رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۸ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 16 May

۱۳۹۷ | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 251

محسن شاه ابراهیمی تشریح کرد:

آخرین وضعیت طراحی کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر/ ظرفیت نمایش فیلم‌ها اضافه می‌شود

محسن شاه ابراهیمی مدیر طراحی و معماری کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر با اعلام اینکه این روزها کار آماده سازی پردیس سینمایی چارسو برای میزبانی جشنواره دنبال می‌شود، اعلام کرد ظرفیت نمایش فیلم‌ها در فضای کاخ جشنواره افزایش می‌یابد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، […]


کارگردان «ربوده شده» (Taken) به ایران می‌آید/ برپایی کارگاه تخصصی کارگردانی فیلم‌های اکشن

کارگاه تخصصی کارگردانی فیلم‌های اکشن توسط یکی از کارگردان شاخص این ژانر در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، الیویه مگاتون فیلمساز فرانسوی با حضور در ایران مهمان این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر می […]


گزارش تصویری نمایش “جعفر خان از فرنگ برگشته”

نمایش “جعفر خان از فرنگ برگشته” نوشته حسن مقدم و به کارگردانی رحمت امینی از ۴ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “خواستگاران مهری ناز شاه دخت دیار سختستان”

نمایش “خواستگاران مهری ناز شاه دخت دیار سختستان” نوشته صبوره رنگرز و به کارگردانی عطاء الله کوپال از ۳ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تماشاخانه سنگلج، ساعت ۱۸ به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “بنگاه تئاترال”

نمایش “بنگاه تئاترال” نوشته علی نصیریان و به کارگردانی هادی مرزبان از ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ تا ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ در سالن دو پردیس تئاتر شهرزاد، به روی صحنه رفت. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی ش


گیشه کم‌رمق نوروز به رغم افزایش قیمت بلیت سینماها

قیمت بلیت سینماها در تمام کشور افزایش یافت که رقم این افزایش در سینماهای تهران ۲۵ درصد است، اما با توجه به آمار فروش دو روز نخست فروردین، شاهد رونق چندانی در گیشه سینماها نیستیم. در روز چهارشنبه اول فروردین ماه، قیمت بلیت سینماها افزایش یافت و بالاخره یکی از ۶ فیلم نوروزی میلیاردی شد. […]


شیفته نمی شوی!

سریال “گلشیفته” به کارگردانی بهروز شعیبی از ۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ در شبکه نمایش های خانگی عرضه شده و تا کنون توزیع سه قسمت نخست سریال “گلشیفته” پایان یافته است. “گلشیفته” همانند “عالیجناب” ساخته سام قریبیان در جلب رضایت مخاطبان موفق نیست. موضوعی که یک علت اساسی دارد: فیلمنامه ضعیف. فیلمنامه “گلشیفته” که به سرپرستی […]


بررسی راهبردهای استفاده از بیانات رهبر انقلاب برای سینما

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی در یادداشتی راهبردهای استفاده از بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۷ را برای سینما مورد بررسی قرار داد. علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی یادداشتی درباره بیانات مقام معظم رهبری و تناسبات آن با سینما نوشت و در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد که به شرح ذیل است: بیانات مقام […]


همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی

فعالیت تئاتر شهر در سال ۹۷ آغاز شد

مجموعه تئاتر شهر از روز ششم فروردین ماه با اجرای چند نمایش محیطی در محوطه این مجموعه و از هفتم فروردین ماه با اجرای چند نمایش در تالارهای مختلف به استقبال روز ملی هنرهای نمایشی می رود . در آستانه روز ملی هنرهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر از روز ششم فروردین ماه با اجرای چند […]


گزارش تصویری نمایش “جان و جو”

نمایش “جان و جو” نوشته آگوتا کریستوف با ترجمه تینوش نظم جو و به کارگردانی مسعود مهرابی از ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ و ۵ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا ۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ در خانه نمایش اداره تئاتر به روی حنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی