رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

مستند «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان با نگاهی به این پدیده فرهنگی دوره قاجار که تاثیر عمیقی بر معماری، تئاتر و موسیقی داشته، همزمان با مرحله تدوین،‌ ایوب آقاخانی را به عنوان راوی متن‌گفتارهای این اثر انتخاب کرد. علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده مستند تکیه دولت درباره این طرح گفت: مستند تکیه دولت بر اساس طرحی پژوهشی در مرکز گسترش […]

مستند «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان با نگاهی به این پدیده فرهنگی دوره قاجار که تاثیر عمیقی بر معماری، تئاتر و موسیقی داشته، همزمان با مرحله تدوین،‌ ایوب آقاخانی را به عنوان راوی متن‌گفتارهای این اثر انتخاب کرد.

علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده مستند تکیه دولت درباره این طرح گفت: مستند تکیه دولت بر اساس طرحی پژوهشی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصویب شد و فروردین ماه امسال متن پژوهشی را تبدیل به متنی کردیم که بشود بر اساس آن فیلمی مستند ساخت.

وی ادامه داد: متنی که برای پژوهش نوشته می‌شود با متنی که به فیلمنامه تبدیل می‌شود تفاوت دارد. در تبدیل متن به این نکته توجه داشتیم که اطلاعات کمتر، اما به نحوی باشد که تماشاگر بتواند زمان دیدن فیلم آن‌ها را به خاطر بسپارد.

قاسم‌خان یادآور شد: متن که آماده شد ایوب آقاخانی کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر آن را اجرا کرد. با توجه به آشنایی او با تئاتر ایران، وی انتخاب درستی بود، او برای شخصیت‌های این مستند چند لحن مختلف در خواندن استفاده کرد.

بازسازی بصری مستند تکیه دولت در راستای هویت تاریخی این بنا شکل گرفته است

قاسم‌خان درباره اسناد و تصاویری که از تکیه دولت باقی مانده گفت: اسناد و تصاویری و نقاشی‌ها از تکیه دولت زیاد است. اگر چه فیلمی از آن وجود ندارد. متاسفانه از آن ساختمان و بقایایش هم، چیزی نمانده است. تکیه دولت یکی از مهمترین فضاهای فرهنگی و هنری بوده که از منظر هنر موسیقی، نمایش و تعزیه واجد ارزش است. به دلیل همین تاثیر، در حافظه شهر تهران و مردمش باقی مانده است.

تکیه دولت یکی از نوادر بناهای تاریخی تهران است که عکس‌های مختلفی از آن در آرشیوها وجود دارد. در زمان ناصرالدین شاه این بنا محل اصلی اجرای تعزیه بوده و از این وجه به آن، بسیار توجه شده، از نظر معماری هم مورد توجه نقاشان بزرگی مثل کمال الملک بوده است. عبدالله قاجار از عکاسانی است که عکس‌های فراوانی از تکیه دولت گرفته است.

قاسم خان در پایان تصریح کرد: بخش‌هایی از این مستند بر اساس بازسازی تصاویر و تاریخ ساخته می‌شود اما نه به شکلی که اصالت تصویری و فضاسازی مربوط به آن دوره مخدوش شود. در چنین مستندهایی برای رسیدن به فضای تاریخی، لازم نیست امکانات را به رخ بکشیم. مهم این است که بازسازی بصری صورت گرفته در راستای هویت تاریخی فیلم باشد.

تکیه دولت محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و تدوین آن شروع شده است. این مستند اواخر تابستان امسال آماده نمایش خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار