رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مجموعه «ترنج» تولید جدید شبکه مستند سیما با روایتی از سنت‌های غذایی در مناطق مختلف ایران از پنجشنبه ۳۰ دی ساعت۲۲ روی آنتن می‌رود. به نقل از شبکه مستند، تهیه کننده ترنج درباره این مجموعه مستند گفت: ترنج مجموعه‌ای ۱۲ قسمتی با موضوع فرهنگ و تاریخ خوراک در ایران است. در هر قسمت از این مجموعه سراغ یکی […]

مجموعه «ترنج» تولید جدید شبکه مستند سیما با روایتی از سنت‌های غذایی در مناطق مختلف ایران از پنجشنبه ۳۰ دی ساعت۲۲ روی آنتن می‌رود.

به نقل از شبکه مستند، تهیه کننده ترنج درباره این مجموعه مستند گفت: ترنج مجموعه‌ای ۱۲ قسمتی با موضوع فرهنگ و تاریخ خوراک در ایران است. در هر قسمت از این مجموعه سراغ یکی از موضوعات اصلی در حوزه خوراک می‌رویم و به انواع سنت‌های غذایی در کشورمان می‌پردازیم.

محمد شکیبانیا افزود: مثلا در یکی از قسمت‌ها سراغ گندم و نان که قوت غالب مردم کشورمان است می‌رویم و سنت‌های مختلف در تهیه آرد و نان در نقاط مختلف کشور را به تصویر می‌کشیم. هم‌چنین در قسمت دیگری درباره خرما که یکی از درخت‌های مهم در بخش‌های جنوبی کشورمان است صحبت می‌کنیم و آداب و رسوم مردم که از این درخت نشأت گرفته است را نمایش می‌دهیم. تنوع غذاهای دریایی در شمال و جنوب ایران، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها، شامل انواع شربت‌ها و چای‌ از دیگر موضوعاتی است که در این مجموعه به آنها پرداخته شده است.

وی گفت: در یکی از قسمت‌ها به غذاهای فرنگی پرداختیم اما از جنبه ایرانیان به آنها ورود کرده‌ایم. در حقیقت نقش آن غذا در فرهنگ ایرانیان را مورد بررسی قرار دادیم.

تهیه ‌کننده مستند ترنج با اشاره به اهمیت تولید این مستندها گفت: سنت‌های غذایی و خوراکی هر کشور یکی از بخش‌های مهم از فرهنگ آنجا محسوب می‌شود که با سیر تمدنی آن کشور آمیخته است.

شکیبانیا درباره روند تولید این مجموعه گفت: این مجموعه از نظر تولیدی بسیار مفصل بود و به ویژه زمانی که همه‌گیری کرونا به وجود آمد، کارمان سخت‌تر نیز شد و نتوانستیم برخی قسمت‌های برنامه را تکمیل کنیم. در تولید ترنج هم تحقیقات کتابخانه‌ای داشتیم، هم میدانی. برای مثال سراغ کتاب‌های دستور پخت قدیمی که عمدتا از زمان قاجاریه به جای مانده است، رفتیم. هم‌چنین گروه ما به بخش‌های مختلفی از کشورمان سفر کرده و سنت‌های غذایی در این مناطق را مورد بررسی قرار داده است.

عوامل تولید ترنج شامل سام کلانتری، راوی، نویسنده و سرپرست پژوهش: نیوشا طبیبی، گروه پژوهش: ایمان پاکنهاد، نرگس جودکی، پریسا صهبا و نسرین جودکی، فیلمبردار: سیاوش مزروعی، تدوین: اوژن سیداشرفی، مدیر تولید: محسن مرادی، صدابردار: حمید غیاثی و آهنگساز: علی بوستان است.
مجموعه ترنج پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۰ و یکشنبه ها ساعت ۲۰ خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار