رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

برنامه «شکلات تلخ» شبکه پنج سیما، سه شنبه ۱۱ آذر به موضوع آسیب شناسی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان کار می‌پردازد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه به آسیب های حاصل از انتشار عکس ها و فیلم های کودکان در این فضا پرداخته می‌شود  و روشنک […]

برنامه «شکلات تلخ» شبکه پنج سیما، سه شنبه ۱۱ آذر به موضوع آسیب شناسی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان کار می‌پردازد.

به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه به آسیب های حاصل از انتشار عکس ها و فیلم های کودکان در این فضا پرداخته می‌شود  و روشنک زمان پور روانشناس و سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا این موضوع را بررسی می‌کنند.
مجتبی احمدی کارگردان و تهیه کننده برنامه «شکلات تلخ» در خصوص کودکان کار در محیط های مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: برنامه شکلات تلخ در ادامه ی پرداختن به آسیب های مختلف اجتماعی بخصوص کودکان کار به موضوع کودکان کار فضای مجازی رسید.
او ادامه داد: شاید به این موضوع خیلی توجه نشود که بخشی از کودکان ما نا خواسته و در واقع با مدیریت والدینشان آسیبی چند برابر نسبت به کودکان کار در محیط واقعی می‌بینند، در حقیقت خانواده‌ها بدون این که متوجه شوند فرزندانشان را در فضای مجازی به کار می‌گیرند و  این اتفاق نه تنها انتخاب فرزندانشان نیست بلکه ممکن است عامل موثر  بر آسیبی بزرگ تر در روزهای آینده باشد و قطعا این شرایط آن گونه ای نیست که از سوی والدین ندانسته صورت گرفته باشد.
احمدی خاطر نشان کرد: داستان کودکان کار در فضای مجازی به این ترتیب است که والدین گاهی برای افزایش فالور و برای دیده شدن بهتر از چهره و فیزیک فرزندانشان بر خلاف خواسته و بدون رضایت آن‌ها تصاویری را در حالت های مختلف در شبکه‌های مختلف اجتماعی به اشتراک می‌گذارند تا با افزایش فالور و معروف شدن صفحه به یک موقعیت اقتصادی تبلیغاتی دست پیدا کنند. این در حالی است که فرزندان ما شاید از این مسئله دچار آسیب بشوند چرا که دیده شدن کودکان در فضای مجازی از آن جا که یک دیده شدن و معروفیت کاذب است که ممکن است در آینده با تغییر چهره، فیزیک و …. به دلیل تغییر سن و سال جذابیتی دیگر و جود نداشته باشد و عملا این مسئله باعث سرخوردگی بچه‌ها می‌شود چرا که مسیر زندگی شان درواقع بر اساس اتفاقی که در کودکی شان رخ داده چیده نمی‌شود و کودکانی که در زمان کودکی معروفیت و محبوبیت داشتند حالا این مسئله زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.
کارگردان« شکلات تلخ» در ادامه بیان کرد: در این برنامه  با توجه به انواع و اقسام آسیب هایی که در شکل و شمایل مختلف مد نظر است  این مورد نیز بررسی  می‌شود. ما در حوزه کودکان کار؛ زندگی و معاش و آسیب های پیش روی کودکان کار سخت، کودکان کار در کوره، کودکان کار در کارگاه‌های زیر زمینی، کودکان زباله گرد و کودکان اتباع زباله گرد و … را در گفت و گو با کارشناسان، مسئولان و حتی آسیب دیدگان مختلف بررسی کردیم و حالا به کودکان کار در فضای مجازی رسیدیم؛ کودکانی که در کنار خانواده  زندگی می‌کنند و از لحاظ مالی شرایط قابل قبولی دارند، کودکانی که قطعا شب در محیط گرم می خوابند و از طریق والدینشان تحت نظارت هستند اما به بلایی دچار می‌شوند که شاید کودکان کار در محیط های فیزیکی هم در واقع به نوعی دیگر این مسئله را تحمل می‌کنند.
مجتبی احمدی در پایان تصریح کرد: نکته مهم در بحث کودکان کار در فضای مجاز ی این است که جدا از بحث آینده اشان  ممکن است این بچه‌ها درواقع به خاطر این تصمیم والدین از آن‌ها ناراحت باشند ، این رفتار و تصمیم درواقع از سوی والدین یک اتفاق حساب کتاب نشده و فکر نشده است و معمولا صدمه و لطمه ای که به فرزندان وارد می‌شود خواسته والدینشان نیست و از ندانم کاری اتفاق می افتد در برنامه ای که با همین موضوع ترتیب دادیم سعی کردیم از چند زاویه ماجرا را بررسی کنیم.
با دکتر روشنک زمان پور روانشناس، ابعاد روانشناسی و تاثیرات مخرب روانی این مسئله را بررسی کردیم و با سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ابعاد جرم شناسی و نمونه‌های رخ داده این داستان را واکاوی کردیم و در گفت و گو با مادر یک فرزند فعال در شبکه اجتماعی نوع خواسته‌ها و سبک و سیاق درخواستشان از این ماجرا را به تحلیل گذاشتیم. در حقیقت برنامه «شکلات تلخ» در روز سه شنبه با نگاهی به آسیب های حاصل از حضور کودکان در فضای مجازی روی آنتن می رود و قرار است که از سه زاویه روانشناسی، اهداف والدین از این تصمیم و نکات مختلف و تجارب پلیس در این رابطه با مخاطبان به گفت و گو بنشیند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار