رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April

جاوید فراهانی نویسنده، کارگران و تهیه کننده فیلم کوتاه «جنگ خودی» در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح مختصر این فیلم پرداخت و عنوان کرد: مرد افلیجی که بر اثر سانحه رانندگی پاهایش را از دست داده و اکنون در کنج خانه به خرید و فروش دلار روی آورده است و هر لحظه منتظر وقوع […]

جاوید فراهانی نویسنده، کارگران و تهیه کننده فیلم کوتاه «جنگ خودی» در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح مختصر این فیلم پرداخت و عنوان کرد: مرد افلیجی که بر اثر سانحه رانندگی پاهایش را از دست داده و اکنون در کنج خانه به خرید و فروش دلار روی آورده است و هر لحظه منتظر وقوع جنگ و تحریم است. حتی به قیمت کشته شدن انسانها در این نبرد، تنها برای اینکه دلارهایش گران‌تر شود تا با این سود و منفعت بتواند مخارج جراحی عمل پاهایش را بدست آورد و این آغاز ماجرا است و اتفاق هایی که در این میان اتفاق می افتد.

وی در ادامه افزود: جنگ خودی فیلمی است با مضامین کاپیتالیسم و امپریالیسم نظام نوین بانکداری جهانی بر پایه ارز و دلار که منافع بورژوازی را در بر می گیرد. نگاهی ضد تحریم دارد با این تفسیر که فشار حداکثری بر طبقه ای از مردم است که بصورت مسالمت آمیز زندگی را طی کرده اند و اکنون در این جنگ اقتصادی ناخواسته به مشاغلی ورود می کنند که بتوانند ترازوی امرار معاش و اقتصادی نابرابر را بالانس کنند و بهروز داستان جنگ خودی هم جزیی از همین افراد است. به ناچار در این هیاهو تحریم ها دست در سوراخی برده است که هر آن احتمال نیش خوردن دارد و در این بازی برد و باخت تنها بدنبال منافع شخصی خود است ولو به قیمت جان انسان ها. در نقطه مقابل او همسرش فریبا است؛ شخصیتی صلح طلب و با در نظر گرفتن منافع جمعی با بهروز در جنگ و جدل است و همین پارادوکس کافی است برای پیش برد قصه جنگ خودی.

جاوید فراهانی فارغ التحصیل کارشناسی رشته سینما وکارگردانی از دانشگاه سوره است که تا کنون ساخت هشت فیلم کوتاه به نام های خاک (۱۳۸۹)، کوری (۱۳۹۰)، نقطه سر خط (۱۳۹۲)، مستند درودگر (۱۳۹۳)، خانه خالی است (۱۳۹۳)، هق هق خنده (۱۳۹۵)، زیر تیغ (۱۳۹۷) و جنگ خودی (۱۳۹۹) را در کارنامه هنری خود دارد.

فیلم کوتاه «جنگ خودی» در هفتاد و چهارمین دوره فستیوال FESTIVAL INTERNAZIONALE DEL CINEMA DI SALERNO در ایتالیا، شهر سالرنو حضور پیدا کرد.

در اینجا لازم است درخصوص این جشنواره توضیحاتی را ارائه کنیم، این جشنواره از سال ۱۹۴۶ تأسیس شده است و از قدیمی ترین جشنواره های فیلم دنیا با فعالیت مداوم به حساب می آید.

مدیر جشنواره سالرنو، دکتر ماریو دی چزاره که در تابستان ۲۰۱۸ منصوب گردید به دنبال جشنواره فیلم ونیز، سالرنو دومین جشنواره “تاریخی” سینما ایتالیا و از مشهورترین جشنواره جهانی است. با گذشت سالها، این جشنواره نه تنها برای سینمای جهان بلکه برای تصمیمات انقلابی در کنفرانسهای جهانی، به یک مرجع تبدیل شده است.

هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم سالرنو از (۳۰ نوامبر تا ۵ دسامبر ۲۰۲۰) در شهر سالرنو برگزار می شود.

یکی از ارکانی که در فراخوان این جشنواره ذکر شده است: این جشنواره مطابق با سنت خود، وظیفه اصلی خود را در زمینه انتشار بهترین فیلم ها و سواد فیلمساز انجام می دهد.

فیلم های پذیرفته شده، توسط کمیسیون ویژه ای متشکل از اعضای کمیته جشنواره ارزیابی می شوند که با تصمیم نهایی، پذیرش اثر در مسابقات را ارزیابی می کنند. آثار پذیرفته شده با قضاوت بی چون و چرا به یک هیئت منصفه فنی ارسال می شود و نهایتا” در دوره آخر هیئت داوران متشکل از بهترین های فیلمسازی با تایید نهایی فیلم‌ها را برای اکران در هفتاد و چهارمین دوره FESTIVAL INTERNAZIONALE DEL CINEMA DI SALERNO انتخاب می‌کنند.

عواملی که در فیلم کوتاه (جنگ خودی) نقش داشتند به ترتیب: نویسنده و کارگردان: جاوید فراهانی، مشاور پروژه: حمیدرضا افشار، مشاور تولید: علی لدنی، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران و جاوید فراهانی، بازیگران: فرهاد نجفی و شیما خوش اقبال، تصویر بردار: رضا شاد، طراح گریم: علیرضا خورشید، صدا بردار: امیر عباس زاهدی، تدوین: علیرضا احمدی، جلوه های ویژه بصری: نیما شاعری، صداگذار: عرفان ابراهیمی، اصلاح رنگ و نور: ابوالفضل هاشم زاده،مدیر تولید: علی حاجیلو،دستیار کارگردان و برنامه ریز: امیر جاری،منشی صحنه: سپیده نادری، دستیاران تصویر: محمود اسکندری. ماهان شاد. محمد حمزه ای، دستیار تدوین: محسن جوادی، موسیقی متن: محمد طالبی، عکاس: طاها کنشلو، طراح پوستر: حمید نصیری و مدیر روابط بین الملل و مترجم: کاوه جهانگیری

سینماخانه/ خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار