رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
فریدون جیرانی در اولین روز از جشنواره فیلم کوتاه سایه

هیچ الگویی را در فیلمنامه نویسی کنار نگذارید

در اولین روز از جشنواره فیلم کوتاه سایه اولین کارگاه آموزشی این جشنواره با موضوعیت فیلمنامه نویسی با حضور فریدون جیرانی، کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران برگزار شد. به گزارش سینماخانه؛ این کارگاه آموزشی که با استقبال خوب مخاطبین مواجه شد ساعت ۱۸ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در ابتدای […]

در اولین روز از جشنواره فیلم کوتاه سایه اولین کارگاه آموزشی این جشنواره با موضوعیت فیلمنامه نویسی با حضور فریدون جیرانی، کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش سینماخانه؛ این کارگاه آموزشی که با استقبال خوب مخاطبین مواجه شد ساعت ۱۸ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه فریدون جیرانی که از داوران بخش فیلمنامه نویسی جشنواره نیز است در مورد فیلمنامه های شرکت کننده در این جشنواره گفت: “من ۲۰ فیلمنامه را مطالعه کردم که ایده پردازی های بسیار خوبی داشتند و دارای نگاه تازه ای به سینما بودند.”

وی صحبت های خود را در رابطه با الگوهای فیلمنامه نویسی اینگونه آغاز کرد: “من در کلاسهای خودم سعی بر این دارم که فراتر از الگوی سه پرده ای کار شود و در واقع قواعد فیلمنامه نویسی را تدریس کنم. مثل اصطلاحاتی که در زمینه فیلمنامه نویسی وارد سینمای ایران شده مانند پیرنگ و خرده پیرنگ و ضد پیرنگ و…

مثلا در مورد فیلمنامه خرده پیرنگ شاخص ترین مثال فیلم درباره الی است. به طور کلی هر چه فیلم در سینمای اجتماعی امروز میبینید به صورت خرده پیرنگ است. این سبک بدون اینکه الگوی سه پرده ای در آن باشد رواج پیدا کرده. در مورد الگوی سه پرده ای در کتابهای مختلفی صحبت شده مانند کتاب چگونه فیلمنامه بنویسیم اثر سید فیلد و کتاب داستان اثر رابرت مک کی و کتاب پرده سوم.”

جیرانی ادامه داد: “نکته مهم الگوی سه پرده ای سیر قهرمان از ارزش به ضد ارزش یا بالعکس است همان چیزی که در کتابهای جدید به نام مکاشفه نفس و مباحثه اخلاقی نام برده شده. مثلا در فیلم محله چینی ها قهرمان فیلم از مرحله A به مرحله B میرسد و ابعاد موضوع جنایی گسترده میشود و شما با موضوع تقابل قهرمان و ضد قهرمان مواجه هستید. نمونه دیگری که مکاشفه نفس خوبی دارد پدرخوانده است. سیری که قهرمان  طی میکند تا تبدیل به یک جنایتکار شود یا در کازابلانکا یک انسان بی تفاوت تبدیل به انسان آرمان گرا میشود. این نکته، یعنی وجود قهرمان های هدف دار در فیلمها، نکته ای است که کمتر در فیلم ها به آن توجه شده است. اصولا مفاهیم در فیلمهای داستانی و سه پرده ای خیلی مهم است که ما همیشه از آن غافل بودیم. همه قهرمان ها در فیلم های سه پرده ای یک مشکل دارند که قرار است به آن فائق آیند که در نبرد با ضد قهرمان شکل میگیرد. در کل الگوی سه پرده ای نه تنها کهنه نشده است بلکه حرف اصلی را در تمام فیلمهای درخشان تاریخ سینما میزند.”

این کارگردان در ادامه گفت: “یک تمرین خوب برای فیلمنامه نویسی این است که فیلمهایی را که میبینید خلاصه و درون مایه آن را در یک خط بنویسید. برای مثال فیلم کینگ کونگ که اصلا یک فیلم ساده نیست و با روشی موضوع تمدن را مد نظر قرار داده است که شما در نهایت عاشق این حیوان شده و از آدم های شهری متنفر میشوید.”

وی در رابطه با اینکه برای نوشتن فیلمنامه ابتدا باید چه کاری کرد گفت: “اولین کاری که برای فیلمنامه نویسی باید انجام دهید آن است که باید روی کاغذ بیاورید که چه چیزی میخواهید بجویید و آگاهانه آن جمله را تبدیل به موضوع کنید.”

وی اضافه کرد: “فیلم کوتاه یک ایده و فکر است و آن ایده قهرمان دارد پس در نهایت میشود قواعد سه پرده ای را در فیلم کوتاه هم پیاده کرد. شما باید فکر خود را وارد هنر خود بکنید که این فکر حاصل مطالعات شماست و نه ایده ای که به شما الهام شده و من اصولا معتقد به الهام و خلسه نیستم و در کتابی نیز خواندم که نویسنده نباید منتظر الهام باشد بلکه باید از طریق تحقیقات سعی کند قهرمان خودش را پرورش دهد. فیلمنامه کوتاه چیزی دور از فیلمنامه بلند نیست و تنها زمان کوتاه تر میشود و مسئله ایجاز مهم میشود و ایجاز خود به شما خلاقیت را می آموزد و شما باید در کوتاه ترین زمان ممکن حرف مهمی بزنید و صحبت هایی که در مورد فیلمنامه های بلند شد به فیلمنامه های کوتاه تعمیم پیدا میکند.”

جیرانی در پاسخ به این سوال که خود او چگونه نوشتن یک فیلمنامه را آغاز میکند گفت: “فیلمسازی در ایران تابع شرایط است و از قبل قابل پیش بینی نیست. در مورد من معمولا یک کتاب یا یک ایده من را تحت تاثیر قرار می دهد و سپس دنبال آن ایده میروم تا ببینم قابل نمایش است یا خیر. سپس آن ایده در امروزش پیدا میکند و من از یادداشت کردن شروع میکنم و تقریبا همه چیز را هر چند به صورت پراکنده می نویسم و بعد به دنبال شکل گیری قصه و بعد از آن ایجاد ساختار میروم و سپس یک صحنه بندی تقریبا ناقص انجام میدهم و یک توالی این چنینی را ایجاد میکنم و بر اساس آن توالی شروع به نوشتن فیلمنامه میکنم. مدتی است به این نتیجه رسیده ام که ابتدا لحن خودم را پیدا کنم مثلا در فیلم خفه گی تمام فیلم زیر یک سقف گرفته میشود.”

فریدون جیرانی در پایان این کارگاه آموزشی توصیه ای به همه شرکت کنندگان کرد: “خلاقیت‌های فردی قاعده ای ندارند و این ذهن شما است که به شما میگوید چگونه با کلیشه رفتار کنید. کتاب گسست موفق از قواعد در رابطه با این موضوع پیشنهاد می‌شود.”

دوازدهمین جشنواره‌ ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه به دبیری سروش حضرتی‌نیکو، از  ۱۰ الی ۱۳ تیر، از ساعت ۱۴ الی ۲۲، در سینمای کانون پرورش فکری کودکان‌و‌نوجوانان واقع در خیابان خالد اسلامبولی در حال برگزای می باشد.

سینماخانه/ خبرنگار: فرشید حاجیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار