به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مراسم رونمایی از پوستر مستند «ماسک» سه شنبه ۲۸ بهمن با حضور محسن یزدی، ابوالقاسم ناصری، سعید صفار (مدیران شبکه مستند)، یاسر فریادرس (مدیر مرکز مستند سوره)،  محمد دیندار (کارگردان و تهیه‌کننده مستند «ماسک») ، علیرضا محجوب (دبیر کل خانه کارگر، نماینده ادوار مجلس و مشاور اسبق ریاست جمهوری)، غلامرضا حسن‌پور (رئیس جامعه بسیج اصناف و فعالان اقتصادی کشور) و سه نفر از سرپرستاران‌ و مدافعان‌ سلامت کشور در شبکه مستند سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد دیندار درباره تولید این فیلم مستند گفت: این فیلم را از اسفندماه سال ۹۸ آغاز کردیم و سعی کردیم نگاه همه‌جانبه‌ای به اتفاقات داشته باشیم. در حقیقت نگاه حماسی داریم اما این نگاه فقط به سمت گروه خاصی نیست که بگوییم فقط اینها کار کردند. بلکه سراغ بچه‌های مساجد، حسینیه‌ها و … رفتیم. جالب است بدانید که گروهی از تئاتری‌ها در تالار حافظ، مراکزی برای تولید ماسک افتتاح کرده بودند. سراغ آنان هم رفتیم.

وی افزود: سعی کردیم بگوییم در ماجرای کرونا علاوه بر بعد حماسی، مشکلات و آسیب‌هایی هم وجود داشته است. اینکه اگر شناسنامه سلامت را می‌داشتیم، خیلی بهتر می‌توانستیم در مسائل پزشکی ورود کنیم. در این راستا مصاحبه‌ای با آقای ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی داشتیم یا با آقای متولیان که رئیس جامعه پزشکی بسیجیان هستند، صحبت کردیم. به مطب‌ پزشکان متخصص، بیمارستان‌ها و … رفتیم تا بتوانیم نگاه جامعی را داشته باشیم.

این مستندساز ضمن مقایسه کادر درمان با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گفت: در کنار ابعاد حماسی که مطرح می‌شود باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که چه درس‌هایی را می‌توان از کرونا آموخت تا اگر بحران دیگری به وجود آمد بهتر بتوانیم مدیریت کنیم. در این مدت بارها شنیده‌ایم که می‌گویند مقاومت مردم، تلاش نیروهای جهادی و فداکاری کادر درمان الهام‌گرفته شده از هشت سال دفاع مقدس است. این موضوع را در مستند ماسک به صورت عینی نشان دادیم. بر همین اساس، سراغ آقای محمود کریمی، گوینده دفاع مقدس رفتیم و او بعد از ۳۲ سال متن باشکوهی را در مورد این موضوع خواند. این متن را همراه با تصاویر بسیار خوبی در مستند استفاده کردیم که باعث شد به آن صحبت عینیت ببخشد. به نظرم پخش این مستند می‌تواند تلاش کادر درمانی را تا حد زیادی پوشش دهد.

حسن‌پور، مسئول بسیج اصناف کشور دیگر سخنران این جلسه بود. او با اشاره به فعالیت نیروهای جهادی برای تولید ماسک گفت: در همان هفته اول اسفند، تولید ماسک را دنبال کردیم و کارگاه‌های جهادی و صنفی را در خیاط‌خانه‌ها راه انداختیم. ماسک‌های پارچه‌ای در همین کارگاه‌ها تولید می‌شد در شرایطی که اصلا ماسک در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شد. اکنون ۵۰۰ کارگاه متوسط، بزرگ و کوچک صنفی و جهادی در کشور مشغول فعالیت هستند و روزانه ۲۰ میلیون ماسک استاندارد تولید می‌کنند.

وی افزود: در برج ۷-۸ با مشکل مواد اولیه مواجه شدیم و یکی از کارخانه‌ها پارچه در اختیارمان قرار نداد. یکی از خیرین آمد و با واردات یک دستگاه، یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد که رقم بسیار بالایی بود. در ابتدا ماسک را تولید می‌کردیم، سپس خود پارچه‌اش را تولید کردیم و اکنون به مرحله صادرات ماسک رسیده‌ایم. وقتی از صادرات صحبت می‌شود، یعنی جنس باکیفیت و ما به این مرحله رسیده‌ایم. به نظرم کار سختی بود اما خود مردم به میدان آمدند و کار جمع شد. بنده به آقای دیندار و شبکه مستند تبریک می‌گویم که چنین کار ارزشمندی را تولید کردند.

علیرضا محجوب نیز در مراسم رونمایی از پوستر «ماسک» گفت: ورود دیندار به موضوعات از منظر یک‌محقق و مستندساز، ورودی جدی و همه جانبه نگر است که با تحقیقات مبسوط عمق ماجرا را واکاوی می نماید.

وی افزود: روزی که شبکه مستند افتتاح شد، از خودم می‌پرسیدم که این شبکه قرار است چه کاری انجام دهد. به ویژه اینکه مستند در سراسر دنیا به پخش مناظر طبیعی و حیات وحش می‌پردازد اما خوشبختانه شبکه مستند ما وارد همه عرصه‌ها شد و از قالبی که همه فکر می‌کردند خارج شدید و وارد قالب مطلوب‌تری شدید. یک روز بیننده‌های این شبکه مختصر بودند اما اکنون به رده‌های دوم و سوم نزدیک می‌شوید. هر کس دنبال واقعیت می‌گردد، باید در شبکه مستند دنبال آن باشد چرا که اساس این شبکه واقعیات است.

دبیر کل خانه کارگر گفت: از کارگران کسانی را داریم که در خانه‌هایشان ماسک می‌دوزند و در یک سال گذشته یک روز هم کار را متوقف نکردند. ما پارچه را برایشان می‌فرستیم و آنان کار می‌کنند. آنان به ما رایگان می‌دهند و ما هم رایگان می‌دهیم.

در ادامه مصطفی صدراپور، جانشین مسئول بخش اورژانس بقیه الله با اشاره به فداکاری‌های کادر درمان در مبارزه با ویروس کرونا گفت:  امروز در سالگرد ورود این بیماری به کشور هستیم. در آن روز مشغول فعالیت‌های عادی و همیشگی در بخش بودیم که با ورود موارد مختلف از این بیماری بخش زیادی از فعالیت‌مان معطوف به همین بیماری شد. اورژانس بیمارستان بقیه‌الله چندمنظوره است و حتی در شرایط کرونایی هم به دیگر بیماران خدمات‌رسانی کرد. اکنون یک بخش به بیماران معمولی اختصاص دارد و بخش دیگر بدون دخالت با بخش کرونایی مشغول فعالیت خود است. در روزهای ابتدایی مشکلاتی در حوزه کمبود ماسک و لباس داشتیم که به مرور با زحمات مدیریت بیمارستان این مشکلات برطرف شد.

وی تاکید کرد: در چند ماه ابتدایی که ورودی‌ها به شدت بالا بود و روزی حدود ۵۰۰ بیمار ورودی داشتیم، شیفت‌های ۵۰ ساعته با ۳ خواب در شبانه‌روز را داشتیم اما در این بین همکارانی بودند که خیلی‌هم بیشتر شیفت می‌ماندند و زحمت می‌کشیدند. اکنون آگاهی مردم بالا رفته است، اما این آگاهی باید منجر به درک شود. مردم می‌دانند کرونا چیست اما نمی‌دانم چرا حال کادر درمان و سلامتی آنان را درک نمی‌کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند؟

یاسر فریادرس، مدیر مرکز مستند سوره،  نیز در این نشست درباره نمایش فداکاری‌های کادر درمان توسط مستندسازان گفت: بچه‌های مستندساز بیش تر از بقیه عرصه‌ها در حوزه کرونا کار کردند و فیلم ساختند. در جشنواره‌های مستند امسال، چه در تلویزیون و چه خارج از آن، آثار زیادی وجود داشت که درباره کرونا ساخته شده بود و واقعا کارهای خوبی بود. برای مثال، مستند «آنجا سپیده‌دم» درباره پرستاری است که کادر بخش کرونا نبوده و داوطلبانه وارد این بخش می‌شود. تمام تصاویری که او ضبط کرده با دوربین موبایل است و نشان می‌دهد که این بیماری چگونه خانواده‌ها را درگیر کرده است. هم‌چنین مستند خوب دیگری به نام «پسقله» در یزد ساخته شده است که بهترین فیلم بخش کرونا در جشنواره سینماحقیقت شد.

در این  مراسم  نعمت صالحی ثانی ، امید نادمی از سرپرستاران و مدافعین سلامت حضور داشتند. در پایان نیز از پوستر مستند «ماسک» رونمایی شد.

«ماسک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد دیندار تولیدشده در شبکه مستندسیما است. این فیلم مستند با نمایش اتفاقاتی که در یکسال گذشته رخ داده است، فداکاری کادر درمان در مقابله با ویروس کرونا، فعالیت نیروهای جهادی و … را به تصویر کشیده است. مستند «ماسک»  ۲۹ بهمن ساعت ۱۹ همزمان با سالگرد شیوع ویروس کرونا در کشورمان روی آنتن خواهد رفت و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۵ خواهد بود.

منبع: سوره سینما