رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

یک تهیه‌کننده و کارگردان از مستندهایی که در ایام محرم درباره امام حسین(ع) ساخته است و این روزها روی آنتن می‌رود سخن گفت. سیدعباس حسینی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «شرح شوق» که در ایام محرم روی آنتن شبکه دو سیما رفت درباره این مستند به خبرنگار مهر بیان کرد: من یک مجموعه مستند کوتاه چند […]

یک تهیه‌کننده و کارگردان از مستندهایی که در ایام محرم درباره امام حسین(ع) ساخته است و این روزها روی آنتن می‌رود سخن گفت.

سیدعباس حسینی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «شرح شوق» که در ایام محرم روی آنتن شبکه دو سیما رفت درباره این مستند به خبرنگار مهر بیان کرد: من یک مجموعه مستند کوتاه چند دقیقه‌ای در ۱۰ قسمت و در ایام محرم سال گذشته ساختم که امسال روی آنتن شبکه دو سیما رفت. هر قسمت از این مستند عنوانی داشت و به طور مثال «پا به پا از کودکی» و «لقمه قیمتی» از جمله عناوین این اپیزودها بودند.

وی درباره جزئیات این مستند بیان کرد: من در دهه محرم با پیرغلامان حسینی گفتگو کردم و به هیأت‌ها رفتیم، سعی داشتیم از زاویه نگاه افراد مختلف به محرم این فضا را نمایش دهیم و بررسی کنیم. مثلاً در اپیزود «پا به پا از کودکی» به کودکانی پرداختیم که به هیأت می‌روند. یک قسمت هم درباره شیرخوارگان است که اسم آن را گذاشته‌ایم «به روی دستان پدر» یا یک قسمت درباره کروناست با این عنوان که «پسندم آنچه را جانان پسندد» و با توجه به محدودیت‌های کرونایی به موضوع محرم نگاه کردیم.

حسینی یادآور شد: ما همه اپیزودها را در هیأت‌ها تصویربرداری کردیم و حدود هفت یا هشت هیأت رفتیم و همچنین برخی عزاداری‌های خیابان‌ها و بازار تهران را هم ضبط کردیم. دو روز هم در قم تصویربرداری داشتیم.

وی با اشاره به این برنامه چند دقیقه‌ای عنوان کرد: ما با این برنامه یک هیأت ۶ یا ۷ دقیقه‌ای می‌رویم که هم محتوا دارد هم فضای حسی و با شاعر و مداح گفتگو می‌شود.

این کارگردان با اشاره به مستند دیگری که امسال به تولید رسانده است توضیح داد: امسال هم ۱۰ قسمت مستند «بامرام» را ساختیم که ساعت ۱۰:۵۰ هر روز از شبکه یک پخش می‌شود. این مستند درباره افرادی است که امام حسین (ع) در زندگی آن‌ها نقش داشته است. با افراد مختلفی گفتگو داشتیم و آنها از وجه مرام و معرفت و اخلاق می‌گفتند که باید برای امام حسین (ع) داشته باشیم. مثلاً یکی از اینها به فرد مسیحی در میان یاران امام اشاره می‌کرد و معتقد بود او اخلاق و مرام داشته است که برای امام جنگیده و ما هم باید این را حفظ کنیم.

حسینی اضافه کرد: از شاعر و مداح تا کارشناس و مرشد زورخانه و… در این مستند سخن می‌گویند و درباره مرام و گذشت و ایستادگی پای حق حرف زده‌اند. این مستند حدود یک ماه قبل از محرم تولید و تصویربرداری شروع شد و در آستانه محرم آن را تحویل دادیم.

این مستندساز با اشاره به یک مستند تک قسمتی با نام «اشک» عنوان کرد: این مستند که اثر تک قسمتی درباره اشک برای سیدالشهداست که از دکتر روان شناس تا پیرغلامان و نقاش و مداح در این باره سخن می‌گوید.

وی درباره نکاتی که نسبت به اشک ریختن برای امام حسین (ع) گفته می‌شود و هدفش از ساخت مستند یادآور شد: ما بچه هیأتی ها در اشک ریختن دنبال روایت نیستیم و فکر می‌کنیم کجا و در چه هیأتی باید برای امام حسین اشک بریزیم. اما درباره اشک ریختن دوست داشتم دیدگاه‌های مختلف را نمایش دهم. مثلاً شاعری می‌گفت تا اشک نریزم نمی‌توانم شعر بگویم. یا حمید قدیریان نقاش باسابقه می‌گفت اشک یک کانال است بعد از آن می‌توانم دست به قلم شوم و نقاشی کنم. هرکسی در این مستند حس خود را گفته است. این مستند هم از شبکه دو و هم از شبکه افق پخش شد.

این مستندساز که این روزها درگیر ساخت اثر دیگری درباره امام حسین (ع) و اقوام ایرانی است درباره آنچه که لازم است در مستندهای محرمی نمایش داد بیان کرد: شناخت و معرفت خیلی مهم است. این مستندها می‌تواند حس یا معرفتی را به مخاطب منتقل کند که تاکنون تجربه نکرده است و شاید با مستند آن حس عاطفی را تجربه کنند.

وی در پایان بیان کرد: من به برخی نقاط ایران می‌روم و اگرچه امام حسین (ع) را می‌شناسند و به ایشان خیلی هم ارادت دارند اما برخی از اطرافیان ایشان را نمی‌شناسند و فکر می‌کنم هنوز هم حضرت سیدالشهدا غریب است.

این مستندها با همکاری مرکز هنری رسانه‌ای نهضت ساخته شده و از شبکه‌های مختلف سیما در حال پخش است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار