، نفیسه ترحم جو، نیلوفر ابراهیمی و مهرداد ‌قرآن ‌کیش ‌ از ۵ مهر تا ۵ آبان ۱۴۰۲ ماه در فرهنگسرای ‌ابن ‌سینا ‌به روی صحنه رفت. سینماخانه / عکاس: پیام احمدی کاشانی


گزارش تصویری اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

به گزارش سینماخانه؛ مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با حضور میهمانان، فیلم‌سازان، اهالی رسانه و عوامل جشنواره برگزار شد. سینماخانه / عکاس: حوریه قاسمی


گزارش تصویری آخرین روز از جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران ۴۰

به گزارش سینماخانه؛ آخرین روز از چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در دو بخش اصلی مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل و بخش‌های جنبی متعدد به دبیری مهدی آذرپندار برگزار می شود. سینماخانه […]


گزارش تصویری چهارمین روز از جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران ۴۰

به گزارش سینماخانه؛ چهارمین روز از چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در دو بخش اصلی مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل و بخش‌های جنبی متعدد به دبیری مهدی آذرپندار برگزار می شود. […]


گزارش تصویری سومین روز از جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران ۴۰

به گزارش سینماخانه؛ سومین روز از چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در دو بخش اصلی مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل و بخش‌های جنبی متعدد به دبیری مهدی آذرپندار برگزار می شود. سینماخانه […]


گزارش تصویری دومین روز از جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران ۴۰

به گزارش سینماخانه؛ دومین روز از چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در دو بخش اصلی مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل و بخش‌های جنبی متعدد به دبیری مهدی آذرپندار برگزار می […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...