رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April

حمید نیلی با بیان آنکه برگزاری دومین جایزه سرو در اواخر بهمن ماه ۱۴۰۰ آخرین حضور وی در قامت مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود گفت: برنامه‌های آتی انجمن و از جمله دوره هجدهم جشنواره تئاتر مقاومت توسط تیم جدید برنامه‌ریزی خواهد شد. حمید نیلی مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس […]

حمید نیلی با بیان آنکه برگزاری دومین جایزه سرو در اواخر بهمن ماه ۱۴۰۰ آخرین حضور وی در قامت مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود گفت: برنامه‌های آتی انجمن و از جمله دوره هجدهم جشنواره تئاتر مقاومت توسط تیم جدید برنامه‌ریزی خواهد شد.

حمید نیلی مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به نامه‌ای که پیش از این به سیدمحمد یاشار نادری رییس بنیاد روایت فتح مبنی بر اعلام پایان همکاری‌اش به عنوان مدیرعامل انجمن ارائه داده بود گفت: در آن نامه اطلاع داده‌ام که تا پایان برگزاری مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه سرو که اواخر بهمن ماه برگزار می‌شود در خدمت انجمن خواهم بود.

وی درباره برنامه‌های آتی انجمن در سال آینده و برگزاری هجدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: انشاالله برنامه‌های آتی انجمن و از جمله دوره هجدهم جشنواره مقاومت توسط تیم جدید برنامه‌ریزی خواهد شد.

جشنواره سردار آسمانی؛ واکنش متعهدانه اهالی تئاتر به شهادت سردار دل‌ها

تردیدی در این مساله وجود ندارد که بعد از انتشار خبر ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهادت سردار دل‌ها؛ نخستین رویداد و رخداد هنری در قالب ملی در پاسداشت و تکریم مقام شریف، جایگاه رفیع و اقدامات جریان‌ساز محور مقاومت صورت گرفت با قافله سالاری هنرمندان تئاتر به وقوع پیوست.

رخدادی که با ابتکار انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مدیریت حمید نیلی بر این انجمن با نام جشنواره تئاتر سردار آسمانی با همت و همراهی هنرمندان تئاتر خیابانی در فاصله‌ای بسیار کوتاه و هم‌زمان با اربعین شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در کشور صورت گرفت.

اتفاق و رویدادی که چنان بسامد عظیم و جریان‌سازی در حوزه هنرهای نمایشی کشورمان با خود به همراه داشت که در اولین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی شاهد برگزاری دومین دوره و در دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها شاهد برگزاری سومین رخداد جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی بودیم. جشنواره‌ای که با استقبال، همراهی و هم‌دلی هنرمندان متعهد تئاتر تمامی استان‌های کشور استمرار یافت. بی‌هیچ تردیدی قله‌نشین کارنامه فعالیت حمید نیلی به‌عنوان سکان‌دار انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پایه‌گذاری و بنای جشنواره تئاتر سردار آسمانی بود.

جشنواره‌ای که گام اجرایی و محتوای آثار تولید شده خود را در عرصه‌های تئاتر خیابانی، نمایشنامه‌نویسی و رادیو تئاتر نه‌تنها بر شخصیت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی قرارداد که تلاش کرد تا نگاهی فراتر از شخصیت نظامی و حماسی سردار دل‌ها در بطن خود به به مخاطبان ارائه دهد.

آثاری که علاوه بر زندگی، منش، رفتار و شخصیت سردار دل‌ها در زندگی شخصی او تا مجاهدت، ایثار، فرماندهی و ایستادگی‌اش در زندگی نظامی و صحنه‌های نبرد حاج قاسم سلیمانی و همزمانش با گروهک تروریستی و تکفیری داعش را در صحنه هنرهای نمایشی کشور جاری شدند.

اتفاقی که اگر حضور میهمان ناخوانده این دو سال اخیر (ویروس کرونا) استمرار نداشت، شاهد برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر آسمانی در قامت رویدادی بین‌المللی بودیم.

شکوفایی جشنواره سردار آسمانی در آینده

نیلی در ادامه این گفت‌وگو با ایرنا جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی را محلی برای بروز استعدادهای نهفته جامعه تئاتری کشور دانست.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بیان آنکه این جشنواره راه خود را در مسیر درستی پیدا کرده است و میان اهالی تئاتر کشور نیز رسمیت و شانیت خود را یافته است افزود: زمانی که پیش از اربعین سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی طرحی به ذهنم خطور کرد که باید برای سردار در حوزه تئاتر اقدامی فراگیر انجام دهیم، فکرش را هم نمی‌کردم که جشنواره سردار آسمانی تا این حد مورد استقبال قرار گیرد و در کمترین بازه زمانی جایگاه خود را تثبیت کند.

وی ادامه داد: اما وقتی شور و شوق خانواده شریف تئاتر کشور را از نزدیک مشاهده کردیم به اهمیت این مساله پی بردیم که باید طرحی نو در انداخته و با قدرت و قوت بیشتری، برگزاری ادوار بعدی را ساماندهی و برنامه ریزی کنیم.

راه‌اندزای دبیرخانه جشنواره اقدامی بزرگ بود

دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: برگزاری سه دوره جشنواره تئاتر سردار آُسمانی و همچنین افتتاح دبیرخانه دائمی این رویداد، اتفاق مبارکی بود که با حمایت و مساعدت بنیاد فرهنگی روایت فتح به سر منزل مقصود رسید.

وی ابراز امیدواری کرد پس از این نیز تمامی دست‌اندکاران اجرایی و هنرمندان تئاتر کشور تمام قد حامی برگزاری منظم و مرتب این جشنواره که متبرک به نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی(رضوان‌الله تعالی‌علیه) است، باشند و با تشکیل شورای سیاستگذاری و تدوین آئین‌نامه اجرایی جشنواره و تعیین دبیر این روند رو به رشد را تسریع بخشند.

امیدوارم این جشنواره نوپا که به مثابه نهالی اقدس و جوان است در سال‌های آتی بیش از این سه دوره بدرخشد و صمیمانه از کلیه افراد حقیقی و حقوقی که قلبا همراه و همپای جشنواره بودند کمال تشکر و امتنان را دارم.

کارنامه حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در یک نگاه

۲۰ آذر ماه ۱۳۹۸ خبر سکان‌داری مدیرعاملی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دستان حمید نیلی بر سرخط اخبار حوزه هنرهای نمایشی نشست و انتشار این خبر در حالی بود که حمید نیلی در قامت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به خدمت بود و مدتی پیش‌از این تاریخ درباره ترک این سمت با رسانه‌ها سخن گفته بود.

به فاصله کوتاهی از انتصاب انتصاب حمید نیلی به‌عنوان مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ تیتر تمامی اخبار ایران و جهان به ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به دست نیروهای امریکایی اختصاص یافت و نه تنها فضای رسانه‌ای را مبهوت خود کرد که جامعه جهانی را در شوک غریبی فرو برد.

همین مسئله بزنگاهی شد تا مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با هدف ادای دین هنرمندان به سرداری که ایستادگی، صلابت، مقاومت و آزادگی کشورمان با نام در ایران و جهان معنا می‌شد، جشنواره‌ای را بنیان گزاری کند که ماحصل آن تفکر، نخستین جشنواره تئاتر سردار آسمانی بود.

رویدادی که با لبیک جامعه هنرمندان تئاتر کشور به‌عنوان اولین رویداد فرهنگی و هنری در قامت ملی هم‌زمان با اربعین شهادت سردار دل‌ها به میزبانی تهران برگزار شد.

ریاست و دبیری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت دیگر اقدام دوران مدیریت حمیدی نیلی در قامت مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بود. رویدادی که در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر دانشجویی و سمینار پژوهشی در سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

فصل دیگر اقدامات اجرایی حمید نیلی احیای چاپ ماهنامه نقش صحنه در حوزه هنرهای نمایشی با محور تئاتر مقاومت بود.

قدردانی از تلاش هنرمندان تئاتر در عرصه دفاع مقدس و تئاتر مقاومت، بهانه‌ای دیگر بود برای راه‌اندازی جایزه‌ای با محوریت پاسداشت و تکریم هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به نام جایزه سرو که نخستین دوره آن نیز در دوره مدیریت حمید نیلی در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

استقبال از تکریم و تجلیل هنرمندانی که برای پاسداشت و حفظ ارزش‌های حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس و در ادامه محور مقاومت و شهدای حرم صحنه‌های تئاتر را منقوش به هنر هنرمندانه‌شان کردند حکم به برگزاری دومین دوره جایزه سرو در سال ۱۴۰۰ داد و تحت مدیریت نیلی داد.

رویداد راویان حماسه به بهانه چهلمین سال آغاز حماسه جنگ تحمیلی، دیگر رخدادی بود که با نظر و مدیریت حمید نیلی در قالب همکاری هنرمندان تئاتر و رسانه رادیو در قالب رویدادی با محوریت تولید آثار رادیوتئاتر با محوریت دفاع مقدس در سال ۱۳۰۰ برگزار شد.

برگزاری دومین (۱۳۹۹) و سومین (۱۴۰۰) دوره جشنواره تئاتر سردار آسمانی هم‌زمان با اولین و دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی دیگر رویدادهای جشنواره محور بود که طی دو سال مدیرعاملی حمید نیلی در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شدند و به سرانجام رسیدند.

درنهایت آخرین برگ از دفتر فعالیت‌های حمید نیلی در قامت مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزاری دومین جایزه سرو با هدف پاسداشت و تکریم هنرمندان تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و محور مقاومت خواهد بود که در بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد و شد و طبق گفته‌های نیلی دوران مدیریت وی در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با برگزاری این رویداد به پایان خواهد رسید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار