رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • سه شنبه 20 مهر 1400 - 13:41
  • کد خبر : 78933
  • تئاتر
  • چاپ خبر : ایجاد باغچه مفاخر تئاتر ایران

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج، درباره این تماشاخانه و قدمت آن و همچنین ادامه دادن به سنت کاشت نهال به یاد هنرمندان تئاتر توضیح داد. پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج درباره پنجاه و شش سالگی تماشاخانه سنگلج و اهمیت این تماشاخانه گفت: تماشاخانه سنگلج در ۱۸ مهر ۱۳۴۴ دقیقا پنجاه و شش سال پیش فعالیت خود را با […]

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج، درباره این تماشاخانه و قدمت آن و همچنین ادامه دادن به سنت کاشت نهال به یاد هنرمندان تئاتر توضیح داد.

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج درباره پنجاه و شش سالگی تماشاخانه سنگلج و اهمیت این تماشاخانه گفت: تماشاخانه سنگلج در ۱۸ مهر ۱۳۴۴ دقیقا پنجاه و شش سال پیش فعالیت خود را با نمایش های ایرانی آغاز کرد و خوشبختانه تا به امروز تنها تماشاخانه ای است که با این قدمت از ابتدا تاکنون فعالیت دارد.

او افزود: سنگلج در حال حاضر نزدیک به ۱۵ سال است که به طور مشخص به نمایش ایرانی و آیینی سنتی اختصاص پیدا کرده است و امیدواریم در ادامه راهی که در سال ۱۳۴۴ به وسیله بزرگان تئاتر پی‌ریزی و هماهنگ شده، بتوانیم به سهم خودمان یک قدم کوچک در رشد و ارتقای این سالن برداریم و آن را پرنور، پرنشاط و فعال به آیندگان تحویل بدهیم.

مدیر تماشاخانه سنگلج درباره شرایط ویژه‌ای که سالن های نمایش با وجود همه گیری ویروس کرونا دارند، تصریح کرد: طبیعتا مثل بقیه سالن های نمایشی ما هم در شرایط کرونا تعطیل بودیم. تا ابتدای امسال تئاتر در طبقه بندی مشاغل حساس قرار داشت و در دوران نارنجی بودن رنگ شهرها نیز تعطیل بود اما خوشبختانه این طبقه بندی تغییر پیدا کرد و مدیران و مسئولان با رایزنی و گفتگو توانستند تئاتر را در میان مشاغلی که تعطیلی‌هایش در طبقه بندی رنگ قرمز هستند، قرار دهند.

کارگردان نمایش «شبی که راشل از خانه رفت» ادامه داد: به هرحال مشکلات ویژه‌ای که شرایط کرونا برای همه مشاغل و همه‌ فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی ایجاد کرده شامل حال ما هم شده است.

تماشاگران کماکان در سالن ما در رفت و آمد است

این بازیگر و کارگردان تئاتر در مورد فعالیت های تماشاخانه سنگلج عنوان کرد: جای خوشحالی دارد که با وجود شرایط کرونا در زمان‌هایی که نمایش‌ها اجازه اجرا داشته‌اند مثل الان، تماشاگران کماکان در سالن ما در رفت و آمد است و برای دیدن نمایش به این تماشاخانه مراجعه می‌کند و این یکی از لذت بخش‌ترین تجربیاتی است که در سال‌های گذشته داشتم.

بازیگر سریال تلویزیونی «فوق لیسانسه ها» افزود: البته این را هم بگویم که من و همکارانم تقریبا در دو سالی که در زمان کرونا مشغول فعالیت تئاتر هستیم تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا از لحظه ورود هنرمند به این سالن، از زمان تمرین، زمان‌های اجرا، گریم، تعویض لباس تا ورود تماشاگر و تا هنگام اتمام اجرا و خروج آن‌ها از سالن پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

مدیر اسبق تئاترشهر توضیح داد: تمام کارمندان فنی و اداری مجموعه سنگلج به رعایت پروتکل‌ها در مورد ضدعفونی کردن پشت صحنه، قسمت‌های اداری، جایگاه تماشاگران، کنترل و تذکر مداوم استفاده از ماسک در تمام طول ساعاتی که در تماشاخانه حضور دارند، متعهد هستند. همچنین سعی کردیم با تقاضا از کارگردان‌ها و کنترل عوامل مجموعه رعایت حداکثری موارد بهداشتی را داشته باشیم.

او ادامه داد: خوشبختانه چون سالن سنگلج از لحاظ ارتفاع، طول و عرض، سالن بزرگی است و فاصله مناسبی بین صحنه نمایش و تماشاگر وجود دارد، فضای ساختمان این امکان را به ما می‌دهد که اصول ایمنی و بهداشتی به صورت بهتری رعایت شود. البته امیدواریم که با کمک خداوند به زودی کرونا ریشه کن شود تا دیگر نیازی به رعایت پروتکل ها نباشد.

سنگلج قلب تپنده تئاتر ایرانی، آیینی و سنتی است

مقتدی با اشاره به بزرگداشت تماشاخانه سنگلج و پاسداشت مقام استاد سعدی افشار بیان کرد: سالن سنگلج قلب تپنده تئاتر ایرانی، آیینی و سنتی است و ما نیز در بیش از یک سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی کشور به این نتیجه رسیدیم که موقعیتی را فراهم کنیم تا با رعایت اصول ایمنی به شکل و شمایلی متفاوت سالروز تاسیس این تماشاخانه را گرامی نگه داریم. از آنجایی که سنت کاشت درخت به نام عزیزان و هنرمندان پیشکسوتان سنت نیکویی است که توسط بسیاری از حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد، ما هم تصمیم گرفتیم که از همجواری با پارک شهر بهره ببریم و به نام عزیزان خانواده تئاتر و پیشکسوتان، هر سال درختی را در این پارک بکاریم.

ایجاد باغچه مفاخر تئاتر ایران

مدیر تماشاخانه سنگلج ضمن قدردانی از حمایت های مدیرکل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه تصریح کرد: ما از سال گذشته کاشت درخت را شروع کردیم و امیدواریم که بتوانیم محملی را فراهم کنیم تا بخشی از پارک شهر که روبه روی تماشاخانه است به باغچه مفاخر تئاتر ایران اختصاص داده شود.

او در پایان درباره نهال دیگری که در پارک شهر به نام هنرمند دیگری کاشته شده است، بیان کرد: سال گذشته، چند روز پیش از ۱۸ مهر متاسفانه استاد عباس جوانمرد را از دست دادیم. عباس جوانمرد اولین کارگردانی بود که در سالن سنگلج نمایشی را روی صحنه برد و به همین مناسبت لوح یادبود و درختی را به نام وی در پارک شهر به یادگار نشاندیم. امسال نیز به نام استاد سعدی افشار و گرامیداشت مقام این هنرمند در مجاورت یادبود عباس جوانمرد درخت دیگری را کاشتیم.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار