رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

احد هاشم لو: شاید آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ریشه در نوعی روابط عمومی خودستایانه (و اگر عمیق‌تر شویم تفرقه‌انگیز) داشته باشد، اما روی هم رفته نقش مناسبی در افزایش چشمگیر فیلم‌های مرغوب ایفا کرده است. فیلم بروکلین، امروز جایزه‌ای نخواهد برد، اما به‌عنوان نتیجه تبلیغات امسال، افراد بیشتری داستان ساده و کوتاه یک ایرلندی […]

احد هاشم لو: شاید آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ریشه در نوعی روابط عمومی خودستایانه (و اگر عمیق‌تر شویم تفرقه‌انگیز) داشته باشد، اما روی هم رفته نقش مناسبی در افزایش چشمگیر فیلم‌های مرغوب ایفا کرده است. فیلم بروکلین، امروز جایزه‌ای نخواهد برد، اما به‌عنوان نتیجه تبلیغات امسال، افراد بیشتری داستان ساده و کوتاه یک ایرلندی در راه مهاجرت به آمریکا را خواهند شنید. آنان شاید شبی به تماشای آن بنشینند و از درام ارزشمندی که در غیر این صورت به فراموشی سپرده می‌شد، لذت ببرند.
osc1

اما این سازمان آن‌قدر هم مصون از خطا نیست. سازمان نام‌برده، گروه خودمانی نسبتا کوچکی از صنعتگران سینمایی است که متمایل به گروه‌های خاصی هستند و اشتباه نیز می‌کنند. بسیاری از بزرگان راستین سینما، هرگز جایزه‌ای را که درخور آنهاست دریافت نکرده‌اند.

نه آلفرد هیچکاک و نه استنلی کوبریک، هیچ‌یک اسکاری به خانه نبرده‌اند (اگرچه هیچکاک موفقیتی مادام‌العمر و کوبریک نیز جایزه جلوه‌های ویژه را به خاطر فیلم ادیسه فضایی در‌ سال ٢٠٠١ دریافت کردند). از مغفول‌ماندن هنرمندی برد پیت گله‌مند نباشید. او جایزه‌ای برای ساخت فیلم ١٢‌سال بردگی برده است.

اما هنرپیشگان ارزشمندی که هیچ جایزه یا مراسم بزرگداشتی در پایان فعالیت هنری خود ندیده‌اند چه؟ چه کسی غول‌های ‌هالیوود را که زیر سایه ناسپاسی تمام عیار اسکار مانده‌اند، می‌شناسد؟ بسیاری از آنان هنوز شانس پیروزی دارند؛ اما برخی دیگر از این چنبره مرگبار رسته‌اند و برای همیشه دستیابی به این ضیافت بزرگ در آسمان را انکار کرده‌اند.

در نتایج امسال ضمن تجلیل از لئوناردو دیکاپریو که امیدواریم نامش در این لیست (اسکار نگرفته‌ها) نماند، (این یادداشت چهارروز پیش از مراسم اسکار ٢٠١۶ منتشر شده است) و اسپایک‌لی که باوجود تحریم این رویداد به دلیل مسائل گوناگونی، جایزه افتخاری دریافت می‌کند، بیایید با اسکارنگرفتگان همدردی کنیم. آنها را به‌ترتیب حروف الفبا (الفبای انگلیسی) می‌آوریم، زیرا نمی‌خواهیم آنها را با شمارش معکوس بیش از این شرمزده کنیم.

Richard Burton

ریچارد برتون

مرد برجسته و تمام عیار‌ هالیوود و شکسپیرشناس متولد ولز، برای فیلم‌ها و حماسه‌های تاریخی بسیار مناسب بود. بله، امروز می‌توان به‌آسانی به حماسه‌های انجیلی پرطمطراقی چون «کلئوپاترا» و «جامه زنانه» پنهانی خندید. اما برتون با صدای مردانه و بارتیونش (صدایی مابین زیر و بم)، آنها را به فروش رسانده است.

حضور مکرر او در ستون‌های غیبت روزنامه‌ها شاید او را از تلقی شدن به‌عنوان یک بازیگر جدی بازداشته باشد، یا شاید او در لباس بسیاری از افراد برجسته و مهم ظاهر شده است. او یکی از معدود نام‌های خانگی در فیلم‌های نیمه قرن بیستم است که حتی یک تندیس افتخار هم دریافت نکرده است.

نامزد برای:  ۶فیلم، برای بهترین بازیگر مرد (جامه زنانه، بکت، جاسوسی که از سرما وارد شد، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟، آنه‌هزار روز) و برای بهترین بازیگر مکمل مرد (پسرعمویم راشیل).

استحقاق جایزه برای:  شب ایگوانا

مجازات احتمالی او برای:  جن گیر٢:  مرتد


Tim Burton

تیم برتون

تیم برتون بی‌شک کارگردان و انیماتوری رویایی و نیز نابغه‌ای در شگفتی آفرینی است که تنها نام او جادوی بسیار جذابی را ایجاد می‌کند. با این همه، قفسه‌های او از هر تاییدی از جانب آکادمی، تهی است. آیا هیأت داوران، آمیزه مرگ و زندگی را نمی‌پسندند یا این‌که در انتظار پروژه مناسب هستند؟ به نظر می‌رسد که این اتفاق می‌بایست تاکنون روی می‌داد.

نامزد برای:  دو جایزه برای بهترین جلوه‌های پویا نمایی (عروس مردار، فرانکن وینی)

استحقاق جایزه برای:  اد وود

مجازات احتمالی او برای:  نمونه بازنگری‌شده و تاریک و امروزی از آلیس در سرزمین عجایب


Glenn Close

گلن کلوز

او همه نقشی را بازی کرده است. از بهترین پیشگیری از روابط نامشروع (فیلم جاذبه کُشنده) تا افسر پلیس تنبل (فیلم نگهبانان کهکشان) و همیشه فضایی از منزلت و طراوت، حتی زمانی که بیشتر اوقات در اغما به سر می‌برد (فیلم واژگونی بخت) در کارهایش به ارمغان می‌آورد. گلن به خاطر بازی در ۵ فصل از سریال «آسیب‌ها»، امتیاز هشتاد در بازیگری (از سایت IMDb) را کسب کرده است.

نامزد برای: سه فیلم برای بهترین بازیگر زن (جاذبه کشنده، ارتباط‌های نامشروع خطرناک، آلبرت نابز) و سه فیلم برای بازیگر مکمل زن (جهان از نگاه گارپ، سرمای بزرگ، طبیعی.)

استحقاق جایزه برای:  جاذبه کشنده

مجازات احتمالی او برای:  دالماتیون ١٠٢


Tom Cruise

تام کروز

بله او به آشیانه اپرا پرید. اما مطلب از این قرار است که او بهترین و مشهورترین ستاره‌ای است که هم‌اکنون داریم. او بانمک و جذاب است و از کناره‌های هواپیماها آویزان می‌شود و می‌تواند ما را به تحسین وادارد. اگر کروز بدون دریافت حداقل یک تندیس افتخار دارد وارد مرحله بعدی زندگی‌اش می‌شود، آنگاه آکادمی، سازمان سری‌ای خواهد بود که دارای اخلاقیاتی مشکوک است.

نامزد برای: دو فیلم برای بهترین بازیگر مرد (متولد چهارم ژوییه، جری مگوار) و یک فیلم برای بهترین بازیگر مکمل مرد (منگولیا)

مجازات احتمالی او برای: نمی‌خواهیم وارد همه این مسائل شویم.


Roger Deakins

راجر دیکینز

به جز یکی دو استثنا تنها فیلمبازان فخر فروش، نام فیلمبرداران و عکاسان سینما را می‌دانند. دیکینز، مدیر فیلمبرداری و عکاس بریتانیایی که ٧۵ امتیاز را به نام خود کرده، با بزرگترین فیلمسازان روزگار ما همکاری کرده و تصاویری آفریده است که بسیاری از تصاویر دیگری که زوال یافته‌اند، نمادین باقی خواهندماند.

امسال او برای سیکاریو نامزد شده است ولی اطمینان دارد که به ایمانوئل لوبسکی و اثرش با نام «بازگشته از گور» خواهد باخت. این اتفاق مستمرا برای این اسطوره ۶۶ ساله روی خواهد داد. بیایید ‌سال آینده خرابکاری نکنیم.

نامزد برای: سیزده فیلم برای فیلمبرداری (رستگاری در شاوشنگ، فارگون، کوندون، برادر! کجایی، مردی که آن‌جا نبود، سرزمینی برای پیرمردان نیست، ترور جسی جیمز توسط رابرد فورد بزدل، خواننده، سنگریزه واقعی، سقوط آسمان، زندانیان، رام‌نشده و سیکاریو).

استحقاق جایزه برای:  سقوط آسمان

مجازات احتمالی او برای:  دهکده


James Dean

جیمز  دین

جیمز دین که تجسم عینی و نماد طغیان جوانان بود. مرگ نابهنگام او در بیست‌وچهار سالگی و در سانحه رانندگی در استحکام دایم میراث او به‌عنوان جوانی با کت چرمی قرمز، سودمند واقع شده است. اما آکادمی که جایزه افتخاری پس از مرگ او را به ادوارد. جی. رابینسون داد، می‌توانست سال‌ها پیش از این، جایزه‌ای نیز به جیمز اعطا کند. شاید چنین بی‌اعتنایی وقیحانه مراجع و مقامات، عواقب خود را نیز در پی داشته باشد.

نامزد برای:  دو فیلم برای بهترین بازیگر مرد (شرق عدن، غول پیکر)

استحقاق جایزه برای:  غول پیکر

مجازات احتمالی او برای:  زندگی شتابان، جوانمرگی، بی‌ادبی به جیم باکوس


Johnny Depp

جانی دپ

پیش از آن‌که به جایی برسید که مردم معمولا گلایه می‌آغازند و می‌پرسند که «او کی بازیگر خوبی بوده است؟» شما ابتدا باید خوب بوده باشید. مبادا فراموش کنیم که جانی دپ اجراهای فوق‌العاده فراوانی در طی سال‌ها ارایه کرده است.

او در نقش «ادوارد دست قیچی» دل ما را شکست و در«اد وود» ما را خنداند و در برخی از نقش‌های دیگرش هم آن‌قدر رنگ‌ورورفته و به‌دردنخور نبود. اما همه آثار مرغوب و فاخر را فراموش نکنید، به‌ویژه از آن‌جا که ظاهرا آکادمی درست همین کار را انجام داده است.

نامزد برای: سه فیلم برای بهترین بازیگر مرد (دزدان دریایی کارائیب:  نفرین مروارید سیاه، در جست‌وجوی ناکجا آباد و سوینی‌تاد)

استحقاق جایزه برای:  دنی براسکو

مجازات احتمالی او برای:  کلاه‌ها، شال‌گردن‌ها و حالت لوس چهره


Harrison Ford

هریسون  فورد

فورد از نظر آکادمی:  یک مُرده! مطمئنیم که او به این امر فکر می‌کند، چراکه بازیگران معروف اندکی وجود دارند که به اندازه او نادیده گرفته شده باشند. آیا باید پیروزی را فراموش کرد، حتی یک نامزدی برای مجموعه «ایندیانا جونز»، یا اجرای نیرومند در «فراری» یا «دختر کارگر»؟ می‌دانیم که «عصر آدالین» را هیچ‌کس ندید، اما اگر عدالتی در لین یا آن جدول زمانبندی وجود داشت، این اثر باید جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را برای او به ارمغان می‌آورد. تعجبی ندارد که او در فیلم «نمایش امشب» آن‌قدر اخمو و ترشرو به نظر می‌رسد.

نامزد برای فیلم:  یک فیلم برای بهترین بازیگر مرد (فیلم  شاهد)

استحقاق جایزه برای:  مهاجمان کشتی گمشده

مجازات احتمالی او برای:  گاوچران‌ها و بیگانگان


Mia Farrow

میا فارو

اسکار و گولدن کلوپ را نمی‌توان مقایسه

یک به یک کرد، اما درنظر بگیرید که میا فارو ٩ بار به وسیله انجمن مطبوعات خارجی‌ هالیوود نامزد شده است. آکادمی او را تبعید کرده است. زنجیره‌ای از شاهکارهای وودی آلن در دهه ٨٠، به‌علاوه «بچه رزماری» اما همچنان محروم از نامزدی.

نامزد برای:  هیچی!

استحقاق جایزه برای:  برادوی دنی رزمجازات احتمالی او برای:  پیشنهاد بچه رز ماری در مورد این‌که موفقیت یک بازیگر از پیمان‌های شیطانی ریشه می‌گیرد و او بیش از حد می‌داند.


Samuel L. Jackson

ساموئل ال. جکسون

درواقع جشنواره فیلم کن جایزه بهترین نقش مکمل مرد را اختراع کرد تا فقط اجرای باور نکردنی ساموئل ال. جکسون را در «تب جنگلی» تأیید کند. اما او در خانه چنین حرمتی را ندیده است. باوجود ظاهر شدن در برخی از رایج‌ترین قراردادهای تمام دوران‌ها و منبع بودن برای نقل قول‌ها، آکادمی هنوز باید عظمت این بازیگر محبوب را تأیید کند. اما چقدر زمان باقی است؟

نامزد برای: یک فیلم برای بهترین بازیگر مکمل مرد (پالپ فیکشن)

استحقاق جایزه برای: جانگوی رها‌شده

مجازات احتمالی او برای: شاید شکست در بیرون راندن همه آن مارهای لعنتی از آن هواپیمای لعنتی؟


Toshiro Mifune

توشیرو   میفونه

حتی آنان که ادعا دارند فیلم‌های خارجی را دوست ندارند، دست آخر توشیرو میفونه و به‌ویژه همکاری‌های متعدد او با آکرا کوروساوا را دوست خواهند داشت. ستاره «هفت سامورایی»، «یوجیمبو» و «راشومون» قادر بود یک دقیقه مهربان و دلسوز و دقیقه‌ای دیگر مردی پولادین و سفت و سخت باشد و می‌توانست یک شخصیت کامل را صرفا با ناله و خرخر و خاراندن پهلو القاکند. او پاسخ ژاپن به «مارلون براندو» و «کلینت ایست وود» بود، یا شاید آنها پاسخ ‌هالیوود به او بودند.

نامزد برای:  هیچی.

استحقاق جایزه برای:  «ریش قرمز» یا «هفت سامورایی»

مجازات احتمالی او برای: شرکت در فیلم فاجعه‌آمیز ١٩۴١ ساخته استیون اسپیلبرگ


Marilyn Monroe

مرلین  مونرو

سریع بگویید که بهترین تصویر نهایی و مختصر برای‌ هالیوود کدام است؟ باشد، بعد از خانه به دوشی چارلی چاپلین. بله، مرلین مونرو در فیلم خارش هفت ساله. باوجود به کار گرفته شدن تصویر او در هر دیوار نقش سخیفی در سینماها و تئاترها، صنعت فیلم هیچ حرمتی به او ننهاده است.

اگر فکر می‌کنید او فقط کسی بود که لباس‌ها را پر می‌کرد، نقش کمدی او را در« ایستگاه اتوبوس» و به‌ویژه در «بعضی‌ها داغشو دوست دارند» ملاحظه کنید. «وصله ناجور» (The Misfits) او را دوباره ببینید تا دل‌تان دو شقه شود. این‌که آکادمی هر ساله مراسم مجللش را بدون قدردانی و بزرگداشتی برگزار می‌کند، بی‌حرمتی بزرگی می‌کند.

نامزد برای:  هیچی! هیچ!

استحقاق جایزه برای:  وصله ناجور

مجازات احتمالی او برای:  شایعات در مورد کندی


Edward Norton

ادوارد  نورتون

او می‌تواند درام و کمدی بازی کند، نقش قهرمانان و شروران را ایفا کند، درام‌های استقلال‌طلبانه و فیلم‌های بهت‌آور بازی کند… او حتی یک فیلم تمام را زیر نقاب بازی کرد (سلطنت آسمان). بازیگران از این‌که به آنها نگاهی نشود، بیزارند، چه برسد به این‌که کارگردان هم باشند. اما آکادمی این را ارج ننهاده است.

نامزد برای فیلم: دو فیلم برای بهترین بازیگر مکمل مرد (ترس آغازین و مرد پرنده) و یک فیلم برای بهترین بازیگر مرد (تاریخ مجهول آمریکا)

استحقاق جایزه برای: دریافت نامزدی برای اولین فیلمش


Sergio Leone

سرجیو   لئونه

مردی که به‌خاطر سردی اخم‌آلودش، مهری در آکادمی برنیانگیخت. او فرزانگی آن را داشت که نقش شرور را به «هنری فوندا» بدهد. مضامین «انیو موریکون» را به فرهنگ عامه بیاورد، برخی از بهترین سکانس‌های «هفت تیرکش» را در سینما خلق کند و «کلینت است وود» را به دنیا معرفی کند. آیا او حتی یک اسکار افتخاری هم دریافت کرد؟ نه، او از آن نامردان خسیس گلوله‌ای بر گُرده دریافت کرد و در باران به حال خود رها شد تا بمیرد.

نامزد برای:  هیچ

استحقاق جایزه برای:  خوب، بد، زشت

مجازات احتمالی او برای: اثبات این‌که فیلم وسترن می‌تواند با فیلمبرداری ایتالیایی در اسپانیا کامل‌تر شود.


Gary Oldman

گری اولدمن

اولدمن با ظهورش به‌عنوان بهترین بازیگر مرد بریتانیایی در دهه هشتاد با فیلم‌های «سید و نانسی» (Sid and Nancy) و «گوش‌هایت را تیز کن»، به سرعت به دنیای‌ هالیوود راه یافت و نقش‌های مکملی دریافت کرد که جذاب‌ترین بخش‌های فیلم بودند. نقش تکراری او به‌عنوان جیم گوردون در فیلم‌های بتمن کریستوفر نولان شاید بهترین ایفای نقشی باشد که در ژانر ابرقهرمان مدرن شاهد باشید. ایفاگری او در ٢٠١١ در نقش جورج اسمایلی در فیلم «بندزن خیاط سرباز جاسوس» شاهکار تبحر است. اما جان دوجاردین جایزه را به خاطر فیلم «هنرپیشه» برد.

نامزد برای: یک فیلم برای بهترین بازیگر مرد (بندزن خیاط سرباز جاسوس)

استحقاق جایزه برای:  (بندزن خیاط سرباز جاسوس) این فیلم را دوباره تماشا کنید، واقعا باورنکردنی است.

مجازات احتمالی او برای:  پاورچین، که در آن نقش فردی حقیر را با قلبی از طلا بازی می‌کند.


Alan Rickman

آلن ریکمن

پیش از «جان سخت» شاید بسیاری از هنرپیشگان جدی چشم به بازی یک تروریست دیوانه در یک فیلم اکشن دوخته بودند. بعد از جان سخت آنان حکیمانه فهمیدند که این فرصتی برای قبضه‌کردن تمام صحنه‌ها بوده. با این همه آلن ریکمن چیزی بیش از یک شرور بود. او در ایفای کمدی موقعیت، فیلم‌های عاشقانه و در هم پیچیدن فیلم‌های علمی-تخیلی در شاهکار «جست‌وجوی کهکشان»، عالی بود.

نامزد برای:  هیچ

استحقاق جایزه برای: می‌بایست جست‌وجوی کهکشان می‌بود

مجازات احتمالی برای:  اعتقاد، ساخته کوین اسمیت


Ridley Scott

ریدلی اسکات

برخی هنرمندان با رنگ و برخی با گِل کار می‌کنند، اما ریدلی اسکات با پرتوهای نور ساطع‌شده در اتاق‌ها کار می‌کند، حتی بدترین فیلم‌های او (او شخصیت‌های پست فطرتی آفریده است) نیز چشم‌نواز هستند. اما وقتی او برای اثر فوق‌العاده‌ای چون «بیگانه»، «بلید رانر»، «تلما و لوئیس»، «مارتین» و حتی «مشاور»، دندان تیز کرده باشد، کسی جلودارش نخواهد بود.

نامزد برای: سه فیلم برای بهترین کارگردانی (تلما و لوئیس، گلادیاتور، سقوط شاهین سیاه) و یک فیلم برای تهیه‌کنندگی (مارتین)

استحقاق جایزه برای:  بیگانه

مجازات احتمالی او برای:  راسل کروی معتاد الکل است!


Will Smith

ویل اسمیت

آیا هیچ‌کس ویلی ویکند بزرگ را نخواهد شناخت؟ این مرد برجسته و بسیار محبوب به نظر می‌رسد مطمئن‌ترین تأمین‌کننده فیلم‌های مرغوب و فاخر رایج در طی سال‌های متمادی بوده است. چگونه است که همتایان او هنوز هم که هنوز است قرار است نشان طلایی به او جایزه دهند؟ آیا کسی از ابزار فلاش‌دار آینده‌نگری استفاده می‌کند که آنان هنگام رأی‌دهی فراموش کنند که ویل را چقدر دوست دارند؟

نامزد برای: دو فیلم برای بهترین بازیگر مرد (علی، در جست‌وجوی خوشبختی)

استحقاق جایزه برای:  علی

مجازات احتمالی او برای:  غرب وحشی


Sigourney Weaver

سیگورنی ویور

هرچه زمان می‌گذرد، بیشتر آشکار می‌شود که نقش دوران‌ساز فیلم‌های علمی-تخیلی «بیگانه» تا چه حد بوده است، به‌ویژه در دنباله جیمز کامرون سهم دراماتیک ویور در «مرگ و دوشیزه» و «طوفان یخ» نیز اثبات می‌کند که او در نزدیکی با‌ هالیوودی‌های دوران‌ساز قرار ندارد. حاضریم شرط ببندیم که او درنهایت از این لیست و نه فقط به خاطر جایزه افتخاری دست شسته است.

نامزد برای:  دو فیلم برای بهترین بازیگر زن (بیگانگان، گوریل‌ها در مه) و یک فیلم برای بهترین بازیگر مکمل زن (دختر کارگر)

استحقاق  جایزه برای:  بیگانگان

مجازات احتمالی برای:  چپی


Max von Sydow

مکس وان سیدو

زمانی که سینمای خانه هنر اروپا بر فراز عناوین روشنفکری و مدرنیسم قرار داشت، مکس وان سیدو چهره شناخته شده آن به‌شمار می‌رفت. وی با درخشش در بسیاری از شاهکارهای اینگمار برگمن، (مهر هفتم، همچون در یک آینه، مصیبت آنا)، درحالی‌که همه ما را در جن‌گیر، فلش گوردون، گزارش اقلیت، جزیره شاتر و … به انزجار می‌کشید وارد‌ هالیوود شد. به لحاظی این بازیگر موفق شده است که تا چهل‌سال پیرمرد الگو و مرجعی باشد.

نامزد برای: یک فیلم برای بهترین بازیگر مرد (پله فاتح) و یک فیلم برای بهترین بازیگر مکمل مرد (شدیدا بلند و کاملا نزدیک)

استحقاق جایزه برای: «هانا و خواهرانش» و «نور زمستانی»

مجازات احتمالی او برای:  کوبیدن به سینه مرگ

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار