سینمای ایران
کد خبر : 145695
جمعه - 7 اردیبهشت 1403 - 18:56

همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴

برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی در فرانسه که قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره انیمیشن جهان محسوب می‌شود، روز پنجشنبه فهرست عناوین امسال خود را رونمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، انسی مدت‌هاست به عنوان مکانی برای انیمیشن‌های جهانی و مستقل شناخته می‌شود، اما در چند سال اخیر به پلتفرمی مهم برای استودیوهای بزرگ نیز تبدیل شده است. امسال، این روند نه تنها ادامه دارد که افزایش می‌یابد و همه بازیگران بزرگ انیمیشن استودیوهای آمریکایی برای پیش‌نمایش برخی از انیمیشن‌های آینده خود در این جشن حضور خواهند داشت.

ایلومینیشن نمایش ویژه «من نفرت‌انگیز ۴» در انسی را خواهد داشت تا ادامه دهنده راهی باشد که پیشتر با ۳ فیلم قبلی «من نفرت‌انگیز» و اسپین‌آف «مینیون‌ها: ظهور گرو» در انسی به نمایش درآمدند.

استودیو دیزنی هم «درون بیرون ۲» پیکسار و «موآنا ۲» از استودیوی انیمیشن والت دیزنی را در جشنواره دارد و پارامونت پیکچرز و استودیوی انیمیشن نیکلودئون پیش نمایشی از «تبدیل شوندگان یک» را ارایه می‌کنند که قرار است ۲۰ سپتامبر راهی سینماها شود.

انسی پیشتر اعلام کرده بود وس اندرسون کارگردان «آقای فاکس شگفت‌انگیز» و «جزیره سگ‌ها» امسال میزبان یک مسترکلاس خواهد بود و کریس سندرز کارگردان معروف «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» هم در این جشنواره حضور خواهد داشت تا فیلم آینده‌اش «روبات وحشی» از استودیو دریم ورکس را به نمایش بگذارد.

انسی ۲۰۲۴ یک بخش کاملاً غیررقابتی به نام «انسی ارایه می‌کند» را نیز میزبانی می‌کند که به فیلم‌های تجاری پرهزینه تخصیص داده شده که جایی در بخش‌های رقابتی ندارند.

نتفلیکس هم برای میزبانی اولین نمایش «گرگ و میش خدایان» زک اسنایدر و پروژه بدون عنوان «والاس و گرومیت» و همچنین اولین نمایش جهانی «اولترامن: طلوع» در انسی امسال خواهد بود.

همچنین اعلام شد که تری گیلیام، فیلمساز برجسته بریتانیایی از گروه مانتی پایتون، جایزه کریستال افتخاری ۲۰۲۴ را دریافت خواهد کرد و روز یکشنبه ۹ ژوئن میزبان یک مستر کلاس خواهد بود. گیلیام که فیلم‌هایی مانند «۱۲ میمون»، «برزیل» و «ترس و نفرت در لاس وگاس» را در کارنامه دارد، در زمان حضورش در گروه مانتی پایتون روی چند سکانس انیمیشنی فراموش نشدنی کار کرد و انیمیشن کوتاه «استوری تایم» او در سال ۱۹۶۸ یک اثر کلاسیک است که تاثیر عمیقی بر جهان و انیمیشن بریتانیا در آن دوره داشت.

انسی بزرگ تر می‌شود

در کنفرانس مطبوعاتی پنجشنبه، برگزارکنندگان چهل و هشتمین دوره انسی درباره رشد جشنواره در دوره‌های اخیر صحبت و تاکید کردند، قصد دارند پذیرای مهمانان بیشتری باشند.

در این مسیر سال گذشته، انسی زمان جشن خود را از ۶ روز به ۷ روز افزایش داد، زیرا رویداد میزبان رقم رکوردشکن ۱۵۸۲۰ فیلم بود که ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

جشنواره امسال نیز از ۹ تا ۱۵ ژوئن (۲۰ تا ۲۶ خرداد) در طول یک هفته کامل برگزار می‌شود و برای پذیرایی از شمار باورنکردنی شرکت کنندگان، امسال ۴ سالن دیگر را به سالن‌های قبلی خود افزوده و نمایش دهنده ۲۳ عنوان انیمیشن بلند در بخش‌های رقابتی خواهد بود.

«گرانبهاترین محموله‌ها» ساخته میشل آزاناویسیوس، جشنواره انسی امسال را افتتاح خواهد کرد. این فیلم در طول جنگ جهانی دوم می‌گذرد و داستان یک خانواده یهودی فرانسوی را روایت می‌کند.

بخش رقابتی

فرانسه که همیشه یکی از عوامل اصلی در ترکیب اصلی رقابت‌های انسی است، با ۵ فیلم بلند شامل «جریان» ساخته جینتس زیبالودیس، «قایق در باغ» ساخته ژان فرانسوا لاگویونی برنده کریستال افتخاری انسی ۲۰۱۹، «داخل سرزمین‌های زیرزمینی» ساخته الکسیس دوکورد، «گربه روح آنزو» ساخته یوکو کونو و «گرانبهاترین محموله» میشل آزاناویسوس در بخش رقابتی حضور دارد.

ژاپن با ۴ فیلم در بخش رقابتی حضور دارد که شامل «توتو چان: دختر کوچک پشت پنجره» نامزد آکادمی ژاپنی ساخته شینوسوکه یاکووه، «رنگ های داخل آن» ساخته نائوکو یامادا، «خیالی» ساخته یوشیوکی موموس از هنرمندان سابق استودیو جیبلی و «تولد کیتارو: راز گگگه» ساخته گو کوگا (در بخش رقابتی کانترچمپ) می‌شود.

آدام الیوت، فیلمساز استرالیایی، امسال با جدیدترین فیلم استاپ موشن خود، «خاطرات یک حلزون» به انسی بازگشت. وی سال ۲۰۰۳ با فیلم کوتاه «هاروی کرومپت» که برنده اسکار شد ۳ جایزه انسی را هم دریافت کرد و سال ۲۰۰۹ با «مری و مکس» عنوان بهترین فیلم بلند را از آن خود کرد.

کلود باراس فیلمساز سوییسی دومین استاپ موشن بلند خود با خط را با عنوان «وحشی‌ها!» در بخش رقابتی دارد. فیلم قبلی باراس یعنی «زندگی من به عنوان یک کدو سبز»، برنده جایزه انسی بهترین فیلم بلند سال ۲۰۱۶ شد و در ماه‌های بعد نامزدی اسکار، بفتا، سزار، جوایز فیلم اروپا و آنی را دریافت کرد.

«پایین سنگ» ساخته ماریا ترنور اسپانیایی و «توفان» دومین فیلم ژیگانگ یانگ دیگر شرکت کنندگان بخش رقابتی اصلی هستند.

فیلم های بخش رقابتی اصلی

«گربه روح آنزو»، یوکو کونو (ژاپن، فرانسه)

«به جنگل عجایب»، الکسیس دوکورد (فرانسه، لوکزامبورگ)

«جریان»، جینتس زیلبالودیس (لتونی، بلژیک، فرانسه)

«رنگ‌های درون»، نائوکو یامادا (ژاپن)

«توتو چان: دختر کوچک پشت پنجره»، شینوسوکه یاکووه (ژاپن)

«خاطرات یک حلزون»، آدام الیوت (استرالیا)

«پایین سنگ»، ماریا ترنور (اسپانیا، لهستان)

«وحشی‌ها!» کلود باراس (سوییس)

«یک قایق در باغ»، ژان فرانسوا لاگویونی (فرانسه)

«تخیلی»، یوشیوکی موموس (ژاپن)

«توفان»، ژیگانگ «بوسیفان» یانگ (چین)

«گرانبهاترین محموله»، میشل آزاناویسیوس (بلژیک، فرانسه)

بخش رقابتی کانترچمپ

از برجسته‌ترین فیلم‌های بخش «کانترچمپ» می‌توان به «پلیکان آبی» اولین مستند انیمیشن مجارستان، «شیشه‌کار» اولین انیمیشن سنتی دوبعدی پاکستان و «گمشدگان» اثر کارل جوزف پاپا که فیلیپین برای بخش بین‌المللی اسکار سال گذشته معرفی کرد، اشاره کرد.

«رویای سلطان» ایزابل هورگرا که اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین سال گذشته در بخش رقابتی اصلی دیده شد و یک شاهکار نادر انیمیشن محسوب می‌شود، «سفر سایه‌ها» ایو نتزامر و «تک شاخ آفتاب سوخته» نیک جانسون که یک حماسه فانتزی رنگارنگ است، «پروانه‌های سیاه» دیوید باوت درباره ۳ زن که از زمین‌هایی که به دلیل تغییر آب و هوا غیرقابل سکونت شده‌اند، فرار می‌کنند و «گیل» جدیدترین اثر جائهون آن که با فیلم «جادوگر شمن» برنده همین بخش انسی ۲۰۲۰ شد، دیگر فیلم‌های این بخش هستند.

فهرست کامل بخش رقابتی کانترچمپ

«رویای سلطان»، ایزابل هورگرا (اسپانیا)

«گیل»، جائهون آن (کره جنوبی)

«گمشدگان» کارل جوزف پاپا (فیلیپین)

«زندگی بزرگ»، کریستینا دوفکووا (جمهوری چک)

«پروانه‌های سیاه»، دیوید باوت (اسپانیا، پاناما)

«عشق دیوانه ما»، نلسون بوتر جونیور (برزیل)

«پلیکان آبی»، لازلو چاکی (مجارستان)

«سفر سایه‌ها»، ایو نتزامر (سوئیس)

«تک شاخ آفتاب سوخته»، نیک جانسون (کانادا)

«تولد کیتارو: راز گگگه»، گو کوگا (ژاپن)

«شیشه‌کار»، عثمان ریاض (پاکستان)

برنامه جدید: انسی ارایه می‌کند

امسال یک برنامه کاملاً جدید نمایش غیررقابتی در انسی برای فیلم‌هایی درنظر گرفته شده که در هیچ یک از بخش‌های رقابتی جشنواره جا نمی‌گیرند، اما جشنواره می‌خواهد آن‌ها را به نمایش بگذارد. این بخش جایی است که فیلم های بزرگ استودیویی آمریکا و انیمیشن‌های بلند تجاری موفق از سراسر جهان در دسترس شرکت کنندگان انسی قرار می‌گیرد.

«فیلم گارفیلد» محصول سونی پیکچرز، فیلم فوق‌العاده ژاپنی «کارآگاه کانن: پنتاگرام میلیون دلاری» از کمپانی TMS که بیست و هفتمین فیلم از سازنده مجموعه انیمیشن‌های پرکار ژاپن است، «روباه و خرگوش جنگل را نجات می‌دهند» اثر ماشا هالبرستاد، فیلم مستقل «جهان‌ها تقسیم می‌شوند» اثر دنور جکسون که فیلم‌ساز کاملاً خودش آن را ساخته است و «سرزمین شنی» که از مانگایی به همین نام از آکیرا توریاما اقتباس شده از فیلم‌های این بخش هستند.

فهرست کامل بخش انسی ارایه می‌کند

«بچه های بوفالو»، خوان «گالو» گالوچا، پدرو سولیس (اسپانیا)

«کارآگاه کانن: پنتاگرام میلیون دلاری» ناگائوکا چیکا (ژاپن)

«دیپلودوکوس» وویتک واوشوچیک (لهستان)

«انقراض» بهنود نکویی (مالزی)

«روباه و خرگوش جنگل را نجات می‌دهند»، ماشا هالبرستاد (هلند، لوکزامبورگ، بلژیک)

«همه چیز را بده»، یوهی ساکوراگی (ژاپن)

«فیلم گارفیلد»، مارک دینال (آمریکا)

«قصه‌های کریسمس جادوی کریسمس»، کامیل آلمراس، کارولین آتیا لاریویر، سیلان بی اوغلو، هارونا کیشی، ناتالیا چرنیشوا، اولسیا شوکینا (فرانسه، آلمان)

«خارج از آشیانه»، آرتورو هرناندز (تایلند، چین)

«سرزمین شنی»، توشیهیسا یوکوشیما (ژاپن)

«راه تنبل»، تانیا وینسنت، ریکارد کوسو (استرالیا)

«جهان‌ها تقسیم می‌شوند»، دنور جکسون (کانادا)

منبع: مهر

بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

حسین الهام کارگردان مستند ۱۳ قسمتی «پشت صحنه» با اشاره به این‌که در فصل اول این مجموعه به سراغ پیدایش هالیوود رفته است، از بی‌توجهی به مستند آرشیوی در ایران و لذت تولید این نوع مستند گفت.

حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» با اشاره به این‌که این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می‌پردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می‌روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.

این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.

وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان‌ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.

این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آن‌ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.

وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج‌های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.

الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به این‌که مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آن‌ها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب می‌شود چون مستند آرشیوی به‌واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می‌ کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور می‌شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.

کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور این‌که برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار می‌شد و از این جهت پژوهش این مستند یک‌سال زمان برد.

وی افزود: می‌خواستیم کار ما یک‌بار مصرف یا جهت‌دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت می‌گذاشتم.

الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.

سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن‌گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی‌اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه‌ای راوین.

منبع: مهر

لوران کانته فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

لوران کانته، کارگردان فرانسوی برنده نخل طلای کن برای فیلم «کلاس»، در ۶۳ سالگی درگذشت.

به نقل از ورایتی، لوران کانته کارگردان فرانسوی که سال ۲۰۰۸ با فیلم «کلاس» برنده نخل طلای جشنواره کن شد، درگذشت. او ۶۳ ساله بود و صبح پنجشنبه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«کلاس» فیلم موفق کانته که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته فرانسوا بگودو ساخته شده و روایتی تقریباً زندگینامه‌ای از تجربه نویسنده به عنوان معلم در منطقه ۲۰ پاریس است، با بازی خود نویسنده ساخته شد. «کلاس» سال ۲۰۰۸ به اتفاق آرا نخل طلای کن را دریافت کرد و اولین فیلم فرانسوی شد که از سال ۱۹۸۷ تا آن زمان به این جایزه دست می‌یافت. این فیلم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم شد.

کانته پس از تحصیل در انستیتو هنرهای سینمایی پاریس و کار در تلویزیون، نخستین فیلم بلندش را با عنوان «منابع انسانی» در سال ۱۹۹۹ ساخت. این فیلم درباره یک کارآموز مدیریت بود که در کارخانه پدرش شروع به کار می‌کرد، در جوایز سزار که معادل اسکار فرانسه است، برنده بهترین فیلم بلند شد. فیلم بعدی کانته «تایم اوت» در سال ۲۰۰۱ درباره مردی بود که با پنهان کردن حقیقت از خانواده‌اش طرد شد.

از دیگر آثار کانته می توان به «به سمت جنوب» (۲۰۰۵) درباره گردشگری در هاییتی، «۷ روز در هاوانا»، «فاکس فایر» (۲۰۱۲) اقتباسی از رمان جویس کارول اوتس به همین نام، کمدی درام «بازگشت به ایتاکا» (۲۰۱۴) و «کارگاه» (۲۰۱۷) یاد کرد. جدیدترین فیلم کانته «آرتور رمبو» بود که سال ۲۰۲۱ اکران شد و درباره نوجوانی بود که هویت آنلاینش فاش می‌شود.

منبع: مهر

فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد

برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی سرمربی تیم ملی کشتی رفت.

به نقل ازروابط عمومی پروژه، قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفت‌وگو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می‌شود.

این مستند به کارگردانی سجاد ترابی تلاش دارد اطلاعات تازه ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی ملقب به آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته هایی به فراز و فرودهای زندگی حرفه ای این مربی محبوب کشتی بپردازد؛ ضمن اینکه فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.

«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.

بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسایل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستندهای ورزشی گفت‌وگو می کنند.

در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند. در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره که به تازگی ماموریت دو ساله‌اش در این مرکز به اتمام رسیده مهمان برنامه است تا درباره مسایل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفت‌وگو کند.

«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست و با اجرای داوود مرادیان در گروه مستند شبکه افق تولید می شود و تلاش می کند نگاه متفاوتی به مقوله مستند داشته باشد.

«کافه مستند» هر هفته جمعه شب ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می شود.

منبع: مهر

کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما برگزار می‌شود

موزه سینمای ایران کارگاه آشنایی با عکاسی سینما را با حضور امیر عابدی برگزار می‌کند.

به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ادامه برگزاری کارگاه های تخصصی در موزه سینما، کارگاه آشنایی با عکاسی در فیلم و سینما توسط امیر عابدی عکاس شناخته شده سینما برگزار می‌شود.

این کارگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود و علاقه مندان برای ثبت نام و شرکت در این کارگاه می توانند به سامانه اینترنتی موزه سینما مراجعه کنند. این در حالی است که به شرکت کنندگان در پایان کارگاه گواهی حضور داده می‌شود.

امیر عابدی از سال ۱۳۶۷ به صورت جدی عکاسی را در سینما آغاز کرد و تاکنون عکاسی بیش از ده‌ها فیلم بلند سینمایی، مجموعه تلویزیونی، تئاتر و فیلم کوتاه را انجام داده است.

وی تاکنون جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم از جشنواره فیلم فجر را برای عکاسی فیلم «سه زن» و تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای عکاسی فیلم «مزرعه پدری» را به‌دست آورده است.

عابدی عکاسی فیلم‌هایی همچون «نسل سوخته»، «شب یلدا»، «چهارشنبه سوری»، «آلزایمر»، «یک شهروند کاملا معمولی»، «جاده قدیم»، «ساکن طبقه وسط»، «زندان زنان»، «قرمز»، «پرواز در نهایت»، «سریال مدار صفر درجه» را بر عهده داشته است.

منبع: مهر

«هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید

نمایشنامه‌خوانی «هامون» به کارگردانی نیما ذاکر، روز شنبه ۸ اردیبهشت در بوتیک تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

کوروش ساسانیان مشاور هنری و یکی از نقش‌خوانان نمایشنامه‌خوانی «هامون»، درباره این اجرا به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه‌ «هامون» نوشته مسلم آیینی برداشتی آزاد از فیلم «هامون» اثر استاد داریوش مهرجویی است. این نمایشنامه در زمان حیات زنده‌یاد مهرجویی نوشته و با تایید ایشان به چاپ رسید. سال گذشته که آن اتفاق ناگوار برای زنده‌یاد مهرجویی و همسرش رخ داد، از آنجایی که ما و هم‌نسلان ما ارادت خاصی به این کارگردان فقید سینمای ایران و همچنین فیلم «هامون» داریم، تصمیم گرفتیم به نوعی یاد این استاد را زنده نگه داریم.

وی درباره تفاوت‌های نمایشنامه «هامون» نسبت به فیلمنامه مطرح زنده‌یاد داریوش مهرجویی، توضیح داد: در نمایشنامه «هامون» چارچوب‌های فیلمنامه رعایت شده، فقط برخی شخصیت‌ها حذف و تعدادی شخصیت به اثر اضافه شده است.

ساسانیان تاکید کرد: تلاش داریم که در نمایشنامه‌خوانی «هامون» تفکر فیلم را به مخاطب منتقل کنیم. مسلم آیینی نیز در نمایشنامه خود همین تلاش را کرده است.

وی درباره چالش‌برانگیز بودن نمایشنامه‌خوانی یا اجرای اثری برگرفته از فیلم «هامون» با توجه به اینکه این فیلم و بازی بازیگران آن نظیر زنده‌یادان خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در ذهن مخاطبان ثبت شده است، تصریح کرد: قبل از اینکه بخواهیم تمرین‌ها را شروع کنیم این موضوع که اثر ما با فیلم درخشان «هامون» مقایسه خواهد شد بسیار چالش‌برانگیز بود زیرا به محض اجرای این نمایشنامه‌خوانی، مقایسه اتفاق می‌افتد. ما تلاش کردیم فضایی مستقل را ایجاد کنیم تا مخاطب بداند گروهی به صورت مستقل و به یاد استاد مهرجویی و فیلم «هامون» اثری را اجرا می‌کند ولی هیچ ادعایی نداریم.

این هنرمند عرصه تئاتر یادآور شد: ما به دنبال راهی هستیم که به یاد این عزیزان باشیم وگرنه به لحاظ هنری حتی نمی‌توانیم به آن عزیزان نزدیک شویم. به نظر من در این زمینه هر کاری انجام شود بهتر از آن است که انجام نشود. نام این عزیزان زنده است و با این کار بیشتر زنده می‌ماند. من با این ذهنیت، در سال‌های اخیر چند بار به یاد استاد حمید سمندریان نمایشنامه‌خوانی برگزار کرده‌ام.

نمایشنامه‌خوانی «هامون» روز شنبه ۸ اردیبهشت، ساعت ۲۰:۱۵، در سالن شماره ۴ بوتیک تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

در این اثر امید اله‌کوهی، النا آهی، کوروش ساسانیان، مهسا خانی، هامون صادقی، سپیده قاسمی، حسین آقازاده، رامبد لطفی نقش‌خوان و غزاله لطیفی صحنه‌خوان است. محمدامین منصف‌نژاد نیز به عنوان دستیار کارگردان در نمایشنامه‌خوانی «هامون» حضور دارد.

منبع: مهر

۲ جایزه برای «آه سرد» در جشنواره مسکو

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای؛ فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.

جایزه نتپک و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دقایقی پیش (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به فیلم ناهید صدیق اهدا شد.
ناهید صدیق کارگردان، رضا محقق تهیه‌کننده، ایمان صدیق بازیگر در مراسم حضور داشتند.
جشنواره مسکو دومین جشنواره قدیمی جهان است و به‌عنوان یکی از جشنواره‌های رتبه الف جهان شناخته می‌شود. این رویداد  ۱۹الی ۲۶ آپریل در مسکو در حال برگزاری است.
امشب اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود و فیلم «آه سرد» در بخش مسابقه اصلی حضور  دارد.

بازیگران فیلم «آه سرد»  ایمان صدیق، علی باقری، محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی و برسام بهرامی هستند.

نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»

آیین نکوداشت اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر در نوزدهمین «شب کارگردان» خانه تئاتر برگزار می‌شود.

به نقل از روابط‌عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، در نوزدهمین دوره «شب کارگردان» آیین نکوداشت اکبر زنجانپور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

در این مراسم که به همت انجمن کارگردانان طبق رسم سال‌های گذشته و در تاریخ ۹ اردیبهشت مصادف با تولد حمید سمندریان کارگردان فقید تئاتر ایران برپا می شود، مدالیوم این انجمن صنفی به پاس سال‌ها تلاش و استمرار در حوزه کارگردانی تئاتر به اکبر زنجانپور اهدا می‌شود.

همچنین در این مراسم از چند چهره تئاتری دیگر نیز تجلیل و تندیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران به آنها اهدا می‌شود.

این مراسم روز یکشنبه و از ساعت ۱۷ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

منبع: مهر

«بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست ها

برنامه «بسته پیشنهادی» امشب با حضور اسماعیل باستانی و منصوره مصطفی زاده به موضوع پادکست می پردازد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، برنامه «بسته پیشنهادی» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با حضور  اسماعیل باستانی به ارایه پیشنهادهایی درباره پادکست ها می پردازد.همچنین مژده لواسانی مجری برنامه در بخشی هم میزبان منصوره مصطفی زاده نویسنده و فعال حوزه کتاب می شود تا درباره پادکست گفت و گو کنند.
آیتم احوالپرسی در این قسمت از برنامه نیز سراغ حسین محجوبی نقاش پیشکسوت و طراح و سازنده پارک ساعی می رود.
برنامه «بسته پیشنهادی» محصولی از گروه خانواده شبکه دو است که در حوزه فرهنگ و هنر به ارایه بسته‌هایی پیشنهادی برای مخاطبان می‌پردازد.
این برنامه با اجرای مژده لواسانی و تهیه‌کنندگی الهه بهبودی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها حوالی ساعت ۲۳ به پخش می‌رسد.

پخش «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته هایی از زندگی این سرمربی تیم ملی کشتی رفت.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفت و گو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می شود.این مستند به کارگردانی سجاد ترابی تلاش دارد اطلاعات تازه ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی و آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته هایی به فراز و فرودهای زندگی حرفه ای این مربی محبوب کشتی می پردازد. فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.
«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند سینماحقیقت حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.
بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسائل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستندهای ورزشی گفتگو می کنند.
در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره که به تازگی ماموریت دو ساله‌اش در این مرکز به اتمام رسیده مهمان برنامه است تا درباره مسائل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفتگو کند.
«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست و با اجرای داوود مرادیان در گروه مستند شبکه افق تولید می شود و تلاش می کند نگاه متفاوتی به مقوله مستند داشته باشد. «کافه مستند» هر هفته جمعه شب ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می شود.