رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

موضوع این هفته مستند ۱۰ دقیقه شبکه پرس تی‌وی اختصاص به بررسی وضعیت زندانیان فلسطینی در رژیم صهیونیستی دارد. شبکه پرس تی وی همچنین با پخش مستند ۱۹۱۹ نگاهی به قرارداد سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ شمسی) میان وثوق‌الدوله نخست وزیر وقت ایران و دولت انگلستان دارد. به‌ نقل از روابط‌عمومی شبکه پرس تی وی، مستند […]

موضوع این هفته مستند ۱۰ دقیقه شبکه پرس تی‌وی اختصاص به بررسی وضعیت زندانیان فلسطینی در رژیم صهیونیستی دارد. شبکه پرس تی وی همچنین با پخش مستند ۱۹۱۹ نگاهی به قرارداد سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ شمسی) میان وثوق‌الدوله نخست وزیر وقت ایران و دولت انگلستان دارد.

به‌ نقل از روابط‌عمومی شبکه پرس تی وی، مستند ۱۰ دقیقه به تهیه‌کنندگی مهدی عرب وضعیت نامناسب انسانی و شرایط اسفناک نگهداری فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

افزایش فشار رژیم صهیونیستی به زندانیان فلسطینی پس از فرار شش نفر از زندانیان که رسوایی بین‌المللی را بر این رژیم غاصب به دنبال داشت، شدت گرفته است.

این فشار ضدبشری و غیرانسانی به زندانیان فلسطینی باعث شکل‌گیری اعتراضات و اعتصابات غذایی مستمر و دامنه‌دار در زندان‌های رژیم صهیونیستی شده است.

در جدیدترین اپیزود مجموعه مستند ۱۰ دقیقه همچنین به این حقیقت اشاره می‌کند که رژیم صهیونیستی با سکوت و انفعال کشورهای غربی و عربی اقدام به بازداشت غیرقانونی و شکنجه فلسطینیان در زندان کرده است. اخیرا نیز مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و سازمان جهاد اسلامی درباره وضعیت زندان‌ها به بن‌بست رسیده و شکست خورده است.

این قسمت از مجموعه مستند ۱۰ دقیقه ساعت ۱۷:۲۰ امروز دوشنبه، ساعت ۱۴:۰۰ سه شنبه و ۱۹:۲۰ و ۰۳:۲۰ روز چهارشنبه روی آنتن پرس تی وی است.

از قزوین تا چهارمحال و بختیاری در «ایران»

قسمت اول برنامه ایران به گزارشگری امیرمهدی کاظمی به معرفی کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین می‌پردازد. این کاروانسرا بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری کشور است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.

برنامه ایران نشان می‌دهد که کاروان‌سرای سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شده و با ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشی‌کاری شده‌ای قرار دارد.

قسمت دوم برنامه ایران نیز به گزارشگری گلنار فرنودی به معرفی روستاهای چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد. این روستاها ضمن برخورداری از بافت تاریخی، دارای آداب و رسوم و سنن ویژه خود هستند که می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

همچنین این برنامه روستاهای یاسه چای، هوره، سوادجان و چلوان، سرآقاسید و دیمه، روستای دستگرد و دزک، ده چشمه، آورگان و آتشگاه را که از جمله روستاهای هدف گردشگری استان به شمار می روند، معرفی می‌کند.

برنامه ایران دوشنبه ۳ آبان ساعت ۱۷ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز سه شنبه ساعت ۱۴:۰۰، چهارشنبه ساعت ۱۹:۰۰، پنج شنبه ساعت ۱۰:۰۰ و جمعه ساعت ۰۷:۰۰ روی آنتن می‌رود.

نگاهی به قرارداد ننگین ۱۹۱۹ در پرس تی‌وی

شبکه پرس تی وی با پخش مستند «۱۹۱۹» نگاهی به قرارداد سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ شمسی) میان وثوق‌الدوله نخست وزیر وقت ایران و دولت انگلستان دارد.

مستند ۱۹۱۹ با خودکشی کلنل فضل‌الله در اعتراض به این قرارداد ننگین آغاز می‌شود. اعتراضی که البته خبر آن منتشر نمی‌شود و مخفی می‌ماند. این مستند همچنین نگاهی دارد به ریشه‌های شکل‌گیری و انعقاد قرارداد سال ۱۹۱۹ که مخالفان بسیاری در داخل کشور داشته است. شهید سیدحسن مدرس و دکتر محمد مصدق از جمله افرادی بوده‌اند که مخالفت علنی خود را با این قرارداد اعلام کرده‌اند.

با وقوع جنگ جهانی اول انگلیس‌ها و روس‌ها جنوب و شمال ایران را تصرف می‌کنند و قحطی و گرسنگی سراسر کشور را فرا می‌گیرد. وقوع انقلاب بلشویکی اما باعث می‌شود تا روس‌ها نیروهای خود را از کشور خارج کنند و انگلیس فرصت کند تا تمام ایران را تحت سیطره خود درآورد. این دوران، علاوه بر سختی و قحطی برای مردم، شاهد رفت و آمدهای نخست وزیران متعدد و دولت‌های چند روزه و خزانه خالی است. در نهایت، وثوق‌الدوله به عنوان نخست وزیر جدید اقدام به انعقاد قراردادی می‌کند که ایران را تبدیل به یکی از مستعمره‌های بریتانیا می‌کند. این توافق‌نامه با مخالفت همزمان ملیون و مذهبیون مواجه می‌شود.

مستند ۱۹۱۹ به کارگردانی مهدی صلواتچی و تهیه‌کنندگی محمدرضا امامقلی، تولیدشده در سفیرفیلم به این قرارداد ننگین تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.

این مستند دو قسمتی محصول سال ۲۰۲۱ است.

مستند ۱۹۱۹ در دو روز متوالی دوشنبه و سه‌شنبه ۳و ۴ آبان، هر روز در چند نوبت از شبکه پرس تی‌وی روی آنتن می‌رود. ساعت‌های پخش این مستند ساعت ۰۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰ و بامداد روز بعد ساعت ۰۱:۰۰ است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار