رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

فیروز کریمی سرمربی فوتبال جمعه شب مهمان برنامه رخ به رخ در شبکه دو بود. او در این گفت‌و‌گو ضمن اشاره به مختل شدن حافظه‌اش بعد از کرونا به جفایی که در حق امیر قلعه‌نویی شد  و بزرگترین حسرت دوران ورزشیش یعنی پیش نیامدن فرصتی برای خدمت به تیم استقلال گفت. به گزارش سینماخانه و […]

فیروز کریمی سرمربی فوتبال جمعه شب مهمان برنامه رخ به رخ در شبکه دو بود. او در این گفت‌و‌گو ضمن اشاره به مختل شدن حافظه‌اش بعد از کرونا به جفایی که در حق امیر قلعه‌نویی شد  و بزرگترین حسرت دوران ورزشیش یعنی پیش نیامدن فرصتی برای خدمت به تیم استقلال گفت.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ امیرعلی دانایی در ابتدا و در اتاق گریم برنامه از فیروز کریمی پرسید:در این سال‌های زیادی که مربی‌گری کردید از کی نسبت به  نحوه  لباس پوشیدن‌تان به عنوان سرمربی کنار زمین حساسیت بیشتری پیدا کردید؟
کریمی پاسخ داد: آن اوایل که لباس شخصی نبود و همه گرمکن تیم را می‌پوشیدند خیلی جایی برای بحث نداشت  چون همه یک شکل بودند اما بعد از مدتی با تصمیم فیفا حذف شد. برای اینکه سرمربی‌ها متمایز باشند مقرر شد با لباس شخصی در مسابقات حاضر شوند از آن زمان خیلی‌ها هستند که چشم‌شان دنبال این است که ببینند درست پوشیدی؟ ست پوشیدی؟ استاندارد پوشیدی؟ من هم از زمانی که وارد این مرحله شدم نسبت به پوششم حساس تر شدم.

در ادامه کریمی در پاسخ به دانایی پیرامون نظم ویژه تیم‌هایی که سرمربی‌شان بوده پاسخ داد: بخشی از آن به خاطر نظامی بودن هست مربی‌های ما از آن اول خدابیامرز آقای رنجبر، حشمت مهاجرانی، آقای حسن حبیبی، آقای شاهرخی ، آقای مهدی مناجاتی در راس همه آقای حسین لطفی و خدابیامرز ایرج خان قلیچ‌خانی این ها همیشه به پوشش، رفتار و گفتار فوق‌العاده اهمیت می‌دادند. به خصوص آن طیف نظامی که اگر آقای لطفی و آقای ایرج قلیچ‌خانی را از این جمع دربیاورید بقیه همه نظامی بودند طبیعی است که آن منش نظامی‌شان در رویه ورزشی‌شان هم حاکم بود و خود به خود به ما منتقل شد. من خودم هم  به نظم ظاهری، دیسیپلین داخل زمین، مقررات و تابعیت از مقررات فوق‌العاده اهمیت می‌دادم، حالا برد و باخت داخلش هست ولی شعار ما این بود که اگر بازی را یک دفعه قرار باشد واگذار کنیم اخلاق را واگذار نکنیم.

خوش‌تیپی ناصر خان متمایز بود

این مربی فوتبال در پاسخ به این‌که خوش‌تیپ‌ترین مربی یا سرمربی  از نظر شما چه کسی بوده است؟ گفت: خدابیامرز ناصرخان چون به لباسش خیلی اهمیت می‌داد. خب فیزیک مناسب، چهره مقبول شرایط اجتماعی کاملا متفاوت، یک تیپ خاصی را به ایشان می داد انصافا هم خوش لباس بود.

فیروز کریمی: شعر هم می‌گویم/ حافظه‌ام دچار اختلال شده

سرمربی سابق تیم تراکتور در میز گفت‌و‌گوی رخ به رخ درباره طنز کلامی خود افزود:    من راجع به هیچ سوالی از قبل طراحی ندارم.  اما  طبع بداهه‌گویی دارم، شعر هم می‌گویم. خیلی مواقع که در ذوق باشم یکهو دیدید دو سه بیت شعرِ خوب گفتم.
او در واکنش به سرودن چند بیت فی‌البداهه گفت:    الان به دلیل مشکلی که در کرونا برایم به وجود آمد متاسفانه یک مقدار حافظه‌ام دچار مشکل شده به خصوص حافظه  دو تا پنج سال قبلم ولی خداشاهده با این که دچار اختلال حافظه شدم طلب‌هایم را یادم است.

فیروز کریمی با بیان اینکه ما در دانشگاه  چهره شناسی و چهره نگاری خواندیم گفت: این دروس خیلی جاها به ما در کشف جرائم و شناختن مجرم کمک می کرد. در فوتبال هم بسیار کمک‌کننده است.    الان روانشناس در کنار همه تیم‌ها هست اما کاربردش به اندازه مربی که خودش روانشناس باشد، نیست.
فیروز کریمی افزود: چون بچه ها از مربی و خاصه از سرمربی‌شان حرف‌شنوی دارند به محض اینکه از آن چهارچوب خارج می شوند توجه کمتر می‌شود. بچههای فوتبالیست هم شیطان هستند روانشناس‌ها هم وجنات و سکناتی دارند که برای بچه ها ایجاد شبهه می کند و خیلی زود خودمانی می‌شوند، سر شوخی را باز می‌کنند خیلی زود از آن مبحث درسی خارج می شوند، تاثیرش یک مقدار کمتر است. موقعی که خود مربی آگاه باشد به مسائل روانشناسی در کنار مسائل فنی می‌تواند آن ها را هم توضیح بدهد. من خیلی مواقع دیدم که بچه‌ها مبهوت شده‌اند. یعنی از شرایط جو دارد خارج می شود خب صحبت های مربی قبل و بین دو نیمه فوق‌العاده اهمیت دارد.

این سرمربی در این بخش از برنامه به یک خاطره اشاره کرد و گفت: ما در نیمه‌نهایی با العربی قطر بازی داشتیم. مربی‌شان برزیلی بود داخل زمین رم می دوید و حین آن با بازیکنانش صحبت می‌کرد و بچه‌ها هم  حرکت ریتمیک انجام می‌دادند ولی همه همسو.  ما برای اینکه کم نیاوریم  به بچه ها گفتم  به من نگاه کنید و همراه با آنها با جدیت حرکات را انجام می‌دادم. آن‌ها  بیست دقیقه گرم کردند فقط مربی‌شان آهسته  وسط می‌دوید. من در عرض ده دقیقه خودم غش کردم بعد آمدند گفتند حالا چرا آنقدر جدی انجام می‌دادید گفتم آمدم کم نیاورم از مربی برزیلی.

اصلا فیلم نمی‌بینم

کریمی در پاسخ به اینکه آیا به سینما علاقه مند هستید، گفت:    نه اصلا فیلم هم نمی‌بینم.کارگردان مورد علاقه هم ندارم. به همه‌شان هم احترام می‌گذارم اطمینان هم دارم شغل‌شان بسیار حساس و راه‌گشاست به هر حال دارند معضلات و مشکلات اجتماع را بیان می‌کنند ولی خیلی علاقه ندارم ، شاید دلیلش این است که به نظر من ضعیف بازی می‌کنند خیلی ضعیف بازی می‌کنند.
دانایی گفت: وقتی شما نگاه نمی کنید از کجا می دانید ؟ کریمی پاسخ داد:    من ده سال پیش شاید نیم ساعت دیدم از آن زمان به بعد پنج دقیقه می‌بینی، م آنچه که دلت می‌خواهد نیست، به جز قدیمی ها مثلا آقای کشاورز، آقای نصیریان، انتظامی،  رشیدی ، مرحوم شکیبایی، مشایخی خدا به پرستویی طول عمر بدهد این اسطوره ها خیلی جایشان خالی است حالا ما چون آنها را دیده‌ایم قیاس که می کنیم می‌بینیم نه خیلی جایشان خالی است.

دوست داشتم می‌توانستم به استقلال خدمت کنم

فیروز کریمی درباره بزرگترین حسرت دوران ورزشی‌اش گفت:خیلی دوست داشتم می‌توانستم به استقلال خدمت کنم. استقلال لایق خدمت است شرایط به گونه‌ای نبود که در دو سه تیمی که دلم می‌خواست توفیق داشته باشم. خیلی از تیم ها بود که نگذاشتم پایین بروند. خیلی از تیم ها بود که از پایین آوردم بالا همه این‌ها توفیقات است ولی یکسری از تیم‌ها بود که خیلی دلم می‌خواست در کنارشان توفیق داشتم مثل استقلال و تراکتور و سپاهان ، این‌ها تیم‌های مردمی هستند.

به قلعه‌نویی جفا شد

وی پیرامون  سرمربی های ایرانی در این ۱۵، ۲۰ سال اخیر گفت:من کار آقای قلعه‌نویی را پسندیدم رزومه ای که دارند، تغییراتی که در بازی می دهند، ولی همیشه من جفایی که به‌شان شد را گفتم. حتی به علی دایی، ولی به امیر قلعه‌نویی بیشتر. او در کل دنیا تنها سرمربی‌ای بود که آمد بدون باخت عوضش کردند. خب برای چی آوردینش؟  بزرگترین سرمایه‌سوزی بود که من دیدم ، حتی بعدش آقای دایی، من اصلا نفهمیدم داستان آوردن و بردن این‌ها چه بود. ولی جفا شد به فوتبال ما. در کل من اقای قلعه نویی را با احترام به تمام مربی ها در سطح بسیار بالایی دیدم. اعتقاد دارم کارش بسیار فنی است ان شاالله که خدا بهشان طول عمر بدهد که فوتبال کشورمان از وجودشان بهرمند باشد.

او در ادامه گفت: تیم مورد علاقه من تیم برزیل است همیشه برزیل.
به نظر من دروازه‌بان کل تاریخ یاشین بود یاشین دروازه بان، دفاع وسط پریرا و فرانکو بارزی دفاع راست ، کارلوس آلبرتو هافبک دفاعی ، ماتائوس چپ ، و راست مسی و رونالدو دوتای فوروارد جلو رونالدو برزیل و پله ، پشتش هم مارادونا.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار