رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

کارگردان فیلم مستند «کمیته» که در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمده است، گفت: تشکیل کمیته‌ها و فعالیت‌شان بخشی از تاریخ حساسیت برانگیز و پرحادثه دهه ۶۰ است و باید به آن پرداخته می‌شد. عبدالحسین بدرلوکه با مستند «کمیته» در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد و در روزهای نخست جشنواره نمایش داشته است، درباره بازخوردها […]

کارگردان فیلم مستند «کمیته» که در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمده است، گفت: تشکیل کمیته‌ها و فعالیت‌شان بخشی از تاریخ حساسیت برانگیز و پرحادثه دهه ۶۰ است و باید به آن پرداخته می‌شد.

عبدالحسین بدرلوکه با مستند «کمیته» در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد و در روزهای نخست جشنواره نمایش داشته است، درباره بازخوردها نسبت به اثرش گفت: با توجه به آنلاین بودن جشنواره نسبت به سال های گذشته خوشبختانه دسترسی زیادی به فیلم ها صورت گرفته است. در روز اول اکران بازخوردهایی از شهرهای مختلف داشتیم که در سال های قبل این اتفاق نمی افتاد. اگرچه برگزاری جشنواره به صورت حضوری و قرار گرفتن در اتمسفر سینما و فضای جشنواره حس و حال دیگری دارد، اما شرایط ویژه امسال باعث شده است تنوع مخاطبان بیشتر و آمارهای تماشای آثار بالاتر باشد.

وی افزود: این نتیجه برای فیلمسازان سینمای مستند موقعیت خوبی را فراهم کرده است. ضمن این که بنا بر داشتن مخاطبانی از سراسر کشور نظراتی از جغرافیاها، فرهنگ ها و قومیت های مختلف دریافت می کنیم. یکی از منتقدان در توییتی طی روزهای گذشته از جشنواره اشاره کرده بود که آنلاین بودن جشنواره سینماحقیقت نتایج خوبی دارد که می‌تواند حتی بعد از کرونا هم تلفیقی از برگزاری حضوری و انلاین را برای جشنواره سینماحقیقت لحاظ کرد تا بتوان مخاطبان گسترده تری برای سینمای مستند داشت.

بدرلو با اشاره به این که معمولا لفظ کمیته در اصطلاحات به عنوان برخوردهای افراطی و تندرو تلقی می شود و سعی داشته در مستند خود ابعاد مختلف این نهاد را بررسی کند، ادامه داد: برایم جالب بود که در این دو سه روز نظراتی را در فضای مجازی از سوی تماشاگران «کمیته» دریافت کردم که نظرشان نسبت به کمتیه و عملکرد و وظایفش در تاریخ معاصر کشورمان تغییر کرده بود و بیشتر با آن آشنا شده بودند. به هر حال تشکیل کمیته و فعالیت شان و بعد از آن ادغام با شهربانی و ژاندارمری بخشی از تاریخ ماست که باید به آن پرداخته شود، به ویژه بخشی از تاریخ که در دهه ۶۰ پرحادثه و حساسیت برانگیز می گذرد.

این سینماگر درباره فیلم‌هایی که در جشنواره چهاردهم سینماحقیقت دیده است، نیز گفت: موفق شدم چند فیلم از جمله «چشم ایرانی» را در روزهای گذشته ببینم که به نظرم زاویه جدیدی را درباره جنگ سوریه با زاویه دید حسن قائدی به عنوان عکاس جنگ مطرح می کرد. ما نیز کاری را از چند ماه پیش به عنوان «لحظه قطعی» آغاز کرده ایم که اتفاقات سوریه را در قالبی قصه گو مرور می کند. به نظرم این قالب به دلیل اینکه حجم تحلیل ها درباره جنگ سوریه تاکنون زیاد بوده و بارها دیده و شنیده شده است، بیشتر به مذاق مخاطب خوش می آید. همچنین مستند «۱۸ هزار پا» را نیز دوست داشتم و قصد دارم «کودتای ۵۳» را هم حتما ببینم.

وی با اشاره به همکاری و حمایت خانه مستند انقلاب اسلامی در تولید مستند «کمیته» عنوان کرد: تعامل خوب و متقابلی بین ما و خانه مستند در ساخت کمیته برقرار بود. با این که یکسال پژوهش این کار زمان برد اما توانستیم در ادامه راه به منابع آرشیوی و تصاویر خوبی درباره کمیته ها دسترسی پیدا کنیم که کار را کامل تر کند.

چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» از سه شنبه ۲۵ آذرماه به صورت آنلاین و با دبیری محمد حمیدی مقدم آغاز به کار کرده است و روز سه شنبه ۲ دی ماه با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار