رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • یکشنبه 6 تیر 1400 - 15:03
  • کد خبر : 71077
  • تئاتر
  • چاپ خبر : مردگانی بدون دفن و کفن

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “مردگان” به نویسندگی “مجتبی جعفری پور” و کارگردانی “امیرحسین انصاری” از تاریخ ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیر در خانه نمایش مهرگان به روی رفت. این نمایش که اقتباسی است از نمایشنامه “مردگان بی کفن و دفن” اثر “ژان پل سارتر” درباره تقابل دو گروه است. یکی شکنجه گر و دیگری شکنجه […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “مردگان” به نویسندگی “مجتبی جعفری پور” و کارگردانی “امیرحسین انصاری” از تاریخ ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیر در خانه نمایش مهرگان به روی رفت.
این نمایش که اقتباسی است از نمایشنامه “مردگان بی کفن و دفن” اثر “ژان پل سارتر” درباره تقابل دو گروه است. یکی شکنجه گر و دیگری شکنجه شونده. شکنجه گر شکنجه می‌کند نه برای بدست آوردن اطلاعات، بلکه شکستن غرور آن زندانی و شکنجه شونده درد و رنج شکنجه را تحمل می‌کند تا به خود و دیگران ثابت کند به آرمان‌های خود وفادار است اما در آخر نه شکنجه گر به مقصود خود می‌رسد و نه شکنجه شونده.
امیرحسین انصاری، که اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد، در رابطه با نمایشنامه گفت: “این متن اقتباسی از نمایش مردگان بی کفن و دفن ژان پل سارتر است که توسط آقای مجتبی جعفری پور بازنویسی شده و حدودا ۴۰ درصد از متن اصلی الهام گرفته شده است. اما نقطه اشتراک بین هر دو متن ابزورد بودن آنها است. این نمایشنامه شبیه به دنیای امروز ما است که مردم فقط یک وسیله هستند و کسانی که قدرت در دستان آنهاست دارند از آدم ها سوء استفاده میکنند. متن سعی کرده که به دور از شعار گویی و صحبت های اضافه، حرف‌های بی ریا و صادقانه بزند و سمت مردم باشد و فکر میکنم این مهمترین دلیل برای جذاب بودن متن باشد که رکن اصلی یه جامعه یعنی مردم را شامل می‌شود.”
وی ادامه داد: “با اجرای این متن می‌خواستم آزادی و یافتن حقیقت و پیدا کردن هدف را به تماشاگر نشان بدهم. ما در دنیایی زندگی میکنیم که باید بدانیم نقش ما چیست؟، آیا وسیله ای برای هدف هستیم یا خود هدف؟ این را در جریان نمایش مخاطب باید به صورت آزادانه انتخاب کند چون روی صحبت نمایش خود مردم هستند و تلاش برای ایجاد کمی تامل در زندگی و جامعه برای بیننده یکی از ارکان اصلی ایده این اجراست. یکی از مشکلات انسان که تمام زمانها و مکانهای دنیا را شامل می‌شود این است که “مقصر کیست؟” و “چیزهایی که می‌بینیم و می‌شنویم، اطلاعات درست را به ما می‌دهد؟” آیا میتوانیم باز هم به راحتی قضاوت کنیم؟” به همین منظور در این نمایش سیاه یا سپید نمایی داریم ولی سیاه و سپید نداریم و انتخاب با خود بیننده است.”
امیرحسین انصاری در آخر از مشکلات اجرا در دوران کرونا و تاثیرات آن بر اجرای نمایش مردگان گفت: “هنوز ترس از کرونا بین مردم است اما میشه گفت کمترین درصد ابتلا در سالن های تئاتر که با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی دارد انجام می‌شود. اما دلیل ما برای اجرای این نمایش در دوران کرونا این است که این نمایش زیر نظر گروه تندیس اجرا می‌رود که حتی در بدترین شرایط هم سعی کرده است که تئاتر را زنده نگه دارد. اما من یه سوال دارم، آیا وظیفه یک تئاتری غیر از این است که تئاتر را زنده نگه دارد؟ و مانع از روندی که بعضی از آقایان مسئول نسبت به تئاتر پیش گرفته اند شود؟ تئاتر فرهنگ ساز یک جامعه است و در خط اول خانواده بزرگ تئاتر و در خط دوم خود مردم باید این هنر والا را در اوج نگه دارند. در همه دوران ها حتی سخت ترین دوران چه در زمان های جنگ و چه در زمان بیماری، این هنر و تئاتر بود که در زندگی مردم تاثیر داشت حتی با درصد کم اما بود و میدان را خالی نکرده است و ما چرا باید در این دوران میدان را خالی کنیم؟”
در نمایش “مردگان” علاوه بر امیرحسین انصاری و مجتبی جعفری پور، نازیلا عظیمی، تداعی سعیدی فر، امیررضا بابا ولیان، محمدرضا وزیری، علیرضا وزیری، ملیکا زاهدی، سارا محبی، صادق کاوانلویی، مریم محبی، نیکی میرصادقی، بهرام مصطفایی و حامد شیخی به ایفای نقش می‌پردازند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: فاطمه عبدالرحیمی، مشاور کارگردان: حامد شیخی، دستیار کارگردان: مرجان مشاط زادگان، مدیر صحنه: سید سینا احمدی، مدیر تولید: امیررضا بابا ولیان، عکاس و فیلمبردار و روابط عمومی: فاطمه مجدنیا، طراح پوستر و بروشور: فاطمه عبدالرحیمی، طراح گریم: مصطفی کرابی، طراح صحنه: امیرحسین انصاری
نمایش “مردگان” از ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیر، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان به روی صحنه می‌رود.

سینماخانه / فرشید حاجیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار