رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 21 خبر


  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 7 May

۱۳۹۸ | سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون - Part 172

مأموریت «بلککلنسمن» برای آقای لی

از «ملکوم ایکس» تا «بلککلنسمن» دغدغه اصلی اسپایک لی فیلم سازی درباره قهرمانان سیاه پوست بوده است؛ قهرمانانی که می‌کوشند در بحران نژادپرستی قدمی به جلو بردارند. جایزه اسکار برای اسپایک لی، کارگردان کهنه‌کار سیاه پوست آمریکایی و نیز شرکت در بخش اصلی جشنواره کن، بهانه محکمی است که به فیلم «بلککلنسمن» نگاهی بیندازیم. نگاهی که می‌تواند چند رویکرد […]


تجربه «جنایت و مکافات» در تعطیلات

علاقه‌مندان به دیدن هنرهای نمایشی می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز به تماشای فیلم-تئاتر «جنایت و مکافات» به کارگردانی ایمان افشاریان بنشینند. ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است که به دیدن تئاترهای روی صحنه بنشینند. از آنجا که در سال‌های اخیر از نیمه دوم تعطیلات، نمایش‌های مختلفی اجراهای خود را آغاز و یا از […]


بازاکران «بر باد رفته» هم رکوردشکنی کرد

فیلم کلاسیک «بر باد رفته» با نمایش به مناسبت هشتادمین سال ساخته شدنش یک رکورد جدید به جا گذاشت. به نقل از ورایتی، در هشتادمین سال ساخته شدن «برباد رفته» اکران این فیلم فروشی ۲.۲۳ میلیون دلاری را در چهار روز به جا گذاشت. این در حالی بود که فیلم تنها در ۶ سالن سینما […]


محمد مطیع درگذشت

محمد مطیع بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آخرین روز از سال ۹۷ دار فانی را وداع گفت. محمد مطیع بازیگر سینما و تلویزیون ساعتی قبل در منزل شخصی خود در کشور سوئد و در سن ۷۵ سالگی درگذشت. مطیع ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی ماندگاری همچون «هزاردستان»، «سلطان و شبان»، «امیرکبیر» و «کوچک جنگلی» و نیز فیلم‌های […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی