رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای، سومین قسمت از برنامه تلویزیونی- اینترنتی «شارسان» با موضوع «تاثیر کرونا بر صنعت سینما» با حضور لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون و مهدی بستانچی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم­ های تهویه مطبوع و رئیس هیئت مدیره گروه بستانچی برگزار شد. در این برنامه […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای، سومین قسمت از برنامه تلویزیونی- اینترنتی «شارسان» با موضوع «تاثیر کرونا بر صنعت سینما» با حضور لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون و مهدی بستانچی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم­ های تهویه مطبوع و رئیس هیئت مدیره گروه بستانچی برگزار شد.

در این برنامه ضمن اشاره به مشکلات معیشتی و مسائل شغلی بازیگران و فعالان صنعت سینما و تئاتر ناشی از تعطیلی سالن های سینما و تئاتر برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، راهکارهای از سرگیری مجدد فعالیت این مراکز به منظور ادامه کار این گروه از جامعه هنری کشور مورد بررسی قرار گرفت.

تجمع اعتراضی بازیگران تئاتر درپی وضعیت نامناسب معیشتی

لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون در این برنامه برنامه اینترنتی با اشاره به اینکه بر اثر کرونا آسیب بسیاری به جامعه سینمایی، تئاتر و موسیقی وارد شد، گفت: متاسفانه طی یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا بازیگران تئاتر از اجرا محروم شده اند و به همین دلیل طی هفته گذشته تعدادی از این بازیگران به نشانه اعتراض تجمع کردند. چراکه این قشر حتی از ابتدایی ترین حقوق خود یعنی بیمه بیکاری محروم مانده اند و هیچ نهاد مسئولی در این زمینه اقدام جدی انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه بازیگران تئاتر از نظر درآمدی ضعیفتر از بازیگران تلویزیون و سینما هستند و بیشترین آسیب را در اثر کرونا دیده اند، ابراز امیدواری کرد: با توجه به اعتراضات اخیر و نامه نگاری های انجام شده، امیدواریم مسئولان شرایط ویژه ای را فراهم کنند که اجرای تئاترها در سالن های تئاتر دوباره از سرگرفته شود؛ به نحوی که تماشاگران دوباره بتوانند امکان حضور در سالن های تئاتر را پیدا کنند.

بیکاری فعالان سینما و موسیقی

اسکندری در ادامه تصریح کرد: ضمن اینکه طی حدودا یک سال گذشته به دلیل تعطیلی سالن های سینما و کنسرت های موسیقی، تمامی کسانی که از این طریق کسب درآمد می کردند، بیکار و خانه نشین شده اند.

وی با اشاره به تمهیدات سایر کشورها برای ادامه فعالیت صنعت سینما گفت: با وجود اینکه شیوع بیماری کرونا برای همه مردم جهان یک شوک بزرگ بود، اما کشورهای پیشرفته به مرور شرایطی را فراهم کردند که این معضلات را به حداقل برسانند و سالن های سینما در این کشورها شروع به کار کرد. اما در ایران موفق نبودند و بعد از اینکه سالن های سینما به مدت کوتاهی باز شد؛ مجددا تعطیل شد.

ورشکستگی سراسری صنعت سینما را فراگرفته است

اسکندری با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی برای این معضل با توجه به ماندگار بودن بیماری کرونا، اظهار داشت: به لحاظ اینکه این بیماری مدت ها با ما خواهد بود، باید راهکارهایی اندیشیده شود که ضمن کمک به جامعه هنری کشور برای ادامه اشتغال خود، مردم هم مثل سابق امکان بهره مندی از سرگرمی هایی مثل دیدن فیلم سینمایی، تئاتر و کنسرت را داشته باشند. چرا که اکنون محدود به تلویزیون و کانال های اینترنتی شده است.

این بازیگر با اشاره به اینکه ورشکستگی سراسری صنعت سینمای کشور را فراگرفته است، خواستار ایجاد فضاهایی شد که تماشاگران با خیال راحت امکان حضور در کنسرت و سینما و تئاتر را داشته باشند و گفت: با توجه به تعطیلی مستمر سینما در سال ۹۹ فروش سینما در مقایسه با سال ۹۸ تنها ۵درصد بوده و در این صنعت سرمایه های زیادی از بین رفته است.

حرکت مجدد چرخ صنعت سینما و تئاتر با استفاده از ظرفیت تولید داخلی

وی ادامه داد: در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱۰ فیلم برای جشنواره فجر ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود ۹۰ فیلم در سال جاری ساخته شده است. اما هنوز مشخص نیست که قرار است اکران این فیلم ها در جشنواره فجر به چه صورت باشد. اگر بتوان از طریق تهویه هوا امکان پخش این فیلم ها را در سالن ها فراهم کرد، می توانیم امیدوار به حرکت مجدد این چرخ صنعت سینما و تئاتر در کشور باشیم.

اسکندری تاکید کرد: امروز چشم همه فعالان این صنعت به بازگشایی مجدد این سالن ها است و بسیاری از افرادی که سالن های سینما و تئاتر را اجاره کرده بودند، به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت اجاره بها، این سالن ها را تحویل داده اند. بنابراین تصمیم گیران کلان مملکت باید راهکاری بیندیشند تا فعالان این صنعت به شغل خود بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شواهد موجود حاکی از تولید سیستم های تهویه موثر برای مقابله با انتشار کرونا در فضاهای بسته است، لازم است این دستاورد و موفقیت صنعت تهویه و تولیدکنندگان داخلی مورد توجه قرار بگیرد.

تهویه هوا در فضاهای بسته الزامی است

همچنین عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم­های تهویه مطبوع در این برنامه تلویزیونی اینترنتی با اشاره به اینکه حتی درصورت استفاده از ماسک، حضور ۴ ساعته در یک فضای بسته بدون تهویه هوا منجر به انتشار ویروس کرونا می شود، درخصوص راهکارهای تهویه هوا در فضاهای بسته مثل سالن های سینما و تئاتر به منظور جلوگیری از کرونا گفت: براساس استاندارد اشری (ASHRAE) به عنوان معتبرترین استاندارد در این زمینه در دنیا، باید هر ساعت بین ۸ تا ۱۵ بار جابه جایی هوا در سالن های سینما صورت گیرد و این تهویه هوا براساس نوع طراحی آن سالن سینما یا تئاتر و چیدمان و فضای آن شکل می گیرد.

مهدی بستانچی افزود: طبق استاندارد اشری و دستورالعمل های جدیدی که بعد از شیوع ویروس کووید ۱۹ تدوین شد؛ نه تنها در سالن سینما بلکه باید در هر مکانی حداکثر ظرفیت جابه جایی هوا را پیش بینی کرده و درنظر بگیریم. به عبارتی هرساعت باید ۱۵ بار جابه جایی هوا در یک سالن اتفاق بیفتد که هوای تازه وارد محیط شده و هوای قبلی از محیط خارج شود.

ضرورت تخلیه هوای آلوده از طریق طراحی صحیح و فیلتراسیون

وی ادامه داد: در اینجا دو نکته مطرح است. اول اینکه الگوی رایج در طراحی ها همواره به این صورت است که هوا از محیط خارج شود، اما توجه نمی شود که به ازای هوایی که از محیط خارج می شود، طبق استانداردها باید بین ۵۰ تا ۷۰درصد هوای تازه به محیط وارد شود.

رئیس هیئت مدیره گروه بستانچی افزود: نکته دوم اینکه اصولا چه مقدار از هوای ساکن و گردشی داخل ساختمان را برای تنظیم دمای آسایش فیلتر کرده ایم و آیا فیلتراسیون مناسب براساس بیماری کرونا انجام شده است و یا اصلا فیلتری وجود ندارد و آلودگی در فضا می چرخد و ویروس به همه جا پخش می شود.

وی تاکید کرد: اگر استانداردها را درحد مطلوب رعایت کنیم، می توانیم خطر ابتلا را درحد چشمگیری کاهش دهیم و به نحو شایسته ای از سالن ها و اماکن سرپوشیده استفاده کنیم.

در سینماها اولویت همیشه با تهویه مطبوع بوده است

این فعال صنعتی در پاسخ به سوال مجری برنامه شارسان مبنی بر اینکه آیا در ساخت سینماهای تازه ساخت به بحث تهویه هوا توجه شده است، گفت: نه تنها در سینماها، بلکه حتی در بیمارستان های ما به بحث تهویه هوا توجه نشده است. در سینماها نیز اولویت همیشه با تهویه مطبوع یعنی رساندن دما به دمای آسایش بوده و به منظور کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی، از تهویه هوا غفلت شده است.

به گفته وی، اگر پیشگیری را جدی بگیریم، باید چشم بر هزینه هایی که تهویه هوا به ما تحمیل می کند، ببندیم و میزان مصرف انرژی و هزینه آن باید در اولویت دوم باشد. یعنی به فکر کاهش مصرف انرژی از طریق حفظ گرمای محیط در فصل زمستان و حفظ خنکی محیط در فصل تابستان نباشیم و بر تهویه هوا و خروج آلودگی ها از فضا و وارد کردن هوای تازه به آن تمرکز کنیم. همانطور که امروز حتی در کشورهای پیشرفته علیرغم نرخ بالای انرژی درمقایسه با کشور ما، بر ضرورت تهویه و خروج هوا از محیط تاکید دارند.

ساخت دستگاه تصفیه برای مقابله با انتشار ویروس کرونا

بستانچی همچنین در پاسخ به اینکه آیا درصورت اکران جشنواره فجر در سالن های سینما، امکان تهویه این فضاها به نحوی که مکانی امن از نظر انتشار ویروس کرونا تامین شود، وجود دارد، گفت: همکاران ما در گروه بستانچی از اسفند ۹۸ به طور مستمر استانداردهای این حوزه را رصد می کردند و از ابتدای سال ۹۹ که دستورالعمل های بین المللی شروع به بروزرسانی شد، مابه این مهم رسیدیم که در شرایط فعلی کرونایی، تهویه هوا جزو اصول عدم انتشار و عدم انتقال بیماری کرونا است و می توانیم تا حد زیادی جلوی انتشار آن را بگیریم.

وی افزود: در این راستا دستگاه تصفیه ایندور که بر اساس کرونا طراحی شده، می تواند تا ۹۹/۹۹ درصد این اطمینان را حاصل کند که جلوی انتشار ویروس ها را می گیرد. این دستگاه به نحوی چیدمان، طراحی و گردش و جابجایی هوا و فیلتراسیون را انجام می دهد که این فضاها قابل استفاده باشد.

به گفته بستانچی، این تجهیزات در داخل کشور تولید می شود و اصل و پایه آنها براساس فیلترهای هپا ورژن ۱۴است که مختص ویروس کرونا ساخته شده است. استفاده از این دستگاه کمک می کند که حتی با حضور چند ساعته در یک محیط بسته از خطر ابتلا به کرونا دور بمانید. البته رعایت پروتکل های بهداشتی مثل زدن ماسک و پرهیز از خوراکی همچنان الزامی است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار