وی ادامه داد: حضور سازمان اوج به‌عنوان یک سرمایه‌گذار جدی در حوزه سینما در این سال‌ها احساس شده است اما چیزی که جای بحث دارد این است که این حضور به‌عنوان یک سرمایه‌گذار دولتی در رقابت با بخش خصوصی قرار می‌گیرد و جلوه می‌کند. شاید بعد از پیروزی انقلاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صداوسیما و حوزه هنری در این زمینه ورود پیدا کردند که تجربه‌های موفق و ناموفقی را هم رقم زدند.

صانعی‌مقدم تصریح کرد: برخی از فیلم‌ها تنها به‌واسطه سرمایه‌گذاری دولتی می‌توانند ساخته شوند و اوج این مسئولیت را برعهده گرفته است. ضمن این که فیلم‌هایی که مورد استقبال مردم، جامعه هنری و منتقدان هم قرار می‌گیرند، موفقیت سرمایه‌گذار را تأیید می‌کنند و عدم استقبال نیز نشان می‌دهد که در انتخاب‌ها خوب عمل نشده است. اوج در سال‌های فعالیت خود آثاری تولید کرده که با استقبال روبه‌رو شده و جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند و سطح کیفی آن‌ها به حدی بوده که می‌توانستند در جشنواره‌های بین‌المللی نیز عرضه شوند.

مدیرعامل مؤسسه هنروتجربه با بیان اینکه امروز سلایق نسل جوان تغییر کرده است، گفت: نسل جوان ما خیلی دوست دارد که قهرمانان خود را در دفاع مقدس یا بعد از آن توانمند و زیرک ببیند نه ساده‌لوح و زودباور. به همین دلیل است که سریال و فیلم‌هایی که شخصیت و قهرمان آن زودباور است مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. این خیلی مهم است که ما در سینمای دفاع مقدس و ارزشی موفقیت و تلاش قهرمانان و فداکاران به دین و سرزمین را نشان دهیم و هر فیلم که این موارد را کامل نشان دهد و لغزشی در ساده‌لوحی قهرمان نداشته باشد، موردپسند مردم و نسل جوان قرار خواهد گرفت. خوشبختانه در بین آثار مورد حمایت سازمان اوج آثاری با چنین ویژگی‌هایی وجود داشته که علاوه بر موضوع ارزشی‌شان از ظرفیت‌های هنری هم برخوردار بوده‌اند.

وی با ارائه یک پیشنهاد افزود: مهم است که سرمایه‌گذاران و حامیانی نظیر اوج در سینما با همه طیف‌های فیلمسازان کار کرده و با سلیقه مردم و مخاطبان نیز منطبق باشند. من اعتقادی بر حذف مراکز دولتی از فیلم‌سازی و سریال‌سازی ندارم. سازمان اوج مسیر خوبی را طی کرده است و اگر نقاط قوت و ضعف خود را حالا که ده‌ساله شده است، ارزیابی کند، واحدها و بخش‌های خود را حتی به تئاتر، ادبیات و کتاب و اقتباس توسعه دهد، قطعاً مخاطبان بیشتری را هم جذب و همراه خواهد کرد.

صانعی‌مقدم با اشاره به اینکه سازمان اوج معمولاً با یک عده خاص از هنرمندان همکاری می‌کند، عنوان کرد: اوج باید آغوش خود را به روی همه هنرمندان باز کند تا بتواند خیلی خیلی موفق‌تر باشد. باید به فکرهای مختلف اعتماد کند. اولویت اصلی و نیاز فرهنگی مردم این روزها به سمت سریال‌سازی رفته است، اوج ضمن گسترش فعالیت خود در حوزه مستند و فیلم کوتاه باید به مقبولیت سریال‌های خود در بازار جهانی نیز توجه کند. به نظر من نباید فقط نگاه به داخل داشت بلکه باید دیدگاه همکاری‌های بین‌المللی و عرضه و تقاضای سینمایی را در ابعاد بین‌المللی نیز تقویت کرد.

وی افزود: از سویی دیگر لازم است افق دید فیلمسازان گسترش یابد. سازمان اوج با بودجه خوبی که دارد، می‌تواند امر تحقیق و پژوهش را برای رسیدن به این هدف در پیش بگیرد. به نظرم در فیلمسازی و سریال‌سازی دچار شباهت سوژه‌ها شده‌ایم و می‌توان با نگاهی به فیلم‌های جهانی، زمینه فعالیت و موضوعات آنها را بررسی کنیم. از طرفی نهضت سالن‌سازی برای جذب مخاطبان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و خط‌قرمزهای غلطی که ممکن است فیلم‌سازان آنها را طبیعی ببیند، هم باید برداشته شود.

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به لزوم توجه به شکل‌گیری تولیدات سینمایی مشترک با سایر کشورها گفت: اگر سازمان اوج بتواند در بحث تولید مشترک با دیگر کشورهای صاحب سینما وارد شود، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. سینمای ایران اکنون تولید مشترک ندارد. باوجوداینکه سینمای ما نیروی انسانی بسیار قوی داریم، این ظرفیت بالقوه به فعلیت نرسیده است و می‌تواند با اکران فیلم‌هایمان در سایر کشورها بالفعل شود.

صانعی‌مقدم با اشاره به اکران فیلم‌های اوج در هنروتجربه توضیح داد: فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اولین اثر سینمایی سارمان اوج بود که در هنروتجربه اکران شد. در سینمای هنروتجربه نمی‌توان هر فیلمی را نمایش داد بلکه باید حتماً شاخص‌های هنری و تجربی در اثر وجود داشته باشد و «ایستاده در غبار» یک مستند هنری خوب بود که با استقبال تماشاگران نیز روبه‌رو شد. بسیاری از مستندهای تولید شده توسط اوج نیز در هنروتجربه اکران شدند که دارای شاخص‌های ارزشی، هنری و فنی بودند و مخاطب خود را پیدا کردند و مستند «مهین» از جمله این مستندها بود.

وی در پایان گفت: هر تشکیلاتی که بخواهد موفق باشد باید از فیلمسازان و عوامل حرفه‌ای استفاده کند و به توسعه زمینه‌های پژوهشی و بخش بین‌الملل توجه ویژه کند. سینما شرایط خوبی برای پرش دارد و باید سعی کرد از امکانات استفاده حداکثری کرد.

منبع: سوره سینما