رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

یک فیلم تلخ و جانکاه از مظلومیت مردمانی درحاشیه که واقعه ای مصیبت بار را با پرداختی بسیار دقیق بازگو می کند. مهدویان به سیاق آثار قبلی اش اینجا نیز موفق می شود با تلفیق عناصر مستند و داستانی در کلیت به اثری یک دست و منسجم نائل شود به نحوی که درپایان، بازنمایی او […]

یک فیلم تلخ و جانکاه از مظلومیت مردمانی درحاشیه که واقعه ای مصیبت بار را با پرداختی بسیار دقیق بازگو می کند. مهدویان به سیاق آثار قبلی اش اینجا نیز موفق می شود با تلفیق عناصر مستند و داستانی در کلیت به اثری یک دست و منسجم نائل شود به نحوی که درپایان، بازنمایی او از یک داستان واقعی با ساختاری آمیخته است که خود به نمایش صرف واقعیت و مستند پهلو می زند و تماشاگر را در مرز بین یک سینمای مستند و داستانی حفظ می کند و این دستاورد بسیار بزرگی برای فیلمسازی است که تنها پنج فیلم در کارنامه دارد و حالا با همین چند اثر می توان گفت مهدویان یکی از کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران در دوره متاخر محسوب می گردد.
انتخاب بازیگر و بازیگردانی این فیلم فوق العاده است. و تصویری که از پیمان معادی و نیز مهران مدیری روی پرده نقش می بندد به یادماندنی و فراموش نشدنی است. معادی در این اثر خود حقیقی اش را به تمامی کنار می گذارد و شخصیتی ماندگار را در تمامی ادوار سینمای ایران خلق می کند. انسانی که فیلم در سخت ترین برهه زندگی به سراغش رفته و او با درکی مثال زدنی و بی بدیل همه آنچه را که از دست می دهد در شکلی باور مند به باور تماشاگر می رساند. مهران مدیری نیز در تجربه ای متفاوت شمایی دیگرگون از توانایی هایش در زمینه بازیگری را به نمایش می گذارد و به یکی از نقاط اوج کارنامه اش دست می یابد.
درخت گردو یک مرثیه است و در واقع نقبی است به همه ما در هر جایگاهی که سالیان سال در برابر چنین حادثه فجیع و درد و رنج عظیم مردمان با شرافتی چون قادر سکوت پیشه کردیم و مهم تر از آن نقدی است بر صحابان قدرت که خاموشی را علاج بسیاری دردها دانسته و می دانند!
درخت گردو دعوتی است به یادآوری، همدلی و بودن؛ هرچند که با زخمه هایی بر روح وجان اتفاق بیفتد.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار