به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فریدون نجفی درباره اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره کودک و نوجوان تنها پایگاهی است که درباره سینمای کودک حرف می‌زند. جشنواره امید سینمای کودک و نوجوان است. در یک برهه‌ای سینمای کودک خاموش شده بود و تنها جشنواره کودک بود که با برگزاری‌اش این سینما را سرپا نگه‌داشت. از طرفی، جشنواره، با ایجاد رقابت بین فیلم‌سازان، برای آن‌ها انگیزه‌آور است. ایجاد انگیزه برای رقابت باعث می‌شود به‌مرور کیفیت کارها بالا برود.

او ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی سال‌هاست برای سینمای کودک تلاش می‌کند؛ اما کاش نهادهای دیگر مانند آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری یا حوزه هنری، در زمینه سینما کودک با یکدیگر همکاری و حداقل سالی یک یا دو فیلم خوب و باکیفیت را تولید کنند. ما قصه‌های ایرانی زیادی داریم که جنبه تبدیل‌شدن به انیمیشن یا فیلم را دارند. به‌طورکلی، ادبیات ایران، با ادبیات کودک و نوجوان شروع می‌شود؛ اما با امکاناتی که ما در ایران داریم نمی‌توانیم، آن‌طور که باید آن قصه‌ها را فانتزی بسازیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه داستان‌های ما دسته کمی از داستان‌های خارجی ندارند، در خصوص قهرمان‌سازی در فیلم‌های کودک بیان کرد: ما در قصه‌هایمان قهرمان داریم. اصولاً قصه باید قهرمان‌پرور باشد؛ اما یک‌سری کدهای جهانی هست که به فیلمنامه بر می‌گردد. وقتی ما یک فیلمی را می‌سازیم نباید آن را به یک فرهنگ محدود کنیم. اگر هالیوود در ساخت فیلم‌های کودک موفق شده به این دلیل است که آن کدهای جهانی را در فیلم‌هایش ارائه می‌دهد. به همین خاطر سراسر دنیا با آن فیلم‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. من معتقدم با این ادبیات وسیعی که داریم، اگر فیلم‌ها را بر اساس فرهنگ ایرانی اما با نگاهی جهانی بسازیم، می‌توانیم در سینمای کودک موفق شویم.

کارگردان فیلم «اسکی‌باز» ضمن تاکید بر این‌که بچه‌های نسل جدید از هوش بالایی برخوردارند افزود: ذهن بچه‌های امروز از فیلم‌هایی که ما می‌سازیم خیلی جلوتر است؛ لذا فیلم‌سازان باید بدانند که برای چه کسی فیلم می‌سازند. این موضوع مسئولیت آن‌ها را بیشتر کرده است. بچه‌های امروز خیلی راحت پای هر فیلمی نمی‌نشینند. به همین دلیل ما باید فیلم‌هایی بسازیم که ذهن مخاطب کودک را ارتقا بدهد.

نجفی در پایان درباره شعار امسال جشنواره، «سینما، سرزمین خیال» گفت: شعار خیلی خوبی را انتخاب کردند. یکی از اهداف فیلم ساختن به‌ویژه در این حوزه، پرورش قوه تخیل است؛ لذا این شعار مناسبت خوبی با جشنواره دارد.

منبع: سوره سینما