- یکشنبه 28 دی 1399 - 12:18
- کد خبر : 59197
- سینمای ایران
فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی فیلمی ۱۳ دقیقهای و بدون دیالوگ است که در بخش مسابقه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، علاوه بر این یکی از چند فیلم کوتاهی است که برای حضور در سیونهمین جشنواره فیلم فجر و دریافت سیمرغ بلورین با سایر آثار به رقابت میپردازد. مرادی کارگردان […]
فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی فیلمی ۱۳ دقیقهای و بدون دیالوگ است که در بخش مسابقه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، علاوه بر این یکی از چند فیلم کوتاهی است که برای حضور در سیونهمین جشنواره فیلم فجر و دریافت سیمرغ بلورین با سایر آثار به رقابت میپردازد.
مرادی کارگردان این فیلم کوتاه درباره «شیوع» و ایده ساخت آن به هنرآنلاین، گفت: «همهچیز از یک فکر فانتزی شروع شد و قصه هرچه جلوتر رفت، شکل جدیتری به خود گرفت. این فیلم، پیچیده و بهنوعی سورئال است، اما در عمق قضیه اتفاقی است که برای ما رخ میدهد و حتی در حال رخ دادن است و دچار آن هستیم. قصه فیلم بهنوعی به «گرسنگی» شباهت دارد، نوعی مسخ شدن که با زبان جهانی روایت میشود و مخاطب با هر ملیتی میتواند آن را درک کند».
او درباره ارتباط این فیلم بدون دیالوگ، با مخاطب بیان کرد: «فیلم بدون دیالوگ ساختن کار سختی است. درست است که در فیلم هیچ دیالوگ وجود ندارد، اما حاوی قصه است. با وجود آنکه سعی کردم به سمت فلسفی بودن نروم، اما فکر میکردم زبان فیلم را همه مخاطبان درک نخواهند کرد. خوشبختانه پس از چند نمایش خصوصی برای افراد اهل فن و پیشکسوت و حتی مخاطب عام بازخوردی که دریافت کردم برایم بسیار جالب بود و مورد توجه واقع شد، چرا که پیام فیلم برایشان کاملاً ملموس بود».
این فیلمساز جوان در ادامه درباره جشنواره فیلم فجر و تفاوت آن با جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز توضیح داد: «چند سال گذشته عمدتاً در جشنواره به نگاههای جدید بها داده شده است و استثنائاتی همواره وجود داشته است. جشنواره بهشدت تأثیرگذار است و میتواند جانی تازه به ایدههای نو و خلاقانه بدهد. اگر طبق معمول صرفا به فیلمهای اجتماعی توجه شود، قطعا من و امثال من نیز در مسیر پیش رو ناامید شده و به سراغ فیلمهای اجتماعی میرویم که در این حالت خلاقیت نیز از بین خواهد رفت. من در این فیلم یک مشکل جهانی را با زبان جهانی عنوان کردم و اگر به آن توجه نشود من هم به سراغ موضوعات تکراری میروم و دیگر ایده جدید وجود نخواهد داشت».
مرادی در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه به فیلم کوتاه برای ورود به سینمای بلند فکر میکند، گفت: «ازنظر من استاندارد هرکدام فرق دارد و دو مدیوم متفاوت هستند. وقتی ایده یک فیلم در مدتزمانی کوتاه به نحوی بیان میشود که علاوه بر جذاب بودن حوصله مخاطب را نیز سر نبرد، کار من فیلمساز در بیان ایده سختتر نیز میشود. یکی از دلایل اقبال اینستاگرام در این سالها این است که چه خوب چه بد در مدتزمانی کوتاه پیام ارائه میشود. من قبل از فیلم کوتاه چهار تئاتر به روی صحنه بردم که سبکهای متفاوتی داشتند. دوست دارم مدیومهای متفاوت را تجربه کنم. به نظرم بیلطفی است که بگوییم فیلم کوتاه پلی برای ورود به سینمای بلند است، چرا که خود به شکل مستقل یک مدیوم است».
منبع: هنروتجربه
نظرات