رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی‌فر با محوریت زندگی شهید مهدی باکری در حال تولید است. مینی‌سریال «عاشورا» بر اساس زندگینامه شهید «مهدی باکری» فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا به کارگردانی هادی حجازی‌فر ساخته می‌شود. مهدی باکری متولد سال ۱۳۳۳ در خانواده‌ای مذهبی در میاندوآب به دنیا آمد. در سنین کودکی مادرش را از دست داد. وی پس […]

سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی‌فر با محوریت زندگی شهید مهدی باکری در حال تولید است.

مینی‌سریال «عاشورا» بر اساس زندگینامه شهید «مهدی باکری» فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا به کارگردانی هادی حجازی‌فر ساخته می‌شود.

مهدی باکری متولد سال ۱۳۳۳ در خانواده‌ای مذهبی در میاندوآب به دنیا آمد. در سنین کودکی مادرش را از دست داد. وی پس از اخذ مدرک دیپلم متوسطه، وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته مهندسی مکانیک به تحصیل ادامه داد. در این دوران فعالیت سیاسی خود را در تشکل‌های دانشجویی آغاز کرد که این تشکل‌ها نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشته است، همان زمان توسط ساواک شناسایی شد، بارها بازجویی شد و تحت نظر آزاد شد.

پیکر پاکی که به اروندرود پیوست

با وقوع انقلاب مهدی باکری نقش فعالی در سازماندهی بخشی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. وی دوره کوتاهی نیز دادستان دادگاه انقلاب ارومیه بود. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. باکری اندکی پس از شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و یک روز پس از آن، عازم جبهه‌های جنوب شد. در عملیات فتح‌المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف حضور داشت که در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود مجدد به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون «بیت‌المقدس»، «رمضان»، «مسلم بن عقیل»، «والفجر مقدماتی»، «والفجر ۱ تا ۴» و «خیبر» در سمت‌های فرماندهی مختلف شرکت کرد.

در عملیات «خیبر» به او خبر دادند که برادرش حمید باکری در صحنه نبرد شهید شده‌ و می‌خواهند برای آوردن پیکرش گروهی را اعزام کنند اما وی ممانعت می‌کند و از پشت بی‌سیم این جمله را به زبان می‌آورد: «همه آن‌ها برادران من هستند، اگر توانستید همه را برگردانید حمید را هم بیاورید.» در حین انجام عملیات بدر و در حالیکه نیروهای عراقی با محاصره کامل لشکر سربازان تحت امر مهدی باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی‌مانده بودند، احمد کاظمی و محمود دولتی با بی‌سیم از وی می‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله ۷۰۰ متر و رسیدن به فضای میان خط اول و خط دوم حمله، جان خود را نجات دهد اما او تا آخرین لحظه همراه سربازانش بود تا آنکه بر اثر اصابت تیر مستقیم نیروهای عراقی، به شهادت رسید. گروهی برای بازگرداندن پیکر وی اقدام کردند اما قایق آن‌ها هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی نیروهای عراقی قرار گرفت و در اروندرود غرق شد. پیکر وی و سایر سربازانش، هیچ‌گاه پیدا نشد.

از احمد متوسلیان تا مهدی باکری

هادی حجازی‌فر متولد سال ۱۳۵۵ در خوی آذربایجان غربی، بازیگر سینما و کارگردان تئاتر سینما است. از سال ۱۳۷۰ در سن ۱۵ سالگی فعالیت هنری خود را با تئاتر دانش‌آموزی شروع کرد و با نمایش «فریاد تا نهایت» در جشنواره کشور انتخاب شد. وی در فیلم‌هایی همچون «لاتاری»، «دارکوب»، «ماجرای نیمروز»، «به وقت شام»، «دوزیست»، «آتابای» و غیره حضور داشته و با بازی در فیلم «ایستاده در غبار» در نقش احمد متوسلیان به چهره مطرح سینما تبدیل شد. این فیلم سینمایی آغاز روند موفقیت هادی حجازی‌فر بود و با آن در هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کرد.

حجازی‌فر علاوه بر بازیگری، به حرفه‌ کارگردانی نیز مشغول است. وی در حال حاضر مشغول ساخت مینی سریالی هفت قسمتی از شهید باکری با نام «عاشورا» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است، این سریال از سال گذشته جلوی دوربین رفته و برای پخش در جدول پخش صدا و سیما آماده می‌شود. براساس آخرین اخبار این سریال از اسفندماه سال جاری روی آنتن می‌رود اما نکته جالب آنجا است که این اثر پیش از آن در نسخه‌ای سینمایی راهی جشنواره فیلم فجر خواهد شد. در حال حاضر تصویربرداری بخش عمده این سریال به اتمام رسیده و گروه ساخت این سریال در اطراف تهران مشغول فیلمبرداری هستند.

هادی حجازی‌فر علاوه بر کارگردانی و نویسندگی این اثر نقش شهید «مهدی باکری» را هم بازی می‌کند. این سریال زندگی و شهادت «مهدی و حمید باکری» را محور داستان خود قرار داده و همچنین به رشادت‌های لشکر ۳۱ عاشورا در عملیات‌های «خیبر» و «بدر» می‌پردازد.

هنوز خبری رسمی از ترکیب بازیگران اصلی این سریال منتشر نشده است. از عوامل این سریال می‌توان به شهرام خلج مدیر چهره‌پردازی، مهدی جعفری فیلمبردار و روح‌الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» مجید مجیدی که در این سریال نقش نوجوانی شهید خسرو ملازاده را ایفا می‌کند، اشاره کرد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار