رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

خرداد ۹۱ خبر رسمی تولید اثری نمایشی با موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی اعلام شد، اما این پروژه پس از ۹ سال در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد.  با وجود اینکه تا به حال دو تهیه کننده سرشناس سینما و تلویزیون پروژه ساخت فیلم سینمایی و سریال شهید صیادشیرازی را بر عهده گرفته‌اند، اما هر […]

خرداد ۹۱ خبر رسمی تولید اثری نمایشی با موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی اعلام شد، اما این پروژه پس از ۹ سال در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد.

 با وجود اینکه تا به حال دو تهیه کننده سرشناس سینما و تلویزیون پروژه ساخت فیلم سینمایی و سریال شهید صیادشیرازی را بر عهده گرفته‌اند، اما هر دو نفر به خاطر مشکلاتی که در این میان به وجود آمده است مجبور به استعفا شده‌اند و کار ساخت مجموعه تلویزیونی صیادشیرازی هنوز بی‌سرانجام باقی مانده است.

تولید سریالی بر مبنای زندگی شهید صیاد شیرازی به رغم نگارش فیلمنامه آن، سال‌هاست به مرحله تولید نرسیده است و تهیه کنندگان این مجموعه معتقدند همتی برای ساخت آن وجود ندارد.

۱۰ سال وعده برای ساخت سریال

امروز سالگرد شهادت سپهبد شهید علی صیاد شیرازی است و درست ۹ سال پیش قرار بود در چنین روزی فیلمبرداری سریال صیاد شیرازی آغاز شود. سریال «صیاد شیرازی» هنوز منتظر کلید خوردن است و در ۹ سال گذشته دو تن از تهیه کنندگان بنام سینما و تلویزیون برای ساخت آن دست به کار، اما هر دو مجبور به کناره‌گیری شده‌اند.

خرداد سال ۱۳۹۱ در جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام آل‌هاشم، رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و حضور چهره‌هایی مانند جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما و فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس، خبر رسمی تولید فیلم سینمایی با موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی منتشر شد.

در آن جلسه چهره‌هایی مانند امیر علی صادقی گویا و امیر ابوالقاسم‌کیا (از گروه پژوهشی شهید علی صیاد شیرازی)، مهدی صیاد شیرازی (فرزند شهید) و بهروز امامی (داماد شهید صیاد شیرازی) نیز حضور داشتند.

فیلم سینمایی صیاد شیرازی قرار بود با حمایت ارتش ساخته شود. در همان سال نوروزبیگی اعلام کرد قصد ساخت سریال زندگی شهید صیاد شیرازی را دارد. این تهیه کننده پیش بینی کرده بود روند تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات این مجموعه دو ماه زمان ببرد و هشت ماه نیز صرف نگارش فیلمنامه شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود تولید این مجموعه تلویزیونی ۲۶ قسمتی از سال ۹۲ همزمان با سالروز شهادت صیاد شیرازی آغاز شود.

خیلی زود سال ۹۲ از راه رسید و در حالی که رسانه‌ها منتظر اعلام زمان شروع فیلمبرداری سریال صیاد شیرازی بودند، نوروزبیگی در مصاحبه دیگری تأکید کرد: «تهیه مجموعه‌های تلویزیونی از زندگی شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، زمانبر است و نمی‌توان انتظار داشت ظرف چند ماه به نتیجه برسد.» وی با بیان اینکه این پروژه به سرپرستی فرهاد توحیدی، مراحل نگارش را طی می‌کند، اظهار داشت: «تیم نگارش به طرح اولیه این سریال رسیده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان سال متن اولیه آن را نهایی کنند.»

با وجود اینکه نوروزبیگی تلاش کرد سریال را بسازد، اما در نهایت مجبور شد پروژه را رها کند. تهیه کننده مستعفی «عدم همکاری و حمایت سازمان عقیدتی ارتش» را عامل توقف تولید سریال صیاد شیرازی عنوان کرد. در سال ۹۳، نوروزبیگی دیگر در پروژه حضور نداشت و جای خود را به محمدرضا شفیعی داد. شفیعی از پرکارترین تهیه کنندگان سریال‌های تلویزیونی که تجربه ساخت «کیمیا» بلندترین سریال تلویزیون آن دوره را پشت سرگذاشته بود، جایگزین نوروزبیگی شد. این جابه‌جایی باعث تغییراتی در سریال صیاد شیرازی نیز شد و قرار شد سریال در ۱۳قسمت تهیه و تولید شود که بعد از توافقات اولیه به ۳۰ قسمت ۵۰دقیقه‌ای تبدیل شد و بار دیگر توافقنامه همکاری و مشارکت در تحقیق نگارش و تولید و پخش مجموعه «صیاد شیرازی» به قلم فرهاد توحیدی بسته و بار دیگر نوشتن فیلمنامه از دی‌ماه ۹۳ از سر گرفته شد و وعده داده شد تولید این سریال از سال ۹۴ انجام شود.

گلایه تند شفیعی

در تیرماه سال ۹۹، شفیعی در مصاحبه‌ای به موضوع ساخت سریال صیاد شیرازی پرداخت و گفت: سریال شهید صیاد شیرازی کار گسترده و مهمی است، چراکه این شهید بزرگوار از امرا و بزرگان ارتش بوده‌اند و هم در انقلاب اسلامی و هم دوران دفاع مقدس تأثیر بسزایی داشته‌اند. همه جوانب امر را برای ساخت سریال لحاظ کرده‌ایم. الان در مرحله‌ای قرار داریم که نسخه سومی به ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش و خانواده این شهید بزرگوار، ارائه شده و تقریباً نظرات دوستان را به خودش جلب کرده است. وی در خصوص پیش‌بینی زمان شروع پیش‌تولید و تولید تأکید کرد: الان در مکانیسم اجرا قرار داریم، پیش‌بینی ندارم، چون چند بار پیش‌بینی کردم و به وعده‌هایم عمل نشده است. طراحی داستان تمام شده، موافقت‌های دستگاه‌های اصلی بر اساس میزانسن گرفته شده و ان‌شاءالله بتوانیم هرچه زودتر پروژه را آغاز کنیم.» کمی بعد از این مصاحبه بود که شفیعی با انتشار متنی انتقادی نوشت: «۱۰ سال پیش در همین روزها بعد از مشورت‌های زیاد و جلسات متعدد تصمیم به ساخت سریال شهید صیاد شیرازی گرفتیم. تیم تحقیق و نگارشی باانگیزه و حرفه‌ای در کنار کار قرار گرفت. سه بار فیلمنامه از دو نگاه متفاوت نوشته شد و به تأیید بسیاری از متخصصان امر، فیلمنامه‌های ارزشمندی شکل گرفت. به هر تقدیر، توفیق یار ما نبود و از تولید سریال کنار می‌رویم. قطعاً کار برای شهدا و به ویژه این شهید سعید که از نورشان بی‌نصیب نبودم، توفیق الهی و عنایت خودشان را می‌خواهد که حقیر از آن محروم ماندم! از همه همکارانم به خصوص آقای فرهاد توحیدی صبور و حرفه‌ای و خانواده محترم شهید عذر تقصیر دارم. از همه کسانی که در این مسیر طولانی یاری‌مان کردند حتی آن‌هایی که در میانه راه یار بودند و در ادامه اغیار شدند، سپاسگزارم! برای گروه جدید هم از خداوند منان موفقیت آرزومندم. این کم‌توفیقی را برای خود خسرانی جبران‌ناپذیر می‌دانم و به درگاه الهی ندبه و انابه خواهم داشت.»

این متن به معنای استعفای دومین تهیه کننده از همکاری با سریال صیاد شیرازی بود و عملاً بعد از آن دیگر کسی سراغ ساخت این مجموعه نرفت.

پاسخ تهیه‌کنندگان به پیگیری 

در آستانه سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی و همچنین سالگرد وعده ساخت سریال تلویزیونی صیاد شیرازی، نوروزبیگی اولین تهیه کننده سریال صیاد شیرازی در این زمینه گفت: «من هنوز هم مشتاق ساخت سریال شهید صیاد شیرازی هستم و اگر شرایط مهیا شود، دوست دارم این کار را انجام دهم. وی همچنین درباره علت ساخته نشدن سریال در این سال‌ها تأکید کرد: «همتی پای کار ساخت سریال نیست، مسئولان ارتش و دیگران همکاری نداشته‌اند.» شفیعی نیز با اعلام اینکه مشکلات باعث شد از ادامه کار انصراف بدهد، تأکید کرد در زمان مناسب درباره مشکلات و همکاری نکردن‌ها برای ساخت سریال صحبت خواهد کرد.

با وجود اینکه شفیعی از آبان سال گذشته اعلام کرده است دیگر در پروژه صیاد شیرازی حضور ندارد، هنوز تیم جدید سازنده مشخص نشده و همین مسئله نشان می‌دهد عزمی برای ساخت سریال وجود ندارد.

منبع: جوان آنلاین

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار