رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

اسامی نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد (اینجا بخوانید) و در پی آن موجی از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این واکنش ها همچنان ادامه دارد و دامنه اعتراضات رو به افزایش می باشد. این میزان اعتراض در ادوار جشنواره فیلم فجر به لیست نامزدهای سیمرغ بی سابقه می باشد. […]

اسامی نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد (اینجا بخوانید) و در پی آن موجی از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این واکنش ها همچنان ادامه دارد و دامنه اعتراضات رو به افزایش می باشد. این میزان اعتراض در ادوار جشنواره فیلم فجر به لیست نامزدهای سیمرغ بی سابقه می باشد.

باران کوثری:

همیشه گفته ام که در جشنواره هایى که هیئت داورى ، داورى مى کند منتظر هَر نتیجه اى باید بود چون بحث سلیقه است . هنوز هم ، با نبودن یکى از فیلم هاى محبوب کارنامه ام (سدمعبر) در فهرست خیلى از رشته ها ، همچنان به این حرفم معتقدم ، اما از نبودن حامد در نامزدهاى بازیگر مرد “کف کرده ام ” . من امسال فیلم زیاد ندیده ام اما مطمئنم حامد لااقل به لحاظ تکنیک و ایفاى نقش متفاوت از خیلى ها بهتر بود . متعجبم ! و غمگین !خیلى زیاد ! کارگردانى محسن و فیلمبردارى مرتضى و گریم محمود بماند …
اما خوشحالم که حتى در این داورى که انقددددر با سلیقه من متفاوت است ، دشوارى تولید فیلمى دیده شده که به ظاهر ساده است: فِرارى . جهانگیر کوثرى تهیه کننده خصوصى است ، به معناى کلمه ( بدون رانت و وام و نام حذف شده نهاد و سازمان). خودش هست و خودش ، و همه اعتقادش به سینمایى که کمتر تهیه کننده اى ، تولیدش را ریسک مى کند.
من ، منِ بازیگر ، منِ بارانِ بابا ، دستش را مى بوسم و به جسارتش افتخار مى کنم.
تبریک پدر.

پوریا رحیمی سام:

دیگر خوب میدانم شرکت در جشنواره های این کشور،و در نهایت صحبت راجع به داوری جز ساده انگاری و ساده لوحی نیست.من امسال در تاتر و فیلم فجر حضور داشتم و لذت خودم را بردم و افتخار کردم و هیچ جز این مهم نیست. کلی کار مهم در پیش رو دارم و وقت کم…برای تمام همکارنم سلامتی و شادی ارزو میکنم و از تمامشان ممنون و سپاس گذارم برای همه آنچه به من بخشیدند…من هنوز و استوار با این یقینم که…
بهترین بازی من بازی بعدی من است:)

مهدی دلخواسته:

در پی انتخاب نشدن عکس های فیلم قاتل اهلی در بخش نامزدهای عکس جشنواره فیلم فجر ( با توجه به دیدن تمامی مجموعه عکس ها) دو مطلب از قبل دانسته برایم محرز شد :۱. بی سوادی مطلق ( و نه بی سلیقگی )اکثر نفرات هیات داوران در زمینه عکاسی فیلم ۲. سهم بندی سیمرغ ها بر اساس فیلم ها
اعضای هیأت داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر : «محمدرضا تخت‌کشیان» ،«محمدرضا هنرمند»، «شهرام اسدی»، «محمدمهدی دادگو»، ، «رویا نونهالی»، «ایرج رامین‌فر» و «اکبر نبوی»
نامزدهای بهترین عکس:
-مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس های فیلم نگار
– امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم رگ خواب
-امید صالحی برای مجموعه عکس های فیلم اسرافیل
– احمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم خفگی
– سحاب زری‌باف برای مجموعه عکس های فیلم ماجرای نیمروز

پ ن : تمامی جوایز جشنواره های فیلم داخلی در زمینه عکاسی فیلم را در قبل از سال ۱۳۹۰دریافت نموده ام

 

آرش حسن پور:

واقعا متاسفم برای این همه بی عدالتی…تغریبا به این موضوغ در همه موارد مملکت عادت کردیم اما همش فکرمی کنم این دفعه درست میشه…..اما ظاهرا هیچ وقت شرایط تغییر نخواهد کرد تا زمانی که …..

محمد حسین مهدویان:

سلام
خدا رحمت کنه جلال آل احمد رو. به خواهر زاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرن خیلی دوست داشته مقاله‌ای چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرف‌ات اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی فرداش تا ته بندرعباس می‌ره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.
دوستان عزیزم هادی بهروز(مدیر فیلم‌برداری)، سجاد پهلوان‌زاده(تدوین‌گر)، ابراهیم امینی(نویسنده)، محسن دارسنج(طراح گریم)، حبیب خزایی‌فر(آهنگ‌ساز)، احمد مهران‌فر(بازیگر)، مهرشاد ملکوتی(صداگذار) و هادی ساعدمحکم(صدابردار)، زحمات شما رو اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند. همه جا حرف شماست. برید خدا رو شکر کنید که حرف شما از روی دیوار رفت تا همون‌جایی که باید بره‌.

بهرام افشاری:

مرسی از همه دوستان به خاطر لطف و محبتی که به من به خاطر بازی در نقش قدم داشتند….من همیشه سعی کردم چراغ خاموش کارمو انجام بدم و خودمو در تجربه های مختلف محک بزنم…دو ماه تمرین به خاطر لهجه اذری و یک ماه فیلمبرداری در لوکیشن های سخت.این همه مهرو محبت شما خستگی رو از تن من دراورد…اهل اعتراض نیستم چون توانش نیست اما این نیز بگذرد

الناز شاکردوست:

جشنواره فجر همچون ساختمان پلاسکو فروریخت
این دیگر سلیقه نیست. داوری تعریف دارد و جشنواره فجر اعتباری داشت که با عملکرد برگزارکنندگان و داورانش در این دوره به کلی فروریخت !

فریدون جیرانی:

خوشحالم که داوران جشنواره لااقل برف های پشت پنجره « خفه گی» را دیدند.

کیوان کثیریان:

دوستان هی می پرسند که چرا در قبال اعلام نامزدهای جشنواره ساکتی. خب طبعا هر عقل سلیمی در این فهرست نکات جالبی می بیند. گفتن ندارد. فیلم خوب، خودش خودش را فریاد می زند.
مثلا چندسال پیش در حضور “جدایی نادر از سیمین” جایزه بهترین فیلم را به “جرم” دادند. خب. الان آن فیلم کجاست و این فیلم کجاست؟ بابا در این جشنواره “استرداد” سیمرغ بهترین فیلم را گرفته!
هنرمند شایسته هم خودش را اثبات می کند. چه بسا کسانی که سیمرغ نگرفته اند ولی یک تنه اعتبارشان ده‌ها برابر یک سیمرغ می ارزد. نمونه اش سوسن تسلیمی با آن همه بازی درخشان و بی توجهی محض جشنواره به او الان جایگاهش در سینمای ایران کجاست؟ وقتی هی پای سلیقه را وسط می‌کشیم و از معیار و ملاک می‌گریزیم نتیجه اش می‌شود همین. از آن هیات انتخاب و این هیات داوری و این جشنواره کلا توقعتان بالاست. اعتبار جشنواره فجر به عنوان سرمایه ملی؟ شوخی نکنید. تنها چیزی که برای بعضی‌ها مهم نیست همین است!
با احترام به همه نامزدها که خیلی‌هایشان کاملا بحق در این فهرست حضور دارند، هرچه انتخاب‌ها و جوایز فجر بی‌مبناتر و پرت‌تر باشد، اعتبار نظرات و انتخاب‌های منتقدان بالاتر می‌رود. اصلا چرا حرف اضافه بزنیم. “مردم” به زودی تعیین می کنند که اصل ماجرا از چه قرار است.

مسحن قرایی:

به دنبال راهی هستم تا کاندید نشدنِ حامد بهداد برای بازی در فیلمم را باور کنم. هیچ راهی مرا به مقصد نمی رساند.
بازی در نقشی پیچیده که تمامِ زوایایِ پیدا و پنهانِ فیلمنامه در آن نهفته است.
فیلمنامه ای که ظاهرن آنرا دوست داشته اید و کاندیدش کردید.
آیا لحظه ای در این فیلمنامه که دوستش داشتید وجود دارد که بازیگر از عهده اش بر نیامده باشد. آیا شباهتی بینِ این شخصیت و بازی های پیشینِ بازیگرش میبینید؟
تألیف چیست؟ این بازی برایِ من و بسیاری که فیلم را دیده اند دستاورد است.
همه چیز برایم آکنده از شک است. چرا حامد را کاندید نکرده اید؟!! با وجود هر شکل دشمنی هم باز حامد را باید کاندید می کردید، کسی ناراحت می شد؟ به جایِ خاصی بر می خورد؟
باران کوثری و محسن کیایی (بازی)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، محمود دهقانی (چهره پردازی)، حجت اشتری و نگار نعمتی (صحنه و لباس)، سعید بجنوردی و حسین ابوالصدق (صدا)، رضا مرتضوی (موسیقی) و بهمن کامیار (فیلم)
شما همگی در فهرست کاندیدهای من هستید، بدونِ تعصب و با افتخار.
پ ن:
دوست می داشتم نام همه ی همکارانم در سایر فیلمها که به ناحق در این فهرست نیستند را صدا بزنم ولی نامه کوتاه است ، عذرخواهی از آنها که از قلم افتاده اند.
حمید نعمت الله(رگ خواب)، فریدون جیرانی (خفه گی)، فرشاد محمدی (رگ خواب)، مسعود سلامی (خفه گی)، احمد مهرانفر (ماجرای نیمروز)، ترلان پروانه (فراری)، مهدی موسوی (ویلایی ها)، سجاد پهلوانزاده (ماجرای نیمروز) و …

مسعود فراستی:

داوری ضعیف یک معنی دارد. یعنی داوری و ضعیف. اما آن چیزی که دیده شد، عجیب است. شبیه مورد عجیب بنجامین باتن بود. یعنی واقعا ناقص الخلقه!

این جشنواره بسیار عجیب است و این عجیبی از شروع جشنواره است. واقعا در ۱۵ سال اخیر جشنواره چنین بدی را بخاطر نمی آورم. جشنواره بد بدین معنا که فیلمهایی انقدر بد دارد. در این جشنواره تعداد فیلم های بد، توهین آمیز، نابلد و مبتذل رکورد دارد.

سینمای ایران کجای کار است؟ واقعا در چنین وضعیت استیصال و اضمحلالی قرار دارد؟ منتقدی که همواره مخالف من بود، نیز می گفت جشنواره قابل تحمل نیست. به اکران نیز فکر کنید که غیرقابل فروش هستند.

سعید قطبی زاده:

هر هیئتی نظر خود را دارد و حرف های ما نظرات ماست و غیرقانونی نیست. نظر من این است که نظراتی که اعلام شد تاسف بار است. من اصلا باور نمی کنم این نتایج رو. گویا هیئت داوران بخشی از فیلم ها را ندیده است. من هرچقدر هم برخی فیلم ها را نپسندم نمی توانم توانایی ها و نقاط مثبت فیلم در بخشی حوزه ها را نادیده گرفت. در ۷۰ درصد موارد نامزدها مرا شوکه کرد.

محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد»:

شب گذشته با اعلام اسامی نامزدها به این نتیجه رسیدم که ماجرای برنامه ریزی شده و از قبل فکر شده به دیده نشدن این فیلم، کاملا درست پیش می رود. جالب است بگویم که شب گذشته دوشنبه ۱۸ بهمن ماه، همراه با ساره بیات در یکی از سینماها حضور داشتیم که به من گفت همین الان از طریق پیامک به من گفته اند که نامزد بازیگری شده ام و باید در مراسم کاندیداها حضور داشته باشم اما جالب این است که بعد از انتشار لیست اسامی نامزدها، نام این هنرمند از لیست حذف شده بود.

علی فرهمند:

حیف از این عکس، حیف از این چهره و حیف از این مَرد که باید بالاجبار بر پوستر این جشنواره دوزاری رویت شود. جشنواره‌ای که نمی‌دانم داورانش در کدام مکتب واحد‌های سینمایی خود را پاس کرده‌اند که این‌چنین دست به داوری و انتخاب فیلم‌های امسال زده‌اند. بی‌شک فهرست اسامی کاندیدای امسال را هم باید به عنوان یکی از دستاوردهای آقایان در نظر گرفت که فرمول تهیه چنین فهرست احمقانه‌ای در دکان هیچ عطاری یافت نمی‌شود.
باند بازی‌ها و لابی‌های دوستان دیگر بوی گند گرفته و برای همه عیان شده است.
از فجایع امسال هم این است که اسامی فیلم‌های «خفه‌گی» و «رگ خواب» -به عنوان بهترین آثار جشنواره فجر امسال- حتّی در لیست کاندیدها هم به چشم نمی‌خورد. حداقل اگر کاندید می‌کردند و جایزه نمی‌دادند کمتر آبروریزی می‌شد.
تا وقتی سایه سرد آقایان بر این محفل دولتی است، جشنواره فجر را باید بست و درش را تخته کرد.

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار