رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

برنامه «شب قصه» در اولین قسمت خود، با داستان سیاوش میزبان بینندگان شبکه جهانی جام جم می باشد . به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «شب قصه» عنوان برنامه ای است که در هر قسمت با شیوه ای نو و جذاب به بازخوانی قصه های ایرانی می پردازد . اولین قسمت […]

برنامه «شب قصه» در اولین قسمت خود، با داستان سیاوش میزبان بینندگان شبکه جهانی جام جم می باشد .

به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «شب قصه» عنوان برنامه ای است که در هر قسمت با شیوه ای نو و جذاب به بازخوانی قصه های ایرانی می پردازد .
اولین قسمت این برنامه، شنبه ۱۷ خرداد ماه ( ۶ ژوئن ۲۰۲۰ ) از شبکه جهانی جام جم پخش شده و اختصاص به قصه سیاوش برگرفته از شاهنامه فردوسی دارد .
درباره داستان سیاوش می توان گفت ، سیاوش نماد پاکی و پاکدامنی و لطافتی بی خلل است که به نوعی ویژگی های یک انسان آرمانی را یدک می کشد .
سیاوش یکی از چهره های مظلوم شاهنامه است . دربار کاوس محیط امن و آرامی برای رشد و بالندگی شاهزاده جوان نیست . از همین رو رستم وی را به زابلستان می برد تا او را تحت حمایت خویش قرار دهد و وقتی به بالندگی رسید وی را دوباره روانه ی دربار می نماید . در واقع سیاوش بخشی از جنبه های مثبت شخصیتی  خویش را از رستم به یادگار دارد.
سیاوش شخصیتی است که اهل پاکدامنی ، وفای به عهد و سازش است و یکسره از خشونت دوری می کند، وی در دربار کاوس مورد حسادت سودابه قرار میگیرد و با این که کاوس می داند سودابه در این امر گناهکار است اما با این حال بر رای موبدان و انتخاب شخص سیاوش گذشتن از آتش را  وسیله ای برای امتحان او قرار می دهد، آن چه در این داستان جلب توجه می نماید جامه و اسب سپید اوست که هر دو سمبل پاکی است .
سیاوش با اطمینان و اعتماد به نفس از میان آتش عبور می کند و پاکدامنی خود را اثبات می کند .
پس از محقق گشتن بی گناهی وی، شاه عزم کشتن سودابه را می کند و سیاوش از پدر درخواست بخشش سودابه را دارد .سیاوش پس از بدعهدی کاوس به دربار افراسیاب میرود اما آنجا نیز مورد طعن و حسادت برادر افراسیاب قرار می گیرد و ناجوانمردانه به قتل میرسد .
در افسانه ها چنین آمده که به دلیل پاکدامنی و وفای به عهد سیاوش از خون او گیاه پرسیاوشان می روید و اینچنین سیاوش جاودانه می شود.
در این برنامه استاد خوشنویس، علی اشرفی صندوق آبادی ابیاتی از این داستان را خوشنویسی می کند و آقایان بهروز شیری نوازنده تارو حامد منتظران نوازنده تنبک، دکتر عطاء الله کوپال را در رواییت قصه همراهی میکنند .
این برنامه به تهیه کنندگی و کارگردانی امیرحسین محمودی فرد در گروه فرهنگ، ادب وهنر شبکه جهانی جام جم تولید شده است .
«شب قصه»، شنبه ها ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران از جام جم پخش شده و روز بعد در همین ساعت بازپخش می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار