رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردان مستند «عکس های جامانده» درباره دلیل پرداختن به امیرعلی جوادیان عکاس دفاع مقدس در این مستند و دغدغه هایش در این حوزه سخن گفت. علی ملاقلی پور فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون درباره مستند «عکس های جامانده» توضیح داد: این مستند در قالب مجموعه «چهره در قاب» ساخته شده است که ۱۰ قسمت […]

کارگردان مستند «عکس های جامانده» درباره دلیل پرداختن به امیرعلی جوادیان عکاس دفاع مقدس در این مستند و دغدغه هایش در این حوزه سخن گفت.

علی ملاقلی پور فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون درباره مستند «عکس های جامانده» توضیح داد: این مستند در قالب مجموعه «چهره در قاب» ساخته شده است که ۱۰ قسمت را کارگردانان متفاوت کار کردند و به معرفی هنرمندان هنرهای تجسمی همچون عکاس، کاریکاتوریست، نقاش و گرافیست پرداختند؛ افرادی که بیشتر آثارشان را می شناسیم تا خودشان را.

وی افزود: گاهی در اتوبان نقاشی های جالبی از دوران جنگ می بینیم که توسط هنرمندان کشیده شده یا مجسمه ای که در سطح شهر بارها به چشممان خورده و نام هنرمند و خالق آن را نمی دانسته ایم. حال ویژگی این مجموعه مستند شناساندن این هنرمندان است که آثارشان معروف تر از خودشان است. بنابراین فکر می کنم تمام کسانی که به هنر علاقه مند هستند از این مجموعه خوششان می آید.

ملاقلی پور با اشاره به رویکرد «چهره در قاب» در معرفی هنرمندان متعهد، تأکید کرد: این مجموعه سراغ هنرمندانی می رود که در انقلاب، جنگ و بحران های متفاوت احساس تعهد کرده اند و با حضور در اتفاقات مهم، هنر خودشان را به مخاطبان انتقال داده اند.

کارگردان «قندون جهیزیه» از ساخت دو قسمت این مجموعه خبر داد و افزود: قسمت های مربوط به امیرعلی جوادیان عکاس دفاع مقدس با نام «عکس های جامانده» و سیدمسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست با نام «رد پا» را بنده ساختم. درباره قسمتی که امروز پخش می شود این توضیح را بدهم که خودم همیشه به دلیل اینکه مرحوم پدرم عکاس جنگ هم بودند و سابقه دوستی با آقای جوادیان داشتند، ساخت مستند درباره عکاس جنگ برایم جذاب تر بود. بنابراین با آقای جوادیان قرار گذاشتم و سعی کردم نگاه او را بشناسم و بدانم با چه آدمی طرف هستم. در این قسمت این سوژه است که ما را هدایت می کند و شخصیت آقای جوادیان که مدام نگران زمان است، خط اصلی مستند را شکل می دهد.

کارگردان «عکس های جامانده» با اشاره به پرداختن به زمان های از دست رفته در این مستند، یادآور شد: روح این هنرمند حس می کند که چقدر عکس های نگرفته اش از عکس های گرفته بیشتر است و مدام از خود می پرسد چرا برخی عکس ها را از دست داده است؟ در حالی که بسیاری از هنرمندان از آثارشان کیف می کنند و آنها را به رخ مخاطبان می کشد اما آقای جوادیان مدام حس می کند که لحظه بهتری را که می توانست عکس بگیرد از دست داده است.

وی در پایان گفت: او بار دوربینی را که روی دوشش است سنگین می داند. مثلا در ذکر خاطره ای به روزی اشاره می کرد که از پل خرمشهر رد می شده و اسرای عراقی را در حال عبور دیده است، اسرایی که از جنازه های رزمندگان ما رد می شده اند و او آنقدر مبهوت این اتفاق مانده که فراموش کرده عکس بگیرد و حالا خودش را سرزنش می کند که چرا موفق نشده گوشه دیگری از تاریخ این مملکت را ثبت کند.

«عکس های جامانده» از مجموعه «چهره در قاب» یکشنبه ۱۲ دی ماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و دوشنبه ۱۳ دی ساعت ۱۱ و جمعه ۱۷ دی ساعت ۱۲:۴۵ بازپخش می شود.

منبع : خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار