رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

کارگردان و تهیه کننده برنامه «نردبان» شبکه مستند درباره اهداف و رویکرد این برنامه و مواجهه آن با جشنواره‌های سینمایی صحبت کرد. اصغر احمدپور سردبیر، کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان برنامه‏ «نردبان» شبکه مستند سیما که به طور تخصصی به سینمای مستند می‌پردازد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره اهداف این برنامه […]

کارگردان و تهیه کننده برنامه «نردبان» شبکه مستند درباره اهداف و رویکرد این برنامه و مواجهه آن با جشنواره‌های سینمایی صحبت کرد.

اصغر احمدپور سردبیر، کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان برنامه‏ «نردبان» شبکه مستند سیما که به طور تخصصی به سینمای مستند می‌پردازد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره اهداف این برنامه توضیح داد: هدف برنامه «نردبان» کمک به فضای محتوایی سینمای مستند است، ولی اینکه چقدر توانسته‌ایم به هدف نزدیک شویم به نظر مخاطبان برنامه برمی‌گردد.

وی افزود: برنامه «نردبان» نزدیک به یک سال و نیم است درگیر تغییرات اساسی در فرم و محتوا شده و سعی شده است که برنامه از سطح تولید محتوا برای مخاطب آماتور به سمت مخاطب حرفه‌ای حرکت کند، البته هر سال بازنگری به نسبت رویکردها از سمت مدیران شبکه صورت می‌گیرد تا برنامه به بهترین شکل به سمت هدف خود حرکت کند و این تغییر و تحول‌ها با نظر و توصیه برخی از استادان و اهالی مستند انجام می‌شود. افزون بر این‌ها، بازخوردهایی که به دست ما می‌رسد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

احمدپور درباره نظراتی که درباره برنامه ارائه می‌شود، بیان کرد: به عنوان مثال برخی از کارشناسان اعتقاد دارند پرداختن به آثار خارجی و معرفی فیلم‌های غیر ایرانی می‌تواند جایگاه بیشتری در برنامه داشته باشد. زمان گفتگوها هم محل بحث است، عده‌ای معتقد هستند که گفتگوهای برنامه طولانی است و برخی هم اعتقاد دارند که گفتگوها اگر کوتاه‌تر باشد، تاثیر بیشتر بر ارائه محتوا به مخاطب دارد اما عده‌ای نیز بر این نظر هستند که گفت‌وگوهای کمی طولانی‌تر، باعث تعمیق کلام و محتوا می‌شود.

این سردبیر ادامه داد: نظرها نسبت به برنامه «نردبان» گاهی آنقدر متناقص و پیچیده است که اشتراک گرفتن بین آنها بسیار دشوار است ولی ما سعی می کنیم شنونده‌ خوبی باشیم و تحلیل کنیم و بهترین تصمیم‌ها را بر اساس ماموریت برنامه بگیریم. البته همین مساله به پویایی ما منجر می‌شود و سعی می‌کنیم دقیق‌تر شویم.

کارگردان «نردبان» درباره ظرفیت‌های پرداختن به مستند پرداخت و مطرح کرد: گفتگو پیرامون فضای سینمای مستند آنقدر کم است که کمترین محتواها در این حوزه خیلی به چشم می آید. من خیلی ناراحت هستم که این فضا به این میزان ضعیف است در صورتی که پتانسیل بسیاری وجود دارد. البته من به عنوان سردبیر این برنامه خوشحال هستم که فضایی برای گفتگو درباره سینمای مستند ایجاد شده است.

تهیه کننده برنامه «نردبان» درباره نوع پرداخت به جشنواره‌های سینمایی در برنامه گفت: برنامه «نردبان» سعی دارد جشنواره‌‌ای پیش نرود و عموما برنامه مناسبت‌گریز است، البته این به این معنا نیست که مناسبت‌ها برای ما اهمیت ندارد بلکه به این معناست که سعی می‌کنیم در مسیری که طراحی کرده‌ایم پیش برویم و اگر مناسبتی همسو با سیر برنامه بود، به آن می‌پردازیم.

وی ادامه داد: برنامه «نردبان» به جشنواره «سینما حقیقت» اساسی می‌پردازد چون این جشنواره مهم ترین جشنواره سینمایی از منظر سینمای مستند است و از نظر من بهترین جشنواره ایران است. به مناسبت جشنواره «سینما حقیقت» امسال ویژه برنامه اینترنتی تولید کردیم و براساس ظرفیت‌های جشنواره، محورهایی را انتخاب کردیم و کار کردیم. قصه‌های ساختگی و ساخت و ساز در سینمای مستند و دروغ، زنان و رویکرد قابل احترام آن‌ها، محیط زیست و نگاه‌های مختلف به آن، و غیره از جمله‌ی این محورها بودند. البته برنامه‌ای نیز در مورد بخش آوینی جشنواره کار کردیم. بررسی مسائل اجتماعی و دو فیلمی که در جشنواره به یک سوژه پرداخته بودند جزو برنامه‌های ما بود. البته تکه‌هایی از این بخش‌ها، از آنتن تلویزیون نیز پخش شده‌اند.

این فعال حوزه سینمای مستند درباره جشنواره «سینما حقیقت» تصریح کرد: نقطه قوت جشنواره «سینما حقیقت» فارغ از جشنواره و رقابتی بودن آن، ارتباط مستقیم با مخاطبان و دریافت بازخوردها است. به دلیل شرایط کرونا دو سال گذشته جشنواره نتوانست این ارتباط را به خوبی برقرار کند و تعامل با مخاطب آن طور که باید صورت نگرفت و زمانی که مخاطبان حضور نداشته باشد، گفتگو پیرامون سینمای مستند به صورت کامل شکل نمی‌گیرد.

سینمای مستند، وضعیت بهتری نسبت به سینمای داستانی دارد

سردبیر «نردبان» درباره­ رویکرد جشنواره فیلم فجر به سینمای مستند تاکید کرد: عموما اشتراک‌هایی در بین آثار راه یافته به جشنواره «سینما حقیقت» و جشنواره فیلم فجر وجود دارد، به همین دلیل که فیلم‌های مستند در جشنواره «سینما حقیقت» اکران شده اند، ضرورتی ندارد که به آن‌ها در جشنواره فیلم فجر با فاصله زمانی کوتاه، به طور مفصل بپردازیم. نکته‌ دیگری هم که وجود دارد، اگر بخواهم صادقانه بگویم جشنواره فیلم فجر احترام زیادی برای فیلم مستند قائل نیست، یعنی بی‌احترامی به نسبت این سینما از سمت مسئولان جشنواره فجر در دوره‌های مختلف کم صورت نگرفته است. البته این به معنای غفلت کامل از آثار راه پیدا کرده به بخش مستند نیست و سعی می‌کنیم مروری بر آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و نباید نظرات شخصی در آن لحاظ شود. اینکه یک سال فیلم‌های مستند در جشنواره حضور دارند و یک سال نیستند، یک سال نمایش دارند و یک سال ندارند، یک سال سیمرغ می‌دهند و یک سال تندیس، پسندیده نیست. تکلیف جشنواره فیلم فجر با بخش سینمای مستند باید مشخص شود، من به عنوان کسی که عاشق سینما هستم و در این حوزه فعالیت می‌کنم، معتقدم که سینمای مستند به نسبت به سینمای داستانی وضعیت بهتری دارد.

احمدپور در پایان گفت: از روز اولی که مسئولیت ساخت برنامه «نردبان» به ما سپرده شد تلاش کردیم که یک سری از مشکلات سینمای مستند را با گفتگوهای تخصصی طرح و بحث کنیم. ایمان داریم مستند آغاز و بهانه‌ای برای گفتگو است و از این دریچه همیشه به سینمای مستند توجه کرده‌ایم. همچنین قصد داریم به نقاط مختلف ایران برویم و مستندسازان مختلف ایران را که ساکن تهران نیستند معرفی کنیم و از این طریق به مسائل و دغدغه‌های مستندسازان  شهرستان‌ها شناخت پیدا کنیم.

«نردبان» مجموعه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا، سردبیری و کارگردانی اصغر احمدپور، و تهیه‌کنندگی مشترک فاطمه بوربور و اصغر احمدپور جمعه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار