رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • پنجشنبه 23 تیر 1401 - 13:54
  • کد خبر : 101562
  • تئاتر
  • چاپ خبر : کارناوال «بحرطویل» در ایران مال

کارناوال «بحرطویل» با نگاهی به منطق‌الطیر عطار‌ نیشابوری در مجموعه ایران‌مال، آغاز و این اجرا تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای، «بحرطویل» اجرایی هنری با مجموعه‌ای از حرکات نمایشی استیلیزه شده (دارای روش) با موسیقی و حضور عروسک‌های مکانیکی با طراحی، نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا اردلان […]

کارناوال «بحرطویل» با نگاهی به منطق‌الطیر عطار‌ نیشابوری در مجموعه ایران‌مال، آغاز و این اجرا تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای، «بحرطویل» اجرایی هنری با مجموعه‌ای از حرکات نمایشی استیلیزه شده (دارای روش) با موسیقی و حضور عروسک‌های مکانیکی با طراحی، نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا اردلان است. داستان، با حضور این عروسک‌ها و تن‌پوش‌ها که با کمک تکنیک‌های الکترونیکی و دیجیتالی ساخته شده‌اند در یک روال خاص و کارناوالی روایت می‌شود.

اغلب عروسک‌ها و ماسک‌ها، پرنده هستند که در طراحی آنها ترکیبی از سنت و مدرنیته به چشم می‌خورد. این اجرا به طور مستقیم، داستان منطق‌الطیر را روایت نمی‌کند بلکه به برشی از داستان عطار اشاره دارد که در آن پرندگان، متحد  و در جستجوی راه یا هدفی با راهبری هدهد هستند. شکل‌گیری و اساس ساختاری این اجرا، چنان آسان و روان است که گویی اجرا، بخشی از حضور مردم، فضا و معماری است و این به نوبه خود در نگاه نقادانه، اثری سهل و ممتنع پیش روی مخاطب می‌گذارد. موسیقی این اجرا بر اساس بحرطویل آواز و دوتار خراسان شمالی ساخته و از همین رو نام این اجرا «بحرطویل» است.

این نمایش موزیکال با اجرای ۱۸ نفر با مفاهیم آیینی ولی معاصر، در حضور انبوه مردم به اجرا درمی‌آید و برای تمام اقشار و گروه‌های سنی جذاب و سؤال‌برانگیز است. در وهله اول، بیننده مجذوب کاروان عروسک‌ها می‌شود و سپس می‌خواهد بداند آن‌ها چه هستند. این نمایش به علت ساختار و سبک معین خود می‌تواند در مکان‌های مختلف به اجرا درآید.

اردلان پیش‌ازاین و با نمایش عروسکی «تنها یک زمین داریم» توانسته بود علاوه بر اجرا در فضای ایران‌مال، توجه فستیوال‌های داخلی و خارجی را به خود جلب نماید و برنده جوایز متعدد گردد. او در راستای فعالیت‌های فرهنگی مجموعه ایران‌مال طی سه سال گذشته، مجموعه‌های نمایشی و کارناوال‌های عروسکی مشاهیر فرهنگ و ادب مانند: کمال‌الملک، پروین اعتصامی، بنان، دهخدا و سهراب سپهری همراه با ماسک و لباس عروسک‌های اقوام ایرانی را در فضای فرهنگی و تجاری ایران مال اجرا کرده است که صدها هزار نفر شاهد و ناظر آن بوده‌اند.

عوامل «بحرطویل» عبارتند از:

طراح، متن و کارگردان: حمیدرضا  اردلان، طراح و اجراى عروسک: سهیلا باجلان، موسیقی: مهدی احمدی، طراح فنی و مکانیک عروسک: علی افروززاده، عکاس و تصویربردار: مجید سرحدی، مدیر تولید: مسعود همتیان، دستیاران کارگردان: علی زمانی، مینا پناه‌نجات، درنا کمالو، دستیار اجرایی عروسک: شایان شریعت، مانا تشکری‌نیا، آرمان یاراحمدی، مینا پناه‌نجات و درنا کمالو، خیاط: رکسانا دهری، بازیگران: بهار کاظمی، مهگل صابری، زهرا توکلی، حسین مقدسی، رضا قربانی، جیران جلالی‌مقدم، غزل نعیمی، مریم معصومی‌نژاد، نیوشا نجاریان، آرمان یاراحمدی، الیکا شفیعی، کارین خشنود، امیرحسین بابایی، امیرمحمد بابایی، امید یاراحمدی، سوگند حقانی، ایمان کریمی، الیکا شفیعی، خدمات: یاسین زلفعلی‌زاده، منوچهر جاوید، امین پرور، حسین شهابی و مشاور رسانه‌‌ای: علی کشاورز.

کارناوال «بحرطویل» تا پایان تیرماه، هر روز ساعت ۱۸ در مجموعه ایران مال برپا و تماشای آن برای عموم، آزاد است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار