رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April

عروسک محبوب برنامه «احوالپرسی» کسی نیست جز سلیم خاطرخواه، عروسکی با صداپیشگی پیمان قریب‌پناه… به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ سلیم خاطرخواه شخصیت عروسکی است که در برنامه «احوالپرسی» درخشید. این عروسک گاهی سؤالاتی را از مهمانان می‌پرسید که کاملاً به جا و حساب شده بود و با ترانه‌ها و […]

عروسک محبوب برنامه «احوالپرسی» کسی نیست جز سلیم خاطرخواه، عروسکی با صداپیشگی پیمان قریب‌پناه…

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ سلیم خاطرخواه شخصیت عروسکی است که در برنامه «احوالپرسی» درخشید. این عروسک گاهی سؤالاتی را از مهمانان می‌پرسید که کاملاً به جا و حساب شده بود و با ترانه‌ها و خاطرات و اطلاعاتی که درخصوص مهمان برنامه تعریف می‌کرد، نشان می‌داد در تمام زمینه‌ها و حتی مهمان حاضر در برنامه، اطلاعات خوبی جمع‌آوری کرده؛ تا جایی که گاهی مهمانان برنامه از سؤالات وی متعجب می‌شدند. صداپیشگی این عروسک به عهده پیمان قریب‌پناه بود و سرپرست عروسک‌گردانان علی افشاری که با همکاری فهیمه نیکخواه، سمیه محمدی و فرزاد رستگاری عهده‌دار جان بخشیدن به این عروسک بودند. طراح این عروسک، ندا غفاری (مجری برنامه) و سازنده آن، محمد اعلمی، بود.

به بهانه پخش این برنامه در طول سال، ایام شعبانیه و ایام نوروز، بر آن شدیم تا گفتگویی با صداپیشه این عروسک انجام دهیم.

آقای قریب‌پناه، در ابتدا خودتان را معرفی کنید و اینکه شخصیت «سلیم خاطرخواه» چطور شکل گرفت؟

من پیمان قریب‌پناه متولد ۱۳۶۰ تهران، دارای مدرک کارگردانی نمایش در مقطع کارشناسی هستم و ۱۹ سال است که در صدا و سیما فعالیت می‌کنم. در مورد شخصیت عروسک سلیم‌ خاطرخواه، پس از صحبتی با تهیه‌کننده برنامه سیدجواد سیدمحسنی و سرپرست عروسک‌گردانان علی افشاری، قرار شد شخصیتی خلق شود که شغل او راننده است و به خاطر شغلش با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف هم آشنایی دارد، راننده‌ای که هفتاد بار به خواستگاری رفته ولی موفق نشده نظر دختر مورد علاقه‌اش را جلب کند اما در مجموع شخصیت این عروسک، در طول کار بیشتر شکل گرفت تا به جایی رسید که دیدید.

اسم سلیم خاطرخواه را چه کسی انتخاب کرد و اصالتش به کجا برمی‌گردد؟

اسم این عروسک به پیشنهاد تهیه‌کننده برنامه (سیدجواد سیدمحسنی) و سردبیر برنامه (سارا کنعانی) انتخاب شد. سلیم خاطرخواه، اهل تهران است ولی چون شغلش رانندگی است به همه شهرها سفر کرده و همین سفر کردن، باعث شده هم با لهجه‌ها و گویش‌ها آشنا شود و هم ترانه معروف شهرهای کشورمان را یاد بگیرد و در زمان حضور مهمانان در برنامه، متناسب با فضای برنامه و مهمان دعوت شده، ترانه محلی بخواند.

شما به عنوان صداپیشه در چه کارهای دیگری حضور داشتید؟

من در طی نوزده سالی که در صدا و سیما مشغول به کار هستم، علاوه بر صداپیشگی عروسک‌ها، گوینده رادیو هم بوده و هستم. اگر بخواهم به کارهای جدیدی که انجام دادم، اشاره کنم می‌توانم به برنامه «شوخی شوخی» اشاره کنم که به جای چند کاراکتر از عروسکهای برنامه صحبت کردم. همچنین در برنامه «برفک» شبکه دو، صداپیشگی عروسکی به نام شربت را به عهده دارم که در ایام شعبان از این شبکه پخش می‌شد و قسمتهای دیگر آن نیز آماده پخش است. همچنین در شبکه جام جم به همراه خانم ملیکا زارعی، برنامه‌ای برای بچه‌ها داریم که بجای عروسک … صحبت می‌کنم و از آبان ماه سال گذشته هم در نقش عروسک سلیم خاطرخواه صحبت می‌کردم. در حال حاضر با شبکه پنج در برنامه «رنگین کمان» همکاری دارم.

در یکی از اجراهای شما در ویژه برنامه شعبانیه، پیامک «دادا من عروسکم» برای تهیه‌کننده ارسال کردید. قضیه ارسال این پیامک چه بود؟

وقتی در برنامه، مهمانی حاضر می‌شود از قبل با او در مورد برخی سؤالات صحبت می‌شود ولی به هرحال در این برنامه من صداپیشه یک عروسک بودم و خیلی از سؤالاتی که مجری یک برنامه می‌توانست از مهمان بپرسد، من نمی‌توانستم. در یکی از برنامه‌ها گفته بودند سؤالاتی از مهمان برنامه بپرسم که نوع سؤال، جنبه مذهبی داشت و اینگونه پرسش و پاسخ از یک عروسک، پذیرفته نیست؛ برای همین وقتی به من گفتند چه سؤالاتی را بپرسم؛ گفتم «دادا من عروسکم!» یعنی بیان چنین سؤالاتی از زبان یک عروسک خارج درست نیست و از حیطه کاری‌ام خارج است.

آیا سلیم خاطرخواه، تکه کلام خاصی داشت؟

سلیم هم همچون بسیاری از مردم، تکه کلام‌های خاص خود را داشت که به عنوان یک عروسکِ مرد وقتی مقابل مجریِ مرد بود، می‌توانست بیان کند. مثلاً وقتی من با آقای روشن‌پژوه در قسمتهایی از برنامه حضور داشتم، به او می‌گفتم: «روشن، خاموشتم» و یا «مثل مرد بگو» و… یا در زمان تعریف کردن خاطراتم همیشه از یک شخصیت ذهنی به نام «علی مُمبینی» نام می‌بردم که رئیس خط رانندگان بود و کلمات قصاری بر زبان می‌راند. مسلماً این نوع عبارات و کلمات در مقابل یک خانم مجری، پسندیده نیست و به همین خاطر سلیم فقط در برابر مسعود روشن‌پژوه برخی تکیه کلام‌ها یا عبارتها را به کار می‌برد هرچند که تعامل خانم غفاری با عروسک خیلی بهتر بود.

شوخی‌هایی که در برنامه انجام می‌دادید یا گفتگوهایی که با مجری یا مهمانان برنامه داشتید، از قبل مشخص شده بودند یا فی‌البداهه بیان می‌کردید؟

خیلی از سؤالاتی که از مهمانان پرسیده می‌شد، فی‌البداهه بود. معمولاً قبل از حضور مهمانان در برنامه، پیشینه‌ای از زندگی شخصی و کاری آنها را به دست می‌آوردم و یا دوستان مشترکمان در اختیارم می‌گذاشتند که در زمان حضور مهمان در برنامه با توجه به شرایط و موقعیت حاضر در برنامه، سؤالات را می‌پرسیدم. مثل سؤالاتی که با بیان تکه کلام “تاکسی دربست پل چوبی” از حمید لولایی پرسیدم و یا “تاکسی دربست خیابان وحدت اسلامی” از فلور نظری و…

آیا بازتابی از عروسک سلیم خاطرخواه به شما منتقل شده و آن بازتاب چگونه بوده است؟

بله، تا جایی که می‌دانم مردم کاراکتر سلیم خاطرخواه را دوست داشتند. مسأله‌ای که باعث کمتر دیده شدن یا تأثیرگذاری چنین عروسک‌هایی مطرح است، دیده نشدن برنامه یا نمایش آن بصورت یک روز در هفته است. از آبان که پخش این برنامه شروع شد، بدلیل پخش یک روز در هفته، عروسک سلیم خیلی شناخته نشد. در ایام شعبان و نوروز که پخش برنامه بصورت روزانه بود، این برنامه و این عروسک بهتر و بیشتر دیده شد، در نتیجه بین مردم مقبولیت پیدا کرد.

طی ۱۹ سال همکاریتان با صدا و سیما، چه خاطره جذابی است که با به یاد آوردنش خوشحال شده و احساس رضایت می‌کنید؟

همانطور که اشاره کردم من بغیر از حرفه صداپیشگی، گوینده رادیو هم هستم ولی کاری که برایم احساس رضایت ایجاد می‌کند، صداپیشگی است و جذاب‌ترین خاطره برای من زمانی است که به عروسکی، جان می‌دهیم و بجای او صحبت می‌کنم و بیشتر از آن، زمانی است که بچه‌ها یا مردم عروسک را شناخته و آن را قبول می‌کنند و تکیه کلامهای عروسک در بین مردم جا می‌افتد.

آیا صداپیشگی عروسک و عروسک‌گردانی آن با هم در ارتباطند؟ و چرا عروسک گردانان سلیم خواه چهار نفر معرفی شده‌اند؟

صد در صد صداپیشگی و عروسک‌گردانی در کنار هم، اگر به درستی انجام شود، باعث مقبولیت کار می‌شود. سرپرست عروسک‌گردانان، علی افشاری است و مابقی دوستان زمانی که باید در به حرکت درآوردن عروسک با یکدیگر، دو به دو همکاری کنند، تغییر می‌کنند مثلا دو خانم یا دو آقا.

در سال جدید که آغاز قرن جدید هم هست، چه آرزویی برای خودتان و مردم کشورمان دارید؟

بالأخره من هم از همین مردم هستم و آرزویی که برای خودم و همه مردم در سال جدید دارم «سلامتی»، «جیب پر از پول» و «مهربانی» است.

و صحبت پایانی…

وظیفه خود می‌دانم ضمن تشکر از همه عوامل این برنامه، تشکر ویژه‌ای از عروسک‌گردانان و سرپرست آنها علی افشاری داشته باشم. در حقیقت عروسک‌گردانان به عروسک‌ها، جان می‌بخشند و با حرکت بجا و درست عروسک همراه با صداپیشگی مناسب، عروسکی را در اذهان ماندگار می‌کنند. این افراد، بازی‌دهندگان عروسکها هستند ولی هیچ‌وقت دیده نمی‌شوند و جا دارد از همه آنها تشکر کنم.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار