رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

بازیگر ایرانی فیلم «آگوست» معتقد است که جشنواره جهانی فیلم فجر مى‌تواند «صداى زیباى صلحِ ما» در جهان باشد. به گفته وی، هنرمندانِ تمامی رشته‌های هنری نسبت به رنج انسان امروز که ناشی از جنگ و خشونت است، مسئولیت دارند.   به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی […]

بازیگر ایرانی فیلم «آگوست» معتقد است که جشنواره جهانی فیلم فجر مى‌تواند «صداى زیباى صلحِ ما» در جهان باشد. به گفته وی، هنرمندانِ تمامی رشته‌های هنری نسبت به رنج انسان امروز که ناشی از جنگ و خشونت است، مسئولیت دارند.

 

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شیوا ابراهیمی بازیگر ایرانی فیلم «آگوست» که در جشنواره جهانی فیلم فجر و در بخش «زیتون‌های زخمی» به نمایش در آمده است، گفت: فیلم «آگوست» در سه اپیزود و در مورد جنگ در کشورهای عراق و سوریه ساخته شده است. من در اپیزود «مادر» به کارگردانى «ماریا مواتى» ایفاى نقش کردم. قصه فیلم در مورد حمله داعش به یک روستاى کردنشین عراق است که کودکان آن «ایزدى» هستند، دینشان زرتشتی و از دید داعش کافرند.

وی ادامه داد: در این فیلم و خصوصا در اپیزود «مادر»، داعشى‌ها مردان این قوم را قتل عام کرده و زنان را به بردگى و اسارت مى‌گیرند. در طول فیلم، زنان روستا در حال فرار از دست نیروهای داعش هستند. در این مسیر با مرارت‌ها، احساسات و ترس‌هاى یک خانواده همراه مى‌شویم.

ابراهیمی در مورد محل فیلمبرداری «آگوست» توضیح داد: فیلمبردارى در اطراف شهرستان ملکشاهى (از شهرستان‌هاى استان ایلام) و در کبیر کوه انجام شد. در انتخاب این محل، شباهت های جغرافیایى و جاذبه‌هاى بصرى مدنظر قرار گرفته بود.

او درباره دلیل حضور در این فیلم گفت: در وهله اول فیلمنامه بود که من را براى قبول این نقش وسوسه کرد و پس از آشنایى با کارگردان و تهیه کننده، نسبت به انتخاب خود مطمئن شدم‌. درک این که دغدغه‌هاى مشترک داریم و زبان هم را به خوبى مى‌فهمیم، مرا مصرتر از قبل کرد. اصولا چنین کارهایى، با این حجم چالش و تا این حد دور از زندگى واقعى خودم، برایم جذاب‌تر است. پرداختن به موضوعات انسانى و رنجى که انسان امروز از خشونت و جنگ مى‌کشد، از نظر من مسئله روز دنیاست که هنرمند فعال در هر زمینه‌ هنری نسبت به آن وظیفه‌اى دارد.

ابراهیمی در مورد نقش سینما و تاثیرگذاری آن در اذهان عمومی گفت: سینما در حال حاضر یک مدیوم قوى و تاثیرگذار است. منطقه ما کاملا ناآرام است و هر روز شاهد ناآرامى در گوشه‌ای از آن هستیم. سینما با قدرت جادویى تاثیرگذارش در منعکس کردن دردها و جنایت‌ها، در طول تاریخ نقش مهمی داشته و دارد. بسیاری از مردم با جزئیات این جنایات آشنا نیستند. من با بسیارى از اطرافیانم درباره موضوع فیلم صحبت کردم و خیلى‌ها درباره آن اطلاعات درستى نداشتند.

وی ادامه داد: حتما در بسیارى از کشورهاى دیگر منطقه و جهان هم، چنین است. ساخت این نوع فیلم‌ها در کنار جنبه‌هاى هنری‌اش که سینماست، آگاهى و اطلاعاتى به مخاطب مى‌دهد که در دنیاى امروز لازم است. سینماى ایران در دوره پس از شروع جنگ با عراق، در زمینه سینماى جنگ در منطقه حرف‌هاى زیادى برای گفتن و تاثیرات زیادى داشت.

ابراهیمی اضافه کرد: واضح است جشنواره‌هاى بین المللی فیلم در همه جاى دنیا تا چه اندازه در تبادل فرهنگى میان کشورها نقش دارند. در زمانه ای به سر می بریم که اطلاعات در کسرى از ثانیه با حرکت انگشت جابه‌جا مى‌شود. به نظر من مهم ترین چیز، تاثیرگذارى است؛ رسالت بالنده هنر و اینکه بتوانى تاثیرى هرچند کوچک، روى مخاطب بگذارى. تاثیرى که جهان را ذره ذره زیباتر کند، انسان‌ها را امیدوارتر، متحد و یک دل و نسبت به انسانیت عاشق‌تر کند. قدرت این‌ها آنقدر زیاد است که آرام آرام و بدون جنگ و خون ریزی، پلیدى‌ها رفع مى‌شود؛ هنر هفتم، قدرتمندترین هنر در میان هنرهاست.

بازیگر فیلم «آگوست» در ادامه گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر، که ما کم کم شاهد قوی‌تر و معتبرتر شدنش در جهان هستیم، مى‌تواند صداى زیباى صلحِ ما در جهان باشد؛ ما که اعتقاداتمان انسان ها را به مهر، همنوع دوستى و عشق به خالق و بسیارى معانى زیباى بشرى فرا مى‌خواند.

ابراهیمی همچنین عنوان کرد: سینماى ما در یک بستر جهانى، در خانه و با خواندن مهمانانى عزیز و تبادل هنر و فرهنگمان  با جهانیان، مى‌تواند بیش از پیش پیشرفت کند. چه از جنبه هنری و تکنیکی و چه از جنبه تاثیرگذارى در دنیا و همین‌طور در نشان دادن زیبایی‌هاى سرزمین و دین و فرهنگمان.

وی افزود: در این دوره صرفا یک روز به محل جشنواره آمده‌ام، ولى از آنچه که دیدم و از شنیده‌هایم از دوستان صاحب نظر و معتمد، به نظر مى‌آید که جشنواره جهانی امسال با کیفیت و نظمى متفاوت برگزار شده و به برگزارکنندگان تبریک مى‌گویم

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار