رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

معاونان سیما و امور حقوقی و مجلس رسانه ملی در نشستی ابعاد زیست محیطی «سریال افرا» را بررسی کردند. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، نشست بررسی ابعاد زیست محیطی سریال «افرا» با حضور نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس، معاونان سیما و امور حقوقی و مجلس صداوسیما و مدیر شبکه یک و برخی عوامل این مجموعه […]

معاونان سیما و امور حقوقی و مجلس رسانه ملی در نشستی ابعاد زیست محیطی «سریال افرا» را بررسی کردند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، نشست بررسی ابعاد زیست محیطی سریال «افرا» با حضور نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس، معاونان سیما و امور حقوقی و مجلس صداوسیما و مدیر شبکه یک و برخی عوامل این مجموعه تلویزیونی برگزار شد.

در این نشست که امروز ۲۸ شهریور در سالن همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، عوامل سریال «افرا»، نماینده مردم شهرستان های رودسر، املش و  رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

مجید زین العابدین، مدیر شبکه یک سیما در نشست بررسی ابعاد زیست محیطی سریال « افرا» گفت: سریال «افرا» سال ۱۳۹۹ یک سال در شرایط سخت کرونا تولید شد و خوشبختانه مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این سریال ۴۰ قسمتی توانست در میانه پخش از شبکه یک سیما به هدف خود که همان توجه به مساله محیط زیست و شرایط سخت زندگی محیط‌بانان و بررسی لایه های اقتصادی و اجتماعی زندگی آنان است برسد و  این موضوع را برای مخاطب باز کند.

زین العابدین با ابراز خرسندی از اینکه مساله محیط زیست در چند سال گذشته مورد توجه جدی نمایندگان مجلس و  فراکسیون محیط زیست مجلس قرار گرفته است، بیان کرد: توجه به محیط زیست به عنوان سرمایه ملی کشورمان، حراست و صیانت از حافظان محیط زیست و اختصاص ردیف بودجه برای محیط بانان از جمله فعالیت های است که فراکسیون محیط زیست مجلس برای این ردیف شغلی در نظر گرفته است.

مدیر شبکه یک سیما با تأکید بر اینکه یکی از نکات مثبت سریال «افرا»، توجه به خرده فرهنگ بومی و مردم گیلان با یک قدرت بزرگی تاریخی بود، عنوان کرد: خوشبختانه سریال «افرا» به عنوان یک سریال غیر توریستی در بافت خرده فرهنگ بومی منطقه گیلان مورد اقبال مردم این منطقه قرار گرفت و بیشتر بازیگران و عوامل این سریال غالباً یا در گیلان زندگی می کردند یا اهل گیلان و دغدغه مند به مسایل محیط زیست بودند.

وی ادامه داد: سیر تحول این سریال حاوی تلخی و شیرینی هایی بود، سریال «افرا» باید کجی ها را نشان می داد تا از دل این کجی ها قهرمان ها تجلی پیدا کنند! گذشت مقابله کینه معنا پیدا کند! اصلاح تربیت در غالب کار نمایشی نمایان شود که خوشبختانه این سریال توانست پاسخ مناسبی به همه این ویژگی های انسانی دهد.

زین العابدین تأکید کرد: بازیگران و عوامل سریال «افرا»، مضامین دینی چون کشاکش قصاص، گذشت، عفو و مساله سقط جنین که معضل امروز جامعه ماست و ابعاد پزشکی و دینی دارد قتل و گناه کبیره محسوب می شود، مورد توجه قرار داده و به تصویر کشیدند.

وی با تأکید بر اینکه در بخش هایی از این سریال در حوزه قضایی شأن قاضی، وکیل و دادستان و مدیران بیمارستان به تصویر کشیده شد، گفت: این سریال نشان داد کادر مدیریتی پزشکی کاملاً دلسوزانه نسبت به جامعه رفتار می کنند، مسئولان محیط بانی استان گیلان پدرانه با کارمندانشان رفتار می کند، در بخش مدیریت خانواده پدر مقتدری را به تصویر بکشاند که در عین اینکه پدری مهربان و دلسوز است! خطای رفتاری از او  سر می زند که سرآغاز فجایع غیر قابل جبرانی می شود.

وی تاکید کرد: این سریال سعی کرد آثار تربیتی خوبی را در جامعه بر جای گذارد و به فرهنگسازی جامعه کمک کند.

حفاظت از محیط زیست در رأس تولیدات صداوسیما قرار دارد

حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما در ادامه گفت: خوشبختانه در این سال ها نمایندگان مجلس ارتباط خوبی با سریال مختلف ساخته شده در معاونت سیما ایجاد کردند و با گپ و گفت هایی که داشتند در بهبود کیفی مضامین سریال ها نقش مؤثری داشتند.

وی ادامه داد: این محفل به پیشنهاد فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس برای تقدیر و تشکر از عوامل سریال «افرا» در معاونت سیما برگزار شد.

گروسی بیان کرد: مسائله محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی مسائله تجملاتی و درجه دو نیست! مساله حائز اهمیتی از گذشته تا حال بوده است و متأسفانه آن طور که باید و شاید مورد توجه مسؤلان این حوزه قرار نگرفته است.

معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی تأکید کرد: موضوع محیط زیست موضوعی جهانی همانند توسعه اقتصادی و امنیت است که باید به آن توجه خاصی شود. در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱۰ هزار و ۴۴۰ دقیقه در شبکه های سراسری، استانی، خبری، رادیویی و تلویزیونی به مقوله محیط زیست پرداختند.

 

وی افزود: موضوع حیات وحش، محیط زیست با هدف حفاظت از محیط زیست، مقابله با تخریب زیست بوم و مصرف بهینه، مهمترین رویکردهای برنامه سازی بوده است که در همه معاونت ها مورد تأکید قرار گرفته است.

گروسی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی رسانه ملی در حوزه ساخت برنامه در حوزه محیط زیست موضوع اعتبارات است، گفت : یکی از مشکلات جدی اعتبارات است و با پیگیری نماینده فراکسیون مجلس درخصوص حمایت از پروژه های محیط زیستی در رسانه ملی با همکاری دولت و مجلس در فصل بودجه این مشکل برطرف می شود.

مخاطبان سریال قدری صبر کنند

مجید مولایی، تهیه کننده سریال «افرا» هم در این نشست گفت: من بیشتر در حوزه نرم افزاری و فیلمنامه نویسی مشغول بودم و مسئولیت کار بیش تر با محمدکامبیز دارابی، تهیه کننده دوم سریال «افرا» بود.

وی ادامه داد: نقدهایی را مخاطبان به این سریال داشتند و اینکه چرا سریال بخش های تلخ و آزاردهنده ای چون مرگ پیمان را به دنبال داشت، به نظر می آید در فرهنگ ما معمولاً مردم با مضامین جدی مشکل دارند، این سریال مانند داروی تلخی است که برای سلامتی جامعه سودمند است.

مولایی خاطرنشان کرد: مخاطبان سریال «افرا» اگر قدری صبر کنند ما در زیر لایه های قصه می گوییم که مرگ پیمان پیامد رفتار غلط حاج محمود پدر خانواده است که اگر درست رفتار می کرد این فجایع رخ نمی داد، گاهی یک رفتار ساده و تشعشات آن تأثیرات مخربی بر خانواده و جامعه می گذارد.

تهیه کننده سریال «افرا» تأکید کرد: این سریال به شدت روی مسایل دینی تأکید دارد بدون آنکه مستقیم به آن بپردازد، حاج محمود پدر خانواده در طول سریال در مراحل مختلف آزمون و خطا قرار می گیرد و در نهایت راه نجات را در پناه به قرآن و عمل به دستورات آن می یابد.

دغدغه هایم درباره محیط زیست و قشر زحمتکش محیط بانان را به تصویر کشیدم

 

بهرنگ توفیقی، کارگردان سریال «افرا» هم درباره این سریال گفت: اساساً تمامی کارهایی که انجام می دهم دغدغه ام برای مردم سرزمینم بوده است، با ساخت این کار که حرف و دغدغه هایم درباره محیط زیست و قشر زحمتکش محیط بانان است به آرامش رسیدم.

وی افزود: سریال «افرا» برایم دغدغه ویژه ای بود، سختی کار تولید را به جان خریدم و هم حرف ها و دغدغه های طبیعت دوستان استان گیلان و اهل فرهنگ را در این سریال به تصویر کشیدم.

کارگردان سریال «افرا» خاطرنشان کرد: برخی ها بابت تندخو بودن شخصیت مسعود محیط بان سریال به من خرده می گرفتند! شخصیت محیط بان درام است و درام در شرایط سخت شکل می گیرد و با وجود چنین شخصیت خشنی هدف اصلی در سریال نمایان می شود.

سریال «افرا» زندگی محیط بانان و سختی کارشان را به خوبی به تصویر کشیده است

پژمان بازغی، بازیگر نقش وحید، کارگر حاج محمود در سریال «افرا» گفت: سال ۱۳۹۷ به عنوان محیط بان افتخاری برگزیده شدم و فیلمی به نام پاییز در نقش محیط بان را بازی کردم، دغدغه شخصی ام حفاظت از محیط زیست و پویش حفظ گونه های گیاهی در حال انقراض از آستارا تا بابل است، چرا که چهل گونه گیاهی به خاطر وجود شیرابه ها در جنگل از بین رفته است.

بازغی ادامه داد: یکی از ویژگی های سریال «افرا» این بود که محیط بان خشنی داشتیم که بسیار به قطع و نابودی درختان در جنگل و شکار حیوانات کمیاب تعصب داشت، در این سریال زندگی محیط بان و سختی کارشان به خوبی به تصویر کشیده شد.

افراد زیادی برای سرمایه های محیط زیستی و منابع طبیعی کشورمان دندان تیز کردند

روزبه حصاری، بازیگر نقش مسعود در سریال «افرا» گفت: پوشیدن لباس محیط بان و ظاهر شدن در قامت محیط بان در این سریال برایم افتخار بزرگی بود، زمانی که با دغدغه ها و مسایل محیط بانان سرزمین آگاه شدم می بینم در دوران مدرن و پسا مدرنی زندگی می کنیم که خیلی از افراد برای سرمایه های محیط زیستی و منابع طبیعی کشورمان دندان تیز کردند!

وی ادامه داد: من اهل ایرانم و بعد از بازی در نقش محیط بان در این سریال همیشه یک بغضی درباره این قشر مظلوم که هیچ گاه از آنان سخن گفته نمی شود با من است!

حصاری تأکید کرد: کاش حواسمان به خاک و منابع طبیعی مان باشد و امیدوارم با ایفای نقش مسعود در این سریال نماینده خوبی برای این قشر زحمت کش و گمنام باشم و خیر دنیا و آخرت را به دست آورم.

اختصاص ردیف بودجه برای اولین بار برای محیط بانان و محیط زیست در مجلس

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون محیط زیست  هم در این نشست گفت: نخستین مستند و برنامه ترکیبی که در حوزه محیط زیست در شبکه پنج سیما در دوران مدیریت مجید زین العابدین ساخته شد «در مسیر حیات » بود که نشان از رویکرد دقیق مدیرفعلی شبکه یک سیما در حوزه محط زیست دارد.

وی افزود: سریال «افرا» در نوع خود  بی نظیر است، بهرنگ توفیقی در کسوت کارگردان این سریال توانست دغدغه مند به مسائل محیط زیست و مشکلات و سختی قشر محیط بانان بپردازد.

نماینده مردم تهران افزود: در مجلس می گفتند سریال «افرا» سریال تلخی است! اما این تلخی واقعیت زندگی محیط بانان در حوزه کاری و شخصی شان است، خوشبختانه نقش ها خوب از آب درآمد و عوامل و بازیگران سریال توانستند به خوبی به قشر محیط بان بپردازند.

سمیه رفیعی تأکید کرد: در حوزه درآمدی محیط بانان پایین ترین حقوق و مزایا را دارا هستند، محیط بان ما با ۱۰ تا ۲۲ سال سابقه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کند.

رفیعی خاطرنشان کرد: این در حالیست که در باب سختی های کار محیط بانان آنان معمولاً تا ۴۸ ساعت به منزل نمی روند و درمناطقی خدمت می کنند که آب و برق و اینترنت ندارند و خطر حمله از سوی شکارچیان و حیوانات وحشی آن ها را همواره تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه محیط بانان در دو سال گذشته به لحاظ تجهیزات هیچ پیشرفتی نداشته اند، افزود: در فیش حقوقی محیط بانان حق غذا و لباس وجود ندارد، محیط بانان قبل از اینکه لباس محیط بانی را بپوشند عاشقند! این قشر به شدت دلسوز و با رحم و مروت هستند.

رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: محیط بانان تمام زندگیشان را صرف حفاظت از محیط زیست کرده اند بنابراین این قشر نمی تواند خشن و عصبانی باشد. بیست سال است که در حوزه محیط زیست کار می کنم درک و سواد محیط زیستی مسوولان متأسفانه از مردم عقب تر است و به عنوان مسائله دسته چندم به آن نگاه می کنند!

رفیعی خاطرنشان کرد: نقش رسانه در افزایش سواد محیط زیستی نقش بی بدیلی است ما سعی می کنیم در بودجه سال ۱۴۰۰ برای اولین بار برای محیط بانان و محیط زیست ردیف بودجه اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: محیط بانان پیش قراولان محیط زیست هستند! هرگاه کار به آنان واگذار شده به بهترین شکل از محیط زیست حفاظت کرده اند، محیط بانان تریبون می خواهند تا دغدغه ها واقعی محیط زیست را به دنیا انعکاس دهند.

«سریال افرا» عمق دغدغه محیط زیستی در استان گیلان را به تصویر کشاند

حجت الاسلام محمد صفری ملک میان زاده نماینده مردم شهرستان های رودسر، املش و رییس مجمع نمایندگان استان گیلان هم در این نشست تاکید کرد: اتفاقات تلخ و شیرین جامعه باید در لایه های مختلف مورد بررسی و کاوش قرار گیرد و پیگیری شود.

وی با اشاره به این که برای هر مطلبی در دین اسلام، یک‌ پیوست فرهنگی تعریف شده است. بیان کرد: وجه تمایز دین‌ اسلام ‌با مکاتب فکری دیگر وجود حق و تکلیف است.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم توجه و حفاظت از محیط زیست بر اساس تاکیدات و آموزه های دینی گفت: مسایل بسیار جدی در حوزه محیط زیست و صیانت از آن در کشور وجود دارد که نباید به هیچ وجه از آن غفلت شود و سازندگان سریال «افرا» به زیبایی حقایق شغل پرمخاطره محیط بانان را به تصویر درآورده اند.

رییس مجمع نمایندگان استان گیلان خاطرنشان کرد: ساخت این سریال می تواند آثار بی شماری را در حوزه های مختلف همچون تحقیق که بر عهده مجلس است، حوزه اجرا که کارگزاران و دولتمردان باید توجه کنند و همچنین در حوزه رسانه خواهد گذاشت.

حجت الاسلام صفری تصریح کرد: با تولیداتی با مضامین مهم جامعه در صداوسیما ، شبکه های استانی هم نسبت به معضلاتی که هم اکنون به گفتمان اجتماعی تبدیل شده، ورود پیدا کرده اند.

دکتر حمید شاه آبادی در این نشست، ضمن بررسى موضوع زیست محیط در سریال افرا گفت: این سریال با داشتن کارکرد چند وجهی در عین این که زندگی قشر سخت کوشانه و پرتلاش محیط بان را روایت می کند و نقطه کانونی آن توجه به مسائل و مشکلات آنان است، کشش و جذابیت های خاص خود را نیز دارد.

تلاش برای ورود مجموعه های نمایشی به متن زندگی مردم 

وی اظهار کرد: در این سریال علاوه بر روایت فضای پر افت و خیز شغل پرمخاطره محیط بانی، نقش پدر و مسائل و چالش هایی را که با آن مواجه است به زیبایی به تصویر کشیده است.

معاون سیما همچنین گفت: ما برای بازنمایی شخصیت پدر در سریال های تلویزیونی بسیار اهمیت قائل هسیتم و در سریال «افرا» با یک درام زیبا و ارزشمند به نقش محوری پدر در خانواده و مشکلاتش به خوبی پرداخته شده و در حالی که یک کار تراژدیک است اما معما و گره های مختلفی که در بطن کار گنجانده شده جذابیت اثر را افزون کرده اند.

معاون سیما خاطرنشان کرد: رسانه ملی امروز تصمیم جدی دارد تا مفاهیم  و کارکردهای اصلی سریال ها و مجموعه های نمایشی به متن زندگی مردم ورود کند. اگر ما موفق شویم با تولید سریال، در ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی موثر باشیم، آن وقت نقش آفرینی مثبتی کرده ایم.

شاه آبادی افزود: خوشبختانه امروز با سریال «افرا» همذات پنداری با قشر محیط بانان اتفاق افتاد و البته باید برای سایر مشاغل همچون معلمان، پرستاران و … هم این رویه عملی شود تا رسالت رسانه ملی که انعکاس تلاش اقشار مختلف جامعه و آگاهی رسانی به عموم مردم است، به درستی انجام شود.

وی با اشاره به محیط زیست طبیعی زیبا و ارزشمند ایران گفت: استان های گیلان و مازندران از ذخایر طلایی کشورمان هستند و باید از طریق رسانه، فرهنگ حفاظت از ذخایر طبیعی را در جامعه ترویج و نهادینه کنیم. زیرا انتقال این مفهوم به آحاد جامعه بسیار مهم است و هیچ نهاد و قدرتی به جز رسانه ملی نمی تواند این وظیفه را ایفاء کند.

معاون سیما با اشاره به استقبال خوبی که تاکنون از سریال «افرا» شده است، عنوان کرد: موفقیت این سریال تحت تاثیر چند عامل از جمله انتخاب سوژه خوب، پژوهش عمیق و درست با یک قصه جذاب و پر کشش و برگرفته از زندگی ایرانی – اسلامی و برانگیختن همذات پنداری مخاطب با آن و انجام بازی های تاثیرگذار از سوی هنرمندان و بازیگران این مجموعه است.

شاه آبادی با تجلیل از نقش آفرینی باورپذیر بازیگران این اثر گفت: هنرمند واقعی، صرفا کار مادی نمی کند بلکه در خلق اثر، انتقال معنا، مفهوم و معنویت را دنبال می کند.

وی بیان کرد: در ماموریت های سیما این نگاه وجود دارد که بتوانیم حوزه سریال را در سیما تقویت کنیم  و این شب ها  که هم زمان چهار سریال جدید از شبکه های مختلف در حال پخش  است، نشان از عزم جدی سیما برای تولیدات جدید دارد.

شاه آبادی با اشاره به این که در پنج سال گذشته حوزه فیلم و سریال از رشد کمی خوبی برخوردار بوده است، تاکید کرد: امیدواریم در آینده به موضوعات مهم و دغدغه های روز جامعه و منافع ملی و مصالح مردم، رسانه ملی به ویژه در بخش تولیدات نمایشی، وظایف و رسالت خود را به شایستگی انجام دهد.

سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی محمدکامبیز دارابی و مجید مولایی هر شب از شبکه یک سیما روی آنتن می رود. پخش این سریال که از ۵ شهریور آغاز شده است.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار