رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 7 خبر


  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۴ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 12 May

۷۷۲۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

کودکی به مبارزه ماسک‌های عجیب می‌رود

«در ستایش یک رنگ» عنوان انیمیشنی به کارگردانی مسعود قدسیه و از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در آن کودکی به مبارزه با آلودگی شهر می‌پردازد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل از تسنیم، مسعود قدسیه درباره جدیدترین اثر […]


فیلم کوتاهی که ماهایا پطروسیان بازی و کارگردانی کرد

ماهایا پطروسیان به همراه امیر توده روستا فیلم کوتاه «یه روز قشنگ برفی» را کارگردانی کرده است. فیلمی که بازی در آن را هم برعهده داشته و در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل […]


«گلدانهای زمستانی» آیدا پناهنده در پلتفرم «ودیو»

فیلم کوتاه داستانی «گلدانهای زمستانی» به کارگردانی آیدا پناهنده و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پلتفرم «ودیو» قابل مشاهده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل از ایلنا، «گلدانهای زمستانی» عنوان فیلم کوتاهی از آیدا پناهنده است که همزمان […]


بابک حمیدیان و هشداری برای آیندگان

بابک حمیدیان با حضور در فیلم کوتاه داستانی «حقیقت مجازی» به کارگردانی نگار آذربایجانی هشداری به آیندگان داده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل از سوره مهر، «حقیقت مجازی» عنوان فیلم داستانی کوتاهی به کارگردانی نگار آذربایجانی است که در مرکز گسترش […]


طرح یک دغدغه محیط‌ زیستی در«گوبانگی»

مهدی صدیقی از ساخت انیمیشنی محیط زیستی با عنوان «گوبانگی» با سرمایه گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صدیقی درباره جدیدترین انیمیشن خود که با کارگردانی مشترک علی فتوحی به تازگی آماده نمایش شده است، توضیح […]


تاثیر نوستالژی بر زندگی آدم‌ها «برگشت ناپذیر» است

انیمیشن «برگشت‌ ناپذیر» به کارگردانی شیدا کاشی و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوع تاثیر نوستالژی بر زندگی آدم‌ها آماده نمایش شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شیدا کاشی درباره جدیدترین اثر خود توضیح داد: «برگشت‌ ناپذیر» با تکنیک دو […]


عروسک‌های غول‌پیکر در نمایش محیط‌زیستی

نمایش محیطی (خیابانی) «دریا، زمین ماهی‌هاست» با بهره‌ از تکنیک عروسک‌های غول‌پیکر ویژه مخاطبان کودکان و نوجوانان در پیگیری برنامه ارائه فیلم‌تئاترهای جدید در تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. دریا، زمین ماهی‌هاست یک نمایش عروسکی ایرانی به کارگردانی فاطمه بحرینی و با موضوع محوری محیط زیست است که پیش‌تر در سال ۱۳۹۹ در منطقه آزاد […]


تالارهای موزه سینمای ایران باز شد

تالارهای موزه سینما با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی فعالیت خود را از سر گرفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی موزه سینما، با توجه به قرارگیری شهر تهران در وضعیت نارنجی کرونایی و بر اساس اعلام اداره ‌کل موزه‌های وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فعالیت تالارهای این مجموعه […]


سینماهای بدهکار از اکران فیلم جدید محروم شدند

بر اساس مصوبه جدید شورای صنفی نمایش، سینماهای بدهکار از اکران فیلم جدید محروم شدند. مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره جلسه امروز ۲۸ شهریورماه این شورا گفت: جلسه امروز شورای صنفی به مسائل مابین تهیه‌کنندگان و صاحبان سینما پرداخت و به سینماداران درباره بدهی به فیلم‌ها تذکر داده شد. او افزود: سینماداران بسیار […]


اسامی پذیرفته‌شدگان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در دو بخش «ایده» و «فیلم» اعلام شد

فهرست اسامی ۲۶ ایده و ۲۲ فیلم پذیرفته شده در «پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» اعلام شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اسامی ۲۶ ایده پذیرفته شده در بخش «ایده» و ۲۲ اثر پذیرفته شده در بخش «فیلم» برای شرکت در پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی