رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 16 خبر


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
کارگردان مستند «روزگار بلور»:

محمد بلوری گنجی بود که باید ثبت می‌شد

کارگردان مستند «روزگاربلور» معتقد است با وجود تجربه موفقیت «حقیقت آنلاین» می‌شد در یک سالن کوچک و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مستندها را برای اهالی رسانه نمایش داد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت»، امیر فرض‌الهی کارگردان مستند «روزگار بلور» درباره دغدغه‌ای که منجر به تولید این مستند […]

کارگردان مستند «روزگاربلور» معتقد است با وجود تجربه موفقیت «حقیقت آنلاین» می‌شد در یک سالن کوچک و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مستندها را برای اهالی رسانه نمایش داد.
به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت»، امیر فرض‌الهی کارگردان مستند «روزگار بلور» درباره دغدغه‌ای که منجر به تولید این مستند شده، توضیح داد: این مستند درباره محمد بلوی یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی مطبوعات ایران است. او گنجی بود که باید به تصویر در می‌آمد. بلوری فراتر از روزنامه‌نگاران کنونی بود، با این وجود افراد کمی از مردم او را می‌شناسند.

وی افزود: خوشبختانه کتاب خاطرات محمد بلوری به چاپ سوم رسیده است. اما در این فیلم او بیشتر دیده می‌شود. چراکه فیلم ساندویچ آماده است، ولی خواندن کتاب کمی زحمت دارد. این گنج می‌بایست در تاریخ سینما و مطبوعات ثبت می‌شد.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: برخلاف برخی از مستندسازها که برای جایزه فیلم می‌سازند، ما شاگردهای بیضایی، ساعدی و بچه تئاتری‌هایی که از قدیم وارد مطبوعات شدیم و در مستندسازی فعالیم، درباره ریشه‌ها کار می‌کنیم. کسانی که درباره ریشه‌ها کار می‌کنند، جایزه بگیر نیستند. عاشق فیلم‌های وسترن هستم، ولی به طور کل از جایزه‌بگیرها بدم می‌آید (البته به مفهوم خاص سینمای وسترن).

فرض‌الهی در ادامه گفت: شاید الان کمتر کسی متوجه این فیلم شود ولی این اثر ۵۰ تا ۱۰۰ سال دیگر معنی پیدا می‌کند. کسانی که به اندازه کافی مطالعه ندارند متوجه آن نمی‌شوند. خوشحالم که می‌بینم منتقد مجله فیلم در نشست «فیلم، خبر» جشنواره از فیلم خوشش آمده و با استدلال می‌گوید که این اثر مستندی است که روایت دارد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: امیدوارم به این صورت گنج‌های بزرگ سرزمین ایران را بتوانیم بیشتر ثبت و برای آیندگان تبدیل به میراث کنیم. یکی از اهداف اصلی‌ام در پرداختن به زندگی آقای بلوری همین موضوع بود.

وی همچنین درباره برگزاری آنلاین جشنواره سینما حقیقت در شرایط کنونی عنوان کرد: تصور می‌کنم که به هر حال جشنواره باید برگزار می‌شد و برگزارکنندگان جشنواره به خاطر محدودیت‌هایی که ستاد ملی کرونا گذاشته مجبور شدند که اکران حضوری نداشته باشند.

فرض‌الهی افزود: باتوجه به ارتباط فعالی که در ماه گذشته با آقای حمیدی مقدم داشتم، می‌دانم که ایشان می‌خواست سالن کوچکی را برای اکران حضوری در نظر بگیرد، منتها ستاد ملی کرونا اجازه آن را نداد.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: به این صورت که الان شاهد آن هستیم، جشنواره خیلی آرام است و هرکسی از فیلمسازان که در جشنواره فیلم دارد برای آمدن به ستاد باید آفیش بشوند. فکر می‌کنم می‌شد در یک سالن کوچک حضور روزنامه‌نگاران و هنرمندان را داشته باشیم تا به صورت کنترل شده فیلم‌ها را ببینند.

کارگردان مستند «روزگار بلور» ادامه داد: اصل برگزاری جشنواره‌ها گفتگوهایی است که در بطن آنها انجام می‌شود. باور کنید من که این پیشنهاد را می‌دهم، نقاط مختلف شهر را دیده‌ام و مطلع هستم که همین الان میلیون میلیون آدم در بازار تهران رفت‌وآمد دارند.

وی افزود: در مقیاس آن تعداد آدم، اصلا حضور چند ده نفری و نهایت ۱۰۰ نفری اهالی رسانه و هنرمندان در سالنی با رعایت فاصله منجر به اتفاقی نمی‌شود. اگر جشنواره برگزار نمی‌شد خسران بود. در نتیجه مسئولان تصمیم درستی برای برگزاری جشنواره گرفتند.

فرض‌الهی در پایان گفت: بهترین اتفاق برای فیلم من جایزه گرفتن نیست، بهترین اتفاق این است که فیلم دیده و فهمیده شود و حتی مردم عادی وقتی فیلم را می‌بینند آن را تا انتها ببینند و روی آنها تاثیر بگذارد.

چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۵ آذرماه شروع شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار