رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۵۳۲۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

دروغی که در چهل تیکه بر ملا شد

من اصغر همت را از سریال امام علی(ع) می شناسم. راستش قبل و بعد از سریال امام علی(ع) دیگر هیچ تصویری از هیچ فیلم و سریالی از او به یاد ندارم. نه آژانس دوستی را به یاد دارم و نه درمسیر تندباد را که چندی بعد در هنگام ضبط برنامه چهل تیکه به ان اشاره […]


سلنا گومز تهیه‌کننده «هتل ترانسیلوانیا ۴» شد

خواننده معروف آمریکایی تهیه‌کنندگی قسمت چهارم از انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا» را برعهده گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، سلنا گومز خواننده ۲۸ ساله آمریکایی در قسمت چهارم از هتل ترانسیلوانیا، علاوه بر صداگذاری شخصیت میویس، دختر مدرن دراکولا، تهیه‌کنندگی پروژه را نیز برعهده خواهد داشت. مجموعه انیمیشن‌های هتل ترانسیلوانیا تاکنون بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش […]


واکنش منوچهر هادی به اظهارات جنجالی «سعید راد»

به گزارش سینماخانه؛ پس از ابراز پشیمانی سعید راد از حضور  در سریال دل، منوچهر هادی کارگردان این سریال با انتشار متنی در صفحه شخصی خود به مصاحبه سعید راد واکنش نشان داد. منوچهر هادی در صفحه شخصی خود نوشت: “سعید راد عزیز : خودت دوست داری بچه ها سعید جون صدات کنن. سعید جون: اگر […]


پشیمانی «سعید راد» از حضور در سریال «دل» + صوت

«سعید راد» که مهمان تلفنی یک برنامه رادیویی در رادیو تهران بود، در پاسخ به سوال مجری برنامه راجع به حضور در سریال دل به کارگردانی «منوچهر هادی» گفت: می‌خواستم بازی در سریال‌های خانگی را تجربه کنم. نمی‌خواهم بگویم کاش نمی‌کردم چون دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. اما این کار راضی‌کننده نبود. چون سناریو […]


«تومان» و «پیشی‌میشی» در راه اکران

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش درباره مصوبات جلسه ۳۰ شهریورماه این شورا گفت: قرار است فیلم‌های سینمایی «پیشی‌میشی» به کارگردانی حسین قناعت از ۹ مهرماه و «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف از ۱۸ مهرماه در سینماها اکران شوند. او همچنین اضافه کرد که جلسه امروز شورای صنفی نمایش در سینما «ایران» تشکیل شده و از […]


نمایش “دوستان” از یک مسئله اجتماعی، آزادی عمل و جبر سخن می گوید

نمایش “دوستان” نوشته کوبو آبه با ترجمه فردین توسلیان و دراماتورژی، کارگردانی و طراحی نادر نادرپور به عنوان نخستین نمایش تماشاخانه اهورا به روی صحنه رفت و اجرای خود را از روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ساعت ۲۱ آغاز کرده است بازیگرانی که در این نمایش نقش آفرینی می کنند به ترتیب ورود رامتین سلیمانی، مهشید […]


سعید راد و احمد نجفی مهمان «چهل تیکه» می شوند

سعید راد و احمد نجفی چهارشنبه ۲ مهرماه و جمعه ۴ مهرماه مهمان برنامه تلویزیونی چهل تیکه خواهند بود. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، سعید راد بازیگر فیلم به یاد ماندنی عقاب ها در اوایل دهه شصت روز چهارشنبه ۲ مهرماه و احمد نجفی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون […]


برگزاری پویش فیلم و عکس اربعین حسینی در شبکه جام جم

شبکه جهانی جام جم پویش فیلم و عکس اربعین حسینی را برگزار می کند. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، پویش ثبت فیلم، عکس و دلنوشته با محوریت اربعین حسینی، برای ایرانیان خارج از کشور در شبکه جهانی جام جم برگزار می شود. بینندگان شبکه جهانی جام جم می توانند با […]


«دشت خاموش»؛ صحبت کردن درباره یک موقعیت انسانی است

نشست نقد و بررسی فیلم «دشت خاموش» که به تازگی جایزه بخش افق های جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرده است، شب گذشته شنبه ۲۹ شهریورماه به دعوت موزه سینمای ایران برگزار شد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ابتدای این نشست که سحر عصر آزاد منتقد سینما اجرای آنرا […]


جوایز نقدی بخش‌های ملی جشنواره «سینماحقیقت» افزایش یافت

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با افزایش قابل توجه جوایز نقدی برگزیدگان چهار بخش ملی رقابتی این رویداد معتبر سینمای مستند ایران همراه شده است. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، این افزایش جوایز نقدی بخش‌های ملی رقابتی سینماحقیقت با نظر مساعد دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره صورت گرفته […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...