رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April

در برنامه «مادر کودک» ۸ شهریور دکتر کیانا فرهی مجری کارشناس برنامه میزبان دکتر فهیمه رمضانی تهرانی متخصص زنان،فلوشیپ غدد درون ریز بود و در خصوص یائسگی زودرس و راه های درمان وکاهش عوارض آن گفتگو کردند. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران از […]

در برنامه «مادر کودک» ۸ شهریور دکتر کیانا فرهی مجری کارشناس برنامه میزبان دکتر فهیمه رمضانی تهرانی متخصص زنان،فلوشیپ غدد درون ریز بود و در خصوص یائسگی زودرس و راه های درمان وکاهش عوارض آن گفتگو کردند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران از یائسگی به معنای قطع قاعدگی که حداقل ۱۲ ماه طول بکشد(به شرطی که عوامل خارجی مانند شیردهی در آن دخیل نباشد)یاد کرد.

وی گفت در صورت نیاز، با اندازه گیری هورمون های FSH وAMH تشخیص نهایی یائسگی انجام می شود.

دکتر رمضانی تهرانی یائسگی زیر ۴۰ سال را یائسگی پیش از موعد یا نارسایی زودرس تخمدان نامید.او  سن متوسط یائسگی در کشورهای مختلف را بر حسب نژاد،شیوه زندگی و شرایط آب و هوایی متغیر دانست.در کشور ما این سن به طور میانگین بین ۴۹/۵ الی ۵۰ سال قرار دارد.

دکتر رمضانی تهرانی در پاسخ به مجری برنامه که آیا افراد می توانند در سن یائسگی خود دخیل باشند گفت:اصلی ترین عامل، سابقه فامیلی و ژنتیکی است و معمولاً این سن مشابه سن یائسگی مادر یا خواهر می باشد مگر در مواردی مانند جراحی یا شیمی درمانی و رادیوتراپی که می تواند در سن یائسگی دخیل باشد.
ایشان از مصرف سیگار و قلیان، استرس زیاد و همچنین مصرف فست فودها و غذاهای پرچرب  به عنوان عوامل تاثیر گذار منفی در سن یائسگی نام برد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که بیشترین علت یائسگی زودرس چیست گفت:۸۵ درصد موارد بدون علت مشخص است ودر ۱۵ درصد بقیه با مواردی همچون:
۱-سابقه جراحی های تخمدانی
۲-بانوان مبتلا به آندومتریوز
۳-بانوانی که به هر دلیل شیمی درمانی یا رادیوتراپی شده اند
۴-بیماریهای اتوایمیون(که بدن در برابر خودش آنتی بادی تولید میکند)
۵-دسته ای از عفونت ها مانند ابتلا به اوریون به ویژه بعد از بلوغ
همراه است.

این متخصص زنان از تغییرات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب و زودرنجی که از اختلالات مربوط به کاهش سطح استروژن بدن زنان  می باشد نام برد و  به آمادگی ورود به این مرحله از زندگی که شامل فعالیت فیزیکی، تغذیه صحیح و سبک زندگی سالم می باشد تاکید کرد.

کارشناس برنامه همچنین به کاهش احتمال باروری بانوان بعد از ۴۰ سالگی و همچنین مناسب نبودن کیفیت تخمک ها در این سنین اشاره کرد.ایشان  کاهش و افزایش شدید وزن را باعث اختلال در هورمون های بدن و از جمله عوامل مخرب در حوزه یائسگی زودرس دانست.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار