رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

سمیه مطلبی کارگردان فیلم مستند «سپندار» در مصاحبه ای با سینماخانه به شرح این فیلم پرداخت و عنوان کرد: فیلم مستند داستانی سپندار به اشتراک افسانه های کهن قله دماوند و شاهنامه فردوسی پرداخته است که به دو بخش مصاحبه ها و تصاویر مستند و بخش نمایشی تقسیم می شود، سپندار در معنای لغوی به […]

سمیه مطلبی کارگردان فیلم مستند «سپندار» در مصاحبه ای با سینماخانه به شرح این فیلم پرداخت و عنوان کرد: فیلم مستند داستانی سپندار به اشتراک افسانه های کهن قله دماوند و شاهنامه فردوسی پرداخته است که به دو بخش مصاحبه ها و تصاویر مستند و بخش نمایشی تقسیم می شود، سپندار در معنای لغوی به معنای نور و گرما است.

وی هدف از ساخت این فیلم مستند را آشنایی بیشتر نوجوانان و جوانان با افسانه ها، آیین و رسوم و برخی جشنهای ایرانی که بخش بزرگی از فرهنگ ایرانی را تشکیل می دهد.

مطلبی در ادامه به مشکلات تولید این فیلم مستند اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات صحبت نکردن برخی از آدم هایی که در روستاها و مناطق نزدیک به قله بودند که از همه جالب تر این بود که اطلاعات خوب و درستی داشتند اما از مصاحبه واهمه داشتند. حتی یکی از آنها درخواست شطرنجی کردن صورت خود را داشت مانند مجرمان. ترسی بی جهت که (اگر از فرهنگ خودت حرف بزنی اتفاقات بدی برات رقم می خورد) در وجودشان بود. بسیاری از خانواده ها هم استقبال بسیار گرمی از ما داشتند و نهایت همکاری را با ما کردند.

همچنین برخی از کارشناسان حوزه اسطوره شناسی و روانکاوی بسیار نامهربان بودند دقیقاً آنهایی که در مصاحبه های خود دم از فراموشی اسطوره ها دارند و خواهان فعالیت در این حوزه هستند آنهایی که نامشان و تصویرشان در دسته دلسوزان فرهنگ این آب و خاک است و در آکادمی های اسطوره شناسی خود ناله وامصیبتا سر می دهند که  بداد برسید و غیره، ولی در عوض اساتید و کارشناسانی که کمتر بر سر و سینه می کوبند و سطح سواد بالاتری داشتند صمیمانه با ما همکاری کردند که از آنها سپاسگزارم. در هرصورت به دلیل موضوعیت مستند توقعات از سطوح خاص و پیشرو در این زمینه  بالاتر بود.

سمیه مطلبی در حوزه نمایشی، رادیویی و کارگردانی تئاتر و فیلم های کوتاه فعال بوده و تاکنون آثار بسیاری را در این زمینه ها در کارنامه هنری خود دارد و دبیر کانون اندیشه هنر (هنرهای نمایشی) در فرهنگسرای اندیشه است که تدوین برنامه های آموزشی و اجراهای هنری در کانون اندیشه  و به احتمال بسیار زیاد  اجرای تاتری در قالب کمدی سیاه خواهد بود.

عواملی که در فیلم مستند داستانی «سپندار» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده و کارگردان: سمیه مطلبی، تهیه کننده: نیما قلیزادگان، بازیگران: کیومرث کافی، سروش پارسا، سهیل سلمانی، حسین عماری، خشایار فرشتگان، حامد ربانی، آرزو نادری، آزاده نادری، بازیگر نوجوان: شاینا تقی نیا و  گروه فرم هاریکا، دستیار کارگردان: میثم عاقل، منشی صحنه: سهیلا سالک، تصویربرداران: محمدرضا قربانی – متین نظری، طراح نور: آرمین اقراری، صدابردار: امیرعباس زاهدی، آهنگساز: دکتر مهدی صادقیان، نوازندگان: گروه شمس، طراح گریم: فرزانه جدید، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، طراح حرکات فولکلوریک: آرزو هوشیاری، عکاسان: پیام احمدی کاشانی – ساحل سبز علی و روابط عمومی و مشاور رسانه ایی: پیام احمدی کاشانی

سینماخانه / خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار