رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران» تاریخچه‌ای از شیرینی‌های پرطرفدار در دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ مردم ایران است. مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران» به کارگردانی مهرداد خاکی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و دیشب ( پنجشنبه ۲۵ شهریور) روی آنتن شبکه مستند رفت. در همین ارتباط، کارگردان این اثر درباره […]

مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران» تاریخچه‌ای از شیرینی‌های پرطرفدار در دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ مردم ایران است.

مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران» به کارگردانی مهرداد خاکی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و دیشب ( پنجشنبه ۲۵ شهریور) روی آنتن شبکه مستند رفت.

در همین ارتباط، کارگردان این اثر درباره سوژه این مستند گفت: این فیلم مستند روایتی فانتزی از شغل قدیمی نُقل‌پزی است که این روزها تقریبا فراموش شده است. حاج ابوالقاسم یکی از افراد باسابقه در این شغل است که حدود ۱۲۰ سال پیش نُقل‌پزی را در بازار تهران، بازار آهنگرها آغاز می‌کند و آرام آرام تمام پنج پسرش را وارد این شغل می‌کند. حالا و پس از گذشت سال‌ها از این اتفاق، یکی از نوه‌های حاج ابوالقاسم برای پروژه دانشگاهی‌اش قصد دارد تا شغل تاریخی پدرانش را به تصویر بکشد و سراغ این سوژه رفته است.

مهرداد خاکی ادامه داد: نُقل یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و رایج در دهه‌های گذشته بوده است؛ زمانی که شیرینی‌های امروزی آنچنان وجود نداشت و نُقل یکی از اسباب پذیرایی در خانه ایرانیان بوده است. در همان سال‌ها حاج ابوالقاسم مغازه‌اش را در بازار آهنگرها و ۵ نقطه دیگر از شهر تهران افتتاح کرده و نُقل را با شیوه خاصی تولید می‌کند که بسیار هم پرطرفدار بوده است. جالب است بدانید که حاج ابوالقاسم نُقل‌ها را به کشورهای همسایه نیز صادر می‌کرده است.

کارگردان مستند کوتاه «حاج ابوالقاسم و پسران» بیان داشت: حاج ابوالقاسم سال‌هاست که فوت کرده و از بین پسرانش نیز اکنون، ۲ نفر زنده‌اند. جالب اینجاست که نوه‌های حاج ابوالقاسم نیز اصلا تمایلی به این شغل ندارند و هر کدام امروز کسب و کار خودشان را دارند. در این مستند اشاره می‌کنیم که شاید اگر نوآوری در این شغل سنتی صورت می‌گرفت امروز تا این اندازه به دست فراموشی سپرده نمی‌شد.

وی درباره تصاویری که در این فیلم مستند ۲۴ دقیقه‌ای استفاده شده است، گفت: به دلیل اینکه تصاویر آرشیوی نداشتیم سراغ انیمیشن و بازسازی رفتیم و مغازه حاج ابوالقاسم را به همین شیوه به تصویر کشیدیم. هم‌چنین سراغ دو فرزند باقیمانده او رفتیم. شیرینی‌فروشی بهار که به نوعی اولین شیرینی‌فروشی مدرن در تهران بوده است نیز لوکیشن دیگر تصویربرداری ما بود. این شیرینی‌فروشی رقیب حاج ابوالقاسم بوده است.

این مستندساز جوان بیان داشت: این فیلم مستند در جشنواره سینماحقیقت سال گذشته حضور داشت و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد، هم‌چنین در جشنواره فیلم نهال توانست جایزه بهترین فیلم سال اولی را دریافت کند. جالب است بدانید که وقتی این فیلم پخش شد، نوه‌های حاج ابوالقاسم که از نظر مالی نیز وضعیت خوبی دارند قصد داشتند این شغل سنتی را دوباره راه بیندازند.

عوامل ساخت این فیلم مستند عبارتند از:کارگردان: مهرداد خاکی، تهیه‌کننده: مسعود کارگر،‌ تصویربردار: سیامک مختاری، گوینده متن: محمدجواد جعفرپور، صدابردار: حسین همدرسی و مدیرتولید: فاضل علیپور

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار