رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

کامران جاهدی کارگردان مستند «تفنگ برادرم» از اهمیت وجود قهرمان در سینمای مستند و داستانی سخن گفت. کامران جاهدی کارگردان فیلم مستند «تفنگ بردارم» که در بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر رقابت می کند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره موضوع این مستند عنوان کرد: فیلم مستند «تفنگ برادرم» درباره زندگی نصرت […]

کامران جاهدی کارگردان مستند «تفنگ برادرم» از اهمیت وجود قهرمان در سینمای مستند و داستانی سخن گفت.

کامران جاهدی کارگردان فیلم مستند «تفنگ بردارم» که در بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر رقابت می کند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره موضوع این مستند عنوان کرد: فیلم مستند «تفنگ برادرم» درباره زندگی نصرت خدایاری معروف به خواهر نصرت بسیطی یکی از قهرمان های زن دوران هشت سال دفاع مقدس در منطقه گیلانغرب است.

تدوینگر سریال «ستاره حیات» افزود: ساخت مستند «تفنگ برادرم» برای ارج نهادن به قهرمانان بی‌ادعای میهن است که از جان و جوانی خود گذشتند تا ایران و ایرانی در آرامش باشند اما متاسفانه پس از پایان جنگ از جانب برخی مسئولان وقت مورد بی‌مهری قرار گرفتند.

او درباره این شخصیت اظهار کرد: یک دیالوگ در مستند از زبان همکار نصرت بسیطی درباره او گفته می شود «او یک خانم بود. هر خانمی که خانم نیست».

چرا نسل جدید از افرادی مثل نصرت بسیطی الگو نگیرد؟!

تدوینگر مستند «A۱۵۷ » مطرح کرد: تمام زنان ایرانی باید با شناخت شخصیت هایی مثل نصرت بسیطی احساس غرور مضاعف کنند که ما چنین زنانی را در تاریخ معاصر داریم. جای معرفی چنین الگوهایی به نسل جدید خیلی خالی است به ویژه در زمانی که اینفلوئنسرها با خوراک فرهنگی مسموم نسل جوان ایرانی را احاطه کرده‌اند. سوال من این است که چرا نسل جدید از قهرمانی مثل خواهر بسیطی الگو نگیرد؟!

جاهدی درباره ایده تولید این اثر مطرح کرد: تجربیات زیسته هر فیلمسازی درآثارش موثر است و من در اوج جنگ متولد شدم و نخستین خاطراتی که در ذهنم ثبت شده یکسرش به جنگ تحمیلی برمی گردد. به دلیل جوی که در جامعه به ویژه در استان های مرزی حاکم بود مردم بیشتر جنگ را لمس کردند و این بک‌گراند ذهنی همیشه در من بود. همچنین چندین سناریو و ایده داستانی داشتم که امکان تولیدشان فراهم نشد و زمانی که دفاع دختران کوبانی از شهرشان در برابر داعش خبرساز شده بود برای من جالب شد که بدانم آیا در طول هشت سال جنگ تحمیلی چنین زنانی داشته‌ایم؟

از هر مسیری که رفتم به نصرت بسیطی رسیدم

این فیلمساز اظهار کرد: پژوهش های زیادی برای شناخت زنانی که در جنگ ایران و عراق حاضر بودند انجام دادم و از هر مسیری که می رفتم به نصرت بسیطی می رسیدم البته در قیاس با قهرمانان کوبانی خواهر بسیطی افسانه‌‌ است.

کارگردان مستند «تفنگ بردارم» روند تولید این اثر را این چنین عنوان کرد: حدود ۲ سال به طور کامل برای مراحل تولید و پس از تولید درگیر بودم و البته از سه سال پیش از مراحل تولید به صورت مقطعی پژوهش روی این سوژه را آغاز کرده بودم.

جشنواره فیلم فجر پنجره گسترده تری برای ارایه آثار است

تدوینگر فیلم «غریبان» درباره پیش بینی استقبال مخاطبان از این مستند بیان کرد: با وجود اکران این مستند در پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» می توانم بگویم تاکنون مخاطبی نبوده است که فیلم را ببیند و دوست نداشته باشد یا خسته شده باشد. من به عنوان تدوینگر بیست سال است که با مخاطب سروکار دارم و آنها را می شناسم ولی به هر شکل جشنواره فیلم فجر پنجره گسترده تری برای ارایه آثار است و طیف مخاطب وسیع تری را در برمی‌گیرد و امیدوارم مخاطبان حاضر در جشنواره هم کار را بپسندند.

تدوینگر فیلم «پیرمرد و خواننده» اظهار کرد: به شدت به وجود قهرمان در آثارم علاقمندم و فکر می کنم مردم هم از تماشای فیلم های قهرمان محور لذت می برند.

در سینمای مستند وفاداری به حقیقت اصل مهمی است

این تدوینگر و فیلمساز مطرح کرد: وفاداری به حقیقت برای من از هر موردی در ساخت فیلم مهم تر است و تاجایی که امکانات سینمای مستند به من اجازه می‌داد، سعی کردم در ساخت مستند «تفنگ برادرم» حس غرور را به مخاطب منتقل کنم.

کامران جاهدی در پایان درباره فعالیت جدید خود در حوزه ساخت فیلم گفت: فیلمنامه سینمایی خود را براساس این سوژه نوشته ام و به دنبال بودجه برای ساخت آن هستم و مطمئن هستم که این اثر از نظر گیشه و جشنواره ها اثر مهمی خواهد شد.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار